محمدرضا وحدیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به ظرفیتهای استان کرمان و محدودیت منابع آبی و انرژی در استان مبحث بهره وری بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: سند بهره وری استان کرمان با کمک ۲۲ دستگاه اجرایی، در قالب ۴۷ برنامه بهره وری تنظیم شده است که امیدواریم با همکاری مردم شریف استان و متولیان و دستگاه های اجرایی بتوانیم وضعیت بهره وری را بالا برده و ارتقا دهیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان خاطر نشان کرد: در بخش کشاورزی اصلاح الگوی کشت، ترویج محصولات کم آببَر از قبیل زعفران، زرشک و گل محمدی و کشتهای گلخانهای که دارای ارزش افزوده بالایی هستند را جایگزین کشتهای با مصرف بالای آب کنیم.
وی تصریح کرد: در حوزه انرژی نیز با توجه به وضعیت مناسب تابش آفتاب در استان کرمان، برنامه ریزی ویژه ای برای انرژی های نو در نظر گرفتیم.
وحیدی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن هم فعال سازی صنایع راکد و نیمه راکد از طریق ارائه تسهیلات در دستور کار قرارگرفته است تا با حل مسائل و مشکلات این بنگاه ها، بتوانیم این صنایع با ظرفیت بالا تولید خود را ادامه دهند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان همچنین در نشست خبری روز سهشنبه بیان کرد: سند بهرهوری استان تدوین، تصویب و به تمامی دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است و از این پس تمامی برنامهها و اقدامات دستگاههای استان باید مبتنی بر شاخصهای بهرهوری باشد.
وی افزود: ۴۰ فرآیند مرتبط با سرمایهگذاری در استان کرمان که بیشترین تأثیر را بر فضای کسبوکار دارند، شناسایی شده و اصلاح آنها در دستور کار قرار گرفته است و همچنین حدود ۱۵۰ خدمت پرمراجعه دستگاههای اجرایی مورد بررسی قرار گرفته تا با اصلاح فرآیندها، ضمن افزایش سرعت ارائه خدمات، رضایتمندی مردم و سرمایهگذاران نیز ارتقا پیدا کند.
وحیدی گفت: مهمترین چالش بخش کشاورزی استان کرمان خشکسالیهای مستمر، برداشت بیرویه از منابع زیرزمینی، فرسودگی شبکههای آبرسانی و مصرف بیش از ۹۰ درصد منابع آب است و برای سال ۱۴۰۷ برنامه ریزی شده تا کاهش تلفات شبکه آبرسانی استان از ۳۵.۴ درصد به ۲۷.۱ درصد کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به ظرفیت انرژی خورشیدی در استان کرمان تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۱۸ مگاوات برق خورشیدی در استان تولید میشود، اما هدفگذاری شده این ظرفیت تا سال ۱۴۰۷ به ۲۹۳۷ مگاوات افزایش پیدا کند و توسعه نیروگاههای خورشیدی توسط معادن، صنایع بزرگ، خانوارها و کشاورزان در دستور کار قرار دارد و همچنین تمامی دستگاههای اجرایی موظف شدهاند حداقل ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: فعالسازی ۸۶ واحد صنعتی راکد و ۲۵۰ واحد نیمهفعال در دستور کار قرار گرفته است، همچنین ارائه خدمات مشاورهای از طریق کلینیکهای کسبوکار در شهرکهای صنعتی توسعه خواهد یافت تا موانع تولید و سرمایهگذاری کاهش پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: در زمینه بهره وری، اصلاح الگوی کشت با جایگزینی محصولات کمآببر در دستور کار قرار دارد و در این راستا توسعه کشت زعفران در یک هزار و ۳۶۰ هکتار، کشت گل محمدی در پنج هکتار و توسعه زرشک در مناطق مستعد استان پیشبینی شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تاکید کرد: امیدواریم با تفویض اختیارات بیشتر به استانها، اجرای سند بهرهوری استان کرمان نسبت به برنامههای گذشته از ضمانت اجرایی بیشتری برخوردار باشد و زمینهساز بهبود شاخصهای اقتصادی و ارتقای کیفیت حکمرانی در استان شود.













