«سندروم آرال» در ایران؛ هشدار درباره فاجعه‌ای بدتر برای دریاچه ارومیه

خبرآنلاین چهارشنبه 16 اردیبهشت 1405 - 11:51
یک گیاه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خشک‌شدن دریاچه ارومیه را «به مراتب بدتر» از فاجعه دریاچه آرال توصیف می‌کند و می‌گوید مدیریت آمرانه، مغرورانه و آمیخته به فساد در پروژه‌های آبی، ساختار بوم‌شناختی کشور را به «بدترین شکل ممکن» فروپاشیده است.

به گزارش خبرآنلاین، سرنوشت دریاچه ارومیه بارها با دریاچه آرال مقایسه شده است؛ پهنه‌ای آبی که روزگاری ۶۸ هزار کیلومتر مربع وسعت داشت و ستون فقرات اقتصادی و اجتماعی آسیای مرکزی به شمار می‌رفت، اما با انحراف رودخانه‌ها برای توسعه کشت پنبه در دوران شوروی، به دو پیکره جدا و سپس تقریباً به یک بیابان تبدیل شد. حسین آخانی، گیاه‌شناس و استاد دانشگاه تهران، این روند را «سندروم آرال» می‌نامد؛ نتیجه «سبک مدیریت آمرانه، جاهلانه، مغرورانه و تک‌بُعدی» که در بسیاری از حکومت‌های اقتدارگرا و به‌ویژه با فساد و انحصار در پروژه‌های آبی تشدید می‌شود.

آخانی هشدار می‌دهد که «فاجعه خشکی دریاچه ارومیه به مراتب بدتر از دریاچه آرال است»، زیرا بستر کاملاً نمکی ارومیه اجازه احیای پوشش گیاهی را نمی‌دهد. او می‌گوید تفاوتی میان خشکی آرال، خشکی ارومیه و «وضعیت اسف‌بار امروز ایران» وجود ندارد و اگر حقابه دریاچه به‌طور پایدار تأمین نشود، با هر دوره خشکسالی خطر تکرار سناریوی آرال، آن هم در ابعادی سخت‌تر و ماندگارتر، جدی‌تر از همیشه خواهد شد.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

۴۷۴۷

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.