به گزارش ایرنا، همزمان با سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، خیابانهای منتهی به مسجد امام حسین (ع) چابهار به میعادگاه بصیرت و غیرت مردمان سواحل مَکُران تبدیل شد. این تجمع که ۸۵ شب است بدون وقفه و با حرارتی فزاینده ادامه دارد، نه تنها یک رویداد نمادین، بلکه به اعتراف ناظران سیاسی، به یکی از طولانیترین و منسجمترین جلوههای حضور مردمی در تاریخ معاصر جنوبشرق کشور مبدل شده است.
اهمیت این حرکت خودجوش زمانی دوچندان میشود که بدانیم چابهار به عنوان "دروازه اقیانوسی ایران" و پیشانی توسعه راهبردی کشور، همواره در کانون توجه بدخواهان برای تفرقهافکنی بوده؛ اما حضور مستمر اقشار مختلف از شیعه و سنی، پیر و جوان، و ریشسفیدان طوایف در این ایام، تمامی معادلات دشمنان را برای ایجاد شکاف در دیواره دفاعی-فرهنگی ایران بر هم زد.
این تجمعات که هسته مرکزی آن در چابهار قرار دارد، موجی از همدلی را در سراسر سواحل مَکُران ایجاد کرده است. مردم ولایتمدار در شهرستانهای کنارک، دشتیاری و زرآباد نیز با حضور در این میعادگاه بصیرت، نشان دادند که در دفاع از امنیت مرزها و آرمانهای امام و رهبری، یک صدا و یکپارچه هستند.
این استمرار در حضور، چابهار را از یک قطب اقتصادی صرف، به یک "سنگر مستحکم عقیدتی" در جنوبشرق تبدیل کرده است.
ولایتمداری و وطندوستی در اوج گرما
رئیس شورای اسلامی شهر چابهار در حاشیه این تجمع حماسی با تقدیر از ثبات قدم شهروندان به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۸۵ شب ایستادگی در گرما و شرجی این ایام، پیامی جز عشق به ولایت و وطن ندارد.
واحدبخش دربین افزود: مردم چابهار ثابت کردند که مطالبهگری برای توسعه شهرشان هرگز از تعهدشان به نظام جدا نیست. این حضور خودجوش، هویت فرهنگی و انقلابی چابهار را به رخ همگان کشید و ثابت کرد که این شهر، نه فقط دروازه طلایی اقتصاد، بلکه قلب تپنده وفاداری به آرمانهای شهداست.
وی ادامه داد: شهرداری و شورای اسلامی شهر با تمام توان در کنار این مردم بصیر ایستاده و این بیداری را بزرگترین ضامن امنیت و آبادانی منطقه میداند.
ناامیدی دشمن از شکستن سد بصیرت مردم مَکُران
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار ویژه شهرستان چابهار نیز در گفتوگو با ایرنا با اشاره به ابعاد امنیتی و سیاسی این تجمعات اظهار کرد: دشمنان تصور میکردند با شهادت رهبر بزرگ انقلاب، میتوانند در اراده ملت تزلزل ایجاد کنند، اما چابهار و سواحل مَکُران به سدی نفوذناپذیر تبدیل شدند.
علیرضا نورا افزود: این ۸۵ شب حضور، پشتوانه عظیمی برای امنیت ملی ماست. وقتی سرمایهگذار خارجی و داخلی میبیند که مردم اینگونه هوشیارانه از مرزهای جغرافیایی و آرمانی خود دفاع میکنند، با اطمینان بیشتری وارد میدان توسعه میشود.
وی تصریح کرد: این حماسه، امنیت پایدار و مردمی را در حساسترین نقطه راهبردی کشور معنا کرد.
وحدت شیعه و سنی در این سنگر، تماشایی است
امام جمعه شهرستان چابهار نیز در میان جمعیت شرکتکننده در اجتماع مردمی، تصریح کرد: تصویر زیبایی که امشب و در تمام این ۸۵ شب خلق شد، حضور همدلانه برادران اهل سنت در کنار برادران شیعه بود. علمای بزرگ منطقه و ریشسفیدان طوایف با بصیرتی مثالزدنی، میداندار این حرکت بودند.
حجتالاسلام سیدمحمد موسوی افزود: چابهار را سنگری مستحکم در پاسداری از وحدت سرزمینی میدانیم. این تجمع ثابت کرد که پیوند مردم سواحل مَکُران با آرمانهای انقلاب اسلامی، پیوندی دلی و ایمانی است که با هیچ توطئهای گسسته نخواهد شد.
وی گفت: چابهار، پایتخت دریایی ایران است و مردمش، دریادلانی هستند که تا پای جان بر عهد خود با ولایت ایستادهاند.
پویش «خیابان با ما» به ایستگاه شکستگی رسید
در حاشیه هشتاد و پنجمین شب از تجمعات پرشور مردمی در پایتخت دریایی ایران، مربیان و امدادگران جمعیت هلالاحمر چابهار با اجرای پویش ملی "خیابان با ما"، آموزشهای حیاتی کمکهای اولیه را به میان شهروندان بردند تا بصیرت انقلابی با مهارتهای ایمنی پیوند بخورد.
جمعیت هلالاحمر چابهار در راستای ایفای مسئولیتهای اجتماعی و همگام با حضور حماسی مردم در میدان، هر شب ایستگاههای آموزشی خود را در حاشیه تجمعات شبانه برپا میکند.
در هشتاد و پنجمین شب این حضور، مربیان مجرب این جمعیت با تمرکز بر موضوع "آموزش مقابله با شکستگیها و آتلبندی"، به توانمندسازی شرکتکنندگان در مواجهه با حوادث احتمالی پرداختند.
ارتقای ایمنی همگام با همبستگی اجتماعی
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان چابهار در گفتوگو با خبرنگار ایرنا ضمن تبیین ابعاد این طرح اظهار کرد: جمعیت هلال احمر همواره خود را بخشی جداییناپذیر از پیکره اجتماع میداند. پویش ملی "خیابان با ما" با هدف تبدیل هر شهروند به یک امدادگر در دل تجمعات مردمی طراحی شده است.
عبدالستار چاکرزهی افزود: معتقدیم حضور پرشور مردم در صحنههای دفاع از انقلاب، بهترین فرصت برای ارتقای سطح ایمنی عمومی و آموزش همگانی است.
وی با اشاره به اینکه مربیان این جمعیت به صورت چهره به چهره، نحوه برخورد صحیح با انواع شکستگیها، تثبیت مصدوم و استفاده از وسایل دمدستی برای آتلبندی را به شهروندان آموزش دادند، بیان کرد: هدف اصلی ما در این پویش، افزایش آمادگی همگانی برای واکنش سریع و صحیح در لحظات بحرانی است تا از بروز معلولیتها و عواقب جبرانناپذیر حوادث جلوگیری شود.
رئیس جمعیت هلال احمر چابهار خاطرنشان کرد: این تجمعات ۸۵ روزه در چابهار، بستری بینظیر برای ترویج فرهنگ خودامدادی فراهم کرده است.
وی افزود: هر شب یک موضوع تخصصی از مباحث کمکهای اولیه در ایستگاههای ما تدریس میشود. این اقدام بخشی از تعهد لایتغیر جمعیت هلال احمر چابهار در تمامی رویدادهای اجتماعی، خدماتی و آموزشی است تا در کنار تامین امنیت روانی و انقلابی، امنیت جسمانی و امدادی مردم عزیز سواحل مکران نیز تقویت شود.
چاکرزهی با اشاره به اینکه استقبال گرم جوانان و خانوادههای چابهاری از این آموزشها در دل تجمعات شبانه، نشاندهنده پویایی و هوشیاری جامعه ماست، گفت: هلالاحمر تا آخرین شب در کنار مردم خواهد ماند تا شعار "هر خانواده ایرانی، یک امدادگر" را در پایتخت دریایی ایران محقق سازد.
به گزارش ایرنا، تجمع هشتاد و پنجم در چابهار با شعارهای کوبنده در حمایت از امنیت ملی و تأکید بر ادامه راه شهدا به پایان رسید، اما شعله این بیداری در سواحل مَکُران همچنان فروزان است تا ثابت کند مردمان این دیار، حافظان هوشیار مرزهای آبی و خاکی ایران اسلامی هستند.














