به گزارش ایرنا، جامعه مطبوعاتی و فرهنگی لرستان در روزهای اخیر سوگوار از دست دادن یکی از بااخلاقترین، متواضعترین و آگاهترین چهرههای خود شد.
زندهیاد «حمید فولادوند» کهنه روزنامهنگار، جانباز سرافراز دفاع مقدس و سرپرست پیشین روزنامه اطلاعات در لرستان، اردیبهشت امسال پس از یک دوره بیماری در بیمارستان شهدای عشایر خرمآباد به دیدار حق شتافت.
مرحوم فولادوند متولد سال ۱۳۴۸ از خبرنگاران پیشکسوت استان لرستان بود که از سال ۱۳۶۴ همکاری خود را با روزنامه اطلاعات آغاز کرد و این همکاری تا نیمه اول ۱۴۰۲ نیز ادامه داشت.
وی همچنین از رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس، نخستین خبرنگار خبرگزاری دانشجویان در لرستان و نخستین سرپرست روزنامه همشهری، خرداد و قدس در این استان بود و سابقه خبرنگاری در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خرم آباد را نیز در کارنامه خبری خود داشت.
زنده یاد فولادوند علاوه بر فعالیت مستمر رسانه ای، و فعالیت در ستاد بازسازی عتبات عالیات، به عنوان روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری و معاونت عمرانی استانداری لرستان نیز فعالیت داشت و آثار ارزشمندی همچون کتابهای «خط سوم»، «راویان شهید» و «دلیران لرستان در خانطومان» را از خود به یادگار گذاشت.
به همین مناسبت گردهمایی بزرگ اصحاب رسانه با محوریت تبیین جنگ تحمیلی اخیر و آیین نکوداشت این پیشکسوت فقید برگزار شد تا همکاران، مسئولان فرهنگی و فرماندهان نظامی استان، به بازخوانی ابعاد شخصیتی این مجاهد قلم به دست و تبیین شرایط جنگ اخیر بپردازند.
اخلاقمداری و عدم معامله با رسانه، شاخصههای بارز مرحوم حمید فولادوند
پیشکسوت رسانه لرستان در این آیین با تشریح ویژگیهای اخلاقی و حرفهای مرحوم حمید فولادوند، گفت: رعایت دقیق وجدان رسانهای، پایبندی به اخلاق حرفهای و عدم معامله با جایگاه رسانه برای منافع شخصی، از مهمترین شاخصههای بارز این فعال رسانهای فقید بود.
عزتالله چنگایی با اشاره به ضرورت الگوبرداری نسل جوان از مشی حرفهای مرحوم فولادوند، اظهار داشت: اخلاقمداری این همکار فقید تنها محدود به روابط فردی و اجتماعی نبود، بلکه وی در بالاترین سطح ممکن، اخلاق و وجدان رسانهای را در کار خود اعمال میکرد.
وی گفت: مرحوم فولادوند قلمی صریح و مستقیم داشت اما هرگز مسائل و منافع شخصی خود را در فعالیتهای رسانهای دخالت نمیداد، او تحت هیچ شرایطی با جایگاه و کار رسانهای خود معامله نکرد که این ویژگی بارز مورد شهادت همه همکاران و همدورهایهای اوست.
وی بیان کرد: در دورانی که وی در استانداری لرستان مشغول به خدمت بود و با صداوسیما و سایر بخشها تعامل داشت، هرگز اجازه نداد مرزهای کار اداری با خطکشیها و اصالت کار رسانهای او مخدوش یا جابجا شود و این تراز و شاغول حرفهای، درس بزرگی برای همه فعالان این عرصه است.
چنگایی ادامه داد: وی در دورانی فعالیت میکرد که با توجه به جایگاهش میتوانست به بهترین وضعیت مالی، خانه و خودرو دست یابد، اما مناعت طبع او به حدی بود که از کوچکترین موقعیت رسانهای خود برای کسب منافع مادی استفاده نکرد و هرگز برای خوشامد هیچ گروه، جریان و جناحی تیتر نزد و قلم خود را نفروخت.
وی بیان کرد: مرحوم فولادوند هرگز اهل غیبت یا بدگویی پشت سر همکاران رسانهای خود نبود و زمانی که برخی از درآمدها یا آگهیهای دیگران سخن میگفتند، با منطقی دلسوزانه هدایتگری میکرد.
وی افزود: او حتی در هفتههای پایانی عمر خود و با وجود تحمل بیماری شدید دیابت و مشکلات چشمی، همواره جویای احوال همکاران و دوستان مطبوعاتی خود بود.
چنگایی با تاکید بر اینکه نام حمید برازنده سیره و منش اخلاقی او بود، تصریح کرد: اهالی رسانه در واقع سربازان بیمزد و منت جامعه هستند که انتظار میرود شان و جایگاه آنان همواره حفظ و پاسداشته شود.
حمید فولادوند پاسدار هویت و تاریخ دفاع مقدس بود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه خبرنگاران دفاع مقدس حافظان هویت و تاریخ این سرزمین هستند گفت: زنده یاد حمید فولادوند خبرنگار پیشکسوتی بود که عمر خود را در مسیر ثبت روایت ایثار و حماسههای میهن صرف کرد.
میثم محتشم آرا اظهار داشت: خبرنگاری تنها یک حرفه نیست بلکه امانتداری حقیقت است و خبرنگارانی که در مواقع حساس دفاع از میهن احساس وظیفه کردند و به میدان آمدند با قلم خود روایتگر تاریخ شدند.
وی با اشاره به ویژگیهای اخلاقی این خبرنگار فقید افزود: زنده یاد فولادوند با درک عمیق از رسالت قلم آن را با نیروی ایمان، صداقت و اخلاص آمیخته کرد و نامی نیک از خود به یادگار گذاشت و اکنون جامعه فرهنگ، هنر و رسانه استان، جز خوبی و نیکی از این مرد بزرگ روایت نمیکنند که این بالاترین سرمایه برای یک انسان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان فقدان این خبرنگار پیشکسوت را ضایعهای اسفبار و جبران ناپذیر برای جامعه رسانهای و فرهنگی استان دانست و تاکید کرد: چراغی که این مرد بزرگ و خبرنگاران هم نسل او روشن کردهاند راهنمای مسیر نسل جدید رسانهای خواهد بود و راهشان با قوت ادامه دارد.
زنده یاد فولادوند حماسهنگار دوران دفاع مقدس بود
فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان نیز با ادای احترام به جایگاه والای زنده یاد حمید فولادوند پیشکسوت فقید رسانه گفت: این مجاهد رسانهای و پیشکسوت عزیز از بانیان ثبت حماسههای ماندگار رزمندگان اسلام و شهدای والامقام در دوران دفاع مقدس بود.
سردار نعمتالله باقری اظهار داشت: این جلسه ارزشمند بهانهای شایسته برای تجلیل و زنده نگه داشتن نام و یاد پیشکسوت زنده یاد حمید فولادوند است که همگام با رزمندگان اسلام در جبهههای حق علیه باطل به ویژه در عملیاتهای غرورآفرینی همچون حاج عمران و آزادسازی خرمشهر حضوری فعال داشت و به عنوان خادمی مخلص در مسیر تبیین ارزشهای انقلاب اسلامی گام برداشت.
وی با اشاره به تقارن این ایام با سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت دزفول به عنوان پایتخت مقاومت ایران افزود: ۳۵۰ شهید لرستانی در عملیات حاج عمران و رزمندگان ما از جمله زنده یاد فولادوند، در حماسه خرمشهر حماسههای بزرگی آفریدند که تبیین آنها بر عهده جامعه رسانهای است.
تکرار اشتباهات محاسباتی دشمن در قبال جمهوری اسلامی
سردار باقری در ادامه به تحلیل ریشهای تحولات سیاسی و نظامی اخیر پرداخت و تصریح کرد: دشمنان انقلاب اسلامی در طول ۴۷ سال گذشته همواره بر اساس اشتباهات محاسباتی خود، بحرانها، کودتاها و جنگهای متعددی را علیه ملت ایران رقم زدهاند که جنگ تحمیلی هشت ساله نمونه بارز این خطای راهبردی بود.
وی افزود: در آن دوران صدام با پشتیبانی اطلاعاتی و تجهیزاتی بیش از ۸۵ کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با برآورد غلط تسخیر تهران تا ۲ هفته، جنگ را آغاز کرد اما روحیه مقاومت مردم و نیروهای مسلح در ارتش و سپاه مانع تحقق اهداف شوم آنان شد و عملیات معجزهآسای بیتالمقدس، خرمشهر را به آغوش میهن بازگرداند.
فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان ایمان، توکل به خداوند و ایستادگی را اسلحه پنهان ملت ایران دانست و گفت: همین عامل در تمام ادوار گذشته از واقعه طبس گرفته تا بحرانها و کودتاهای پیچیده دشمن باعث عبور نظام از چالشها شده است.
سردار باقری بیان کرد: ملت ایران ۴۷ سال تحت شدیدترین تحریمهای اقتصادی، نظامی و دارویی مقاومت کرده است در حالیکه امروز کشورهای غربی حتی تاب سه ماه بستن تنگه هرمز را ندارند.
وی به دگرگونی موازنه قدرت در نبردهای اخیر منطقه اشاره کرد و یادآور شد: امروز راهبرد جمهوری اسلامی ایران از چشم در برابر چشم به سر در برابر چشم تغییر یافته است.
وی افزود: دشمنان تصور میکردند دستان ایران را با ترور فرماندهان محور مقاومت قطع کردهاند اما نبردهای اخیر نشان داد محور مقاومت در قالب یک تن واحد، با یک اتاق جنگ مرکزی و مشترک با حضور حزبالله، انصارالله، حشدالشعبی و گروههای مقاومت سوریه زندهتر از همیشه در میدان حاضر است.
سردار باقری با تشریح ابعاد افول و فروپاشی سیاسی آمریکا در عرصه بینالمللی خاطرنشان کرد: آمریکا با وجود ۷۰ سال تلاش و ایجاد ۱۷ پایگاه نظامی در منطقه نه تنها نتوانست امنیتی برای دولتهای حاشیه خلیج فارس تامین کند بلکه سرمایههای آنها را نیز به باد داد.
وی گفت: امروز تنگه هرمز به واسطه حضور مقتدرانه نیروی دریایی سپاه و ارتش به دره مرگی برای متجاوزان تبدیل شده است و هر شناوری باید برای عبور از آبهای سرزمینی ما مجوزهای لازم را دریافت کند.
فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان به تحمیل هزینههای سنگین به جبهه استکبار اشاره کرد و افزود: نابودی پهپادها و هواپیماهای پیشرفته دشمن از جمله جنگندههای اف ۳۵ و آواکسهای گرانقیمت با پهپادهای کمهزینه ایرانی نمونهای از این خسارتهاست.
سردار باقری گفت: تحقیر مقامات آمریکایی در سفرهای بینالمللی و تغییر رفتارهای دیپلماتیک قدرتهای جهانی در مواجهه با آنان همگی حاصل ایستادگی ملت ایران و اقتدار نیروهای مسلح است.
وی با تاکید بر نقش حیاتی اصحاب رسانه در خنثیسازی عملیات روانی دشمن نیز تصریح کرد: رسانه های متعهد، در نبردهای اخیر با ارائه روایت اول و درست اجازه ندادند دشمن افکار عمومی را هدایت کند.
وی ادامه داد: امروز نیز جامعه رسانه ای باید در عرصه دیپلماسی هوشیار باشد چراکه دشمن پس از شکست در میدان، تلاش میکند با ابزارهای تبلیغاتی خود نتیجه تفاهمها و مذاکرات احتمالی را وارونه جلوه و به نفع خود مصادره کند اما حقیقت ملموس چیزی جز پیروزی قاطع ملت، دیپلماسی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیست.















