به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسن ارداقیان روز دوشنبه در نشست شورای اطلاعرسانی استان قزوین، اظهار کرد: فروردینماه و اوایل اردیبهشتماه امسال، به پیشنهاد روابط عمومی استانداری، نشست مشترکی با حضور رسانهها، خانه مطبوعات، معاونت فرهنگی و رسانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان شورای هماهنگی روابط عمومیها برگزار شد تا دغدغه رسانهها و روابط عمومی دستگاههای اجرایی بررسی شود.
وی افزود: در آن نشست، رسانهها مشکلات و چالشهای موجود در حوزه برگزاری نشستهای خبری، نحوه دعوت خبرنگاران و تعامل برخی دستگاهها با اصحاب رسانه را مطرح کردند که جمعبندی آن در قالب هفت بند پیشنهادی تهیه و برای تصویب در شورای اطلاعرسانی ارایه شد.
ارداقیان با اشاره به برخی گلایهها از سوی رسانهها، تصریح کرد: یکی از مهمترین انتقادات مطرح شده این بود که برخی دستگاهها تنها با انتشار یک پیام در کانالهای مجازی، همه رسانهها را دعوتشده تلقی میکنند، در حالی که ممکن است بسیاری از رسانهها اصلا از برگزاری نشست مطلع نشوند.
وی ادامه داد: دیگر انتقاد مطرح شده مبنی بر این بود که برخی رسانههای کمفعال در تمام نشستها حضور دارند بدون آنکه خروجی از جلسات داشته باشند اما رسانههای حرفهای و فعال بعضا نادیده گرفته میشوند؛ بنابراین در مصوبات پیشنهادی تاکید شده اولویت دعوت با رسانههای محلی، خبرگزاریها و نمایندگیهای فعال رسانههای سراسری براساس میزان فعالیت خبری و رسانهای باشد.
سرپرست روابط عمومی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: بر این اساس، پشینهاد شد تا دعوت خبرنگاران از طریق مدیرمسوول یا سردبیر رسانه انجام شود تا انتخاب خبرنگار اعزامی با تشخیص همان رسانه صورت گیرد و از دعوتهای سلیقهای جلوگیری شود.
وی با اشاره به موضوع هدایا و حمایتهای رسانهای، خاطرنشان کرد: در جلسات کارشناسی مطرح شد که اگر دستگاهی قصد حمایت یا اهدای هدیه به خبرنگاران را دارد، این اقدام در فضای نشست خبری انجام نشود، بلکه پس از بررسی خروجی رسانهها و گزارشهای منتشر شده، صورت بگیرد تا شان خبرنگاران حفظ شود.
ارداقیان اضافه کرد: متاسفانه در برخی نشستها افرادی حضور پیدا میکنند که خروجی خبری مشخصی ندارند اما از مزایای نشست استفاده میکنند و همین مساله موجب نارضایتی رسانههای فعال شده است.
این مسول با تاکید بر ضرورت حمایت از رسانههای مکتوب محلی، بیان کرد: پیشنهاد شده دستگاههای اجرایی حداقل ۲ مرتبه در سال گزارش عملکرد خود را در قالب رپرتاژ یا گزارشهای توافقی در رسانههای مکتوب محلی منتشر کنند تا ضمن پاسخگویی به مردم، از رسانههای چاپی استان نیز به نوعی حمایت به عمل آید.
سرپرست روابط عمومی، تشریفات و بینالملل استانداری قزوین با بیان اینکه وضعیت اقتصادی رسانههای مکتوب استان این روزها مناسب نیست، افزود: بسیاری از هفتهنامهها و دوهفتهنامههای استان به دلیل مشکلات مالی عملا به سمت تعطیلی رفتهاند و لازم است برای حفظ رسانههای حرفهای و مکتوب، حمایت جدیتری صورت گیرد.
وی در ادامه از پیشنهاد اختصاص بسته حمایتی و معیشتی برای خبرنگاران خبر داد و گفت: با توجه به شرایط جنگی و فشارهای اقتصادی، پیشنهاد شده بسته حمایتی ویژهای برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شود؛ چرا که خبرنگاران در دوران بحران و جنگ نیز در خط مقدم اطلاعرسانی حضور داشتند.
ارداقیان با اشاره به برنامهریزی برای تشکیل تیم «خبرنگاران بحران»، بیان کرد: پیشنها شده تا ۱۰ خبرنگار آموزشدیده و مجهز برای پوشش رویدادهای بحرانی و شرایط جنگی ساماندهی شوند تا در مواقع حساس، اطلاعرسانی دقیق و سریع انجام شود.
معاون روابط عمومی، تشریفات و بینالملل استاندار قزوین خاطرنشان کرد: در جریان جنگ ۱۲ روزه و رمضان یکی از مشکلات اصلی این بود که رسانههای داخلی عملا محدود شدند اما در مقابل، رسانههای معاند فضای خبری را در اختیار گرفتند؛ بنابراین باید رسانههای حرفهای استان در بحرانها تقویت شوند تا روایت اول در اختیار رسانههای داخلی باشد.
در پایان این نشست همچنین پیشنهاد شد که به دلیل نبود اینترنت آزاد، اتاقی در استانداری فراهم شود که خبرنگاران بتوانند با حضور در این اتاق و استفاده از اینترنت آزاد به تهیه گزارش و خبر اقدام کنند.












