به گزارش خبرنگار ایرنا، در جریان اجرای مانور سراسری «مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق» در قالب پروژه ملی «مهتاب»، مجموعهای از اقدامات برای ارتقای بهرهوری شبکه و مقابله با هدررفت انرژی در دستور کار قرار گرفت که از جمله آنها میتوان به نصب انشعابها در کوتاهترین زمان، شناسایی و برخورد با استخراج غیرمجاز رمزارز، تعویض سیم با کابل، کنترل و اصلاح کنتورهای معیوب و نیز شناسایی و جمعآوری انشعابهای غیرمجاز اشاره کرد.
شرکت توانیر اجرای این رزمایش را به صورت منظم دنبال خواهد کرد؛ به طوری که هر هفته ۲ نوبت مانور برگزار میشود که یک نوبت درونسازمانی (داخلی) و نوبت دیگر به صورت سراسری در سطح کشور خواهد بود.
گفتنی است؛ روز گذشته نخستین مرحله این برنامه به صورت داخلی و با تمرکز بر ایست و بازرسی مشترکان بخش کشاورزی، شامل چاهها و پمپاژهای آب با محوریت شهرستانهای بویینزهرا و تاکستان اجرا شد.
این اقدام باهدف بازرسی کنتورهای مشترکین عادی و دیماندی جهت شناسایی برق های غیرمجاز و کنتور معیوب ۸۱۲ مشترک دیماندی و ۴۳۸ مشترک عادی بامشارکت ۱۱ اکیپ تست عادی، هشت اکیپ تست دیماندی و پنج اکیپ نظارتی برق استان به تعداد ۴۸ نفر و به استعداد ۲۴ دستگاه خودرو انجام شد و مرحله امروز نیز به صورت سراسری برای کل استان قزوین و به شکل تصویری از طریق ویدئوکنفرانس برگزار میشود.
در این مراسم، محمداللهداد، مدیرعامل شرکت توانیر، آغاز رسمی رزمایش را به صورت ویدئوکنفرانس اعلام و بیان کرد: در دوران جنگ تحمیلی، بخش عمدهای از نیروگاهها و تاسیسات پتروشیمی کشور را از دست دادیم؛ اما امروز با اتکا به توان داخلی، بیش از ۸۰۰ مگاوات برق را تامین میکنیم که این میزان، نقشی بسزایی در تامین کالاها و خدمات اساسی کشور دارد و پشتوانهای مهم برای اقتصاد و معیشت مردم است.
وی افزود: در ادامه این مسیر، تلاش داریم با اجرای طرح ملی مهتاب (مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق)، اقدامی ماندگار و اثرگذار انجام دهیم، هدف ما این است که پس از غیرقانونی اعلام کردن مصرفهای غیرمجاز، بهصورت جدی و سازمانیافته نسبت به شناسایی و جمعآوری این موارد اقدام کنیم و مشترکان را به دریافت انشعاب قانونی تشویق و ملزم نماییم.
الله داد ادامه داد: در این مسیر از تمامی ظرفیتهای قانونی بهره خواهیم گرفت تا صورتحسابها بر مبنای آییننامهها و مقررات رسمی صادر شود و روند کار، کاملا شفاف، قانونی و منصفانه باشد، یکی از محورهای مهم این طرح، مدیریت و کنترل هوشمند مصرف در بخشهای صنعتی و سایر بخشها است و باید بتوانیم از طریق پایش و کنترل هوشمند، موتورهای صنعتی و سایر تجهیزات پرمصرف را رصد کنیم.
مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: با استفاده از دادهکاوی، تحلیلهای دقیق و اجرای مانورهای میدانی، زمینه بازدارندگی و پایداری این طرح را فراهم خواهیم کرد و بیتردید، ماندگاری و اثربخشی این برنامه در گرو برخورد قاطع و بازدارنده با هرگونه استفاده غیرمجاز از برق است و با انشعابهای غیرمجاز بهطور جدی برخورد خواهد شد.













