بازگشت زنان به هیات رئیسه مجلس پس از ۲۳ سال

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 12:25
تهران-ایرنا- طلسم حضور زنان در جایگاه هیات رئیسه مجلس پس از ۲۳ سال شکسته شد و سمیه رفیعی نماینده تهران در مجلس دوازدهم به هیات رئیسه مجلس راه یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مجلس دوازدهم با حضور ۱۴ نماینده زن در خرداد ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد، الهام آزاد، سارا فلاحی، فاطمه محمدبیگی، فاطمه مقصودی، زهرا سعیدی، سمیه رفیعی و زهره سادات لاجوردی، زهرا خدادادی، مریم عبداللهی، شهین جهانگیری، عالیه زمانی کیارسی، فاطمه جراره، بهشید برخوردار و زینب قیصری ۱۴ نماینده زنی بودند که توانستند به مجلس راه یابند.

یکی از نکات قابل توجه نیز این بود که برای نخستین بار، یک نماینده زن اقلیت (بهشید برخوردار) توانست از حوزه اقلیت‌های دینی و مذهبی، ردای نمایندگی این گروه از هموطنان را بر تن کند.

در انتخابات اجلاسیه سوم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از ۲۳ سال یک خانم به عنوان دبیر به جایگاه هیات رئیسه مجلس راه یافت، سمیه رفیعی متولد ۱۳۶۱ و نماینده تهران هم اکنون عضو کمیسیون کشاورزی است و ریاست فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس را نیز بر عهده دارد.

رفیعی طلسم ۲۳ ساله حضور بانوان در هیات رئیسه مجلس را شکست و توانست برای سومین سال مجلس دوازدهم به جایگاه هیات رئیسه مجلس جلوس کند، جایگاهی که پیش از این در طول دوازده دوره مجلس تنها سهیلا جلودارزاده و شهربانو امانی توانسته بودند در مجلس ششم بر آن جلوس کنند.

بازگشت زنان به هیات رئیسه مجلس پس از ۲۳ سال

رفیعی در حالی طلسم حضور در جایگاه هیات رئیسه را شکست که در طول تاریخ مجلس تاکنون هیچ زنی عهده دار ریاست کمیسیون های تخصصی مجلس نبوده است و به جز فراکسیون زنان که ریاست آن بر عهده بانوان است او تنها فردی است که توانست ریاست فراکسیون محیط زیست مجلس را بر عهده بگیرد.

سهیلا جلودارزاده و شهربانو امانی در مجلس ششم توانسته بودند به هیات رئیسه مجلس راه یابند، جلودارزاده در دوره ششم به مدت ۴ سال به عنوان عضو هیأت رئیسه (منشی) فعالیت کرد.

شهربانو امانی نیز دومین زنی بود که کنار سهیلا جلودارزاده در مجلس ششم موفق به حضور در جایگاه هیات رئیسه شده و به سِمت منشی هیات رئیسه مجلس ششم انتخاب شد.

۱۲۵ زن در طول ۱۲ دوره مجلس به خانه ملت راه یافتند

طی ۱۲ دوره مجلس، ۱۲۵ زن به عنوان منتخب مردم به مجلس راه یافته‌اند؛ در دوره اول تا سوم مجلس ۴ نفر، در دوره چهارم ۹ نفر، در دوره پنجم ۱۴ نفر، در دوره ششم ۱۳ نفر، در دوره هفتم ۱۳ نفر، در دوره هشتم ۸ نفر، در دوره نهم ۹ نفر، دوره دهم ۱۷ نفر و در دوره یازدهم ۱۶ زن به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشته اند و در دوره دوازدهم نیز ۱۴ نفر از زنان در هرم سبز بهارستان به ایفای نقش نمایندگی مردم مشغول هستند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.