علی نژاد: سانیا فرصتی برای تقویت قدرت و هویت ملی بود

صدا و سیما سه شنبه 15 اردیبهشت 1405 - 10:33
دبیرکل کمیته ملی المپیک درخصوص حضور کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ساحلی سانیا گفت: این بازی‌ها فرصتی برای تقویت دیپلماسی ورزش و تقویت هویت ملی ایران بود.

دبیرکل کمیته ملی المپیک:کاروان ساحلی ایران بدون حذف حتی یک نفر به بازی‌های آسیایی اعزام شد
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مهدی علی نژاد دبیرکل کمیته ملی المپیک در نشست خبری بازی‌های آسیایی ساحلی سانیا گفت: از مدت‌ها قبل با هماهنگی وزارتخانه و فدراسیون‌ها اقدامات لازم انجام شد. همه برنامه‌های ما با توجه به شرایط جنگ تحمیلی سوم تغییر کرد.

وی افزود: بحث تدارکات، ارز، اردو‌های تمرینی و حتی آی دی کارت ورزشکاران دستخوش تغییر شد. با این حال همه تلاش کردند تا شرایط اعزام کاروان فراهم شود. شرایطی ایجاد کردیم که حتی یک نفر از اعزام حذف نشد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: آی دی کارت ما به منزله روادید ورزشکاران بود که از طریق هماهنگی با وزارت امور خارجه و هماهنگی با ترکیه و ترکمنستان بدستمان رسید. مسیر شرقی امن‌تر بود و از همین مرز تیم را اعزام کردیم. در این شرایط شورای المپیک آسیا هم همکاری لازم را انجام داد و دیپلماسی فعال ورزشی انجام شد تا تیم ۱۰ روز زودتر اعزام شد تا شرایط جوی و تمرینات تیم‌ها را داسته باشیم.

علی نژاد با اشاره به همکاری بانک مرکزی برای تحویل ارز مورد نظر افزود: با همه هماهنگی‌ها نتایج تاریخی کسب کردیم و توانستیم با ۹ نشان طلا و یک نقره سوم شویم. از ده رشته در هفت رشته مدال آور بودیم و تقریبا ۷۷ درصد کاروان صاحب نشان شدند در حالیکه نیمی از کاروان ایران که زنان هستند در این اعزام حضور نداشتند.

وی گفت: در جهت تقویت دیپلماسی ورزشی، قدرت ایران در قاره آسیا و تقویت هویت ملی در شرایط سخت کاروان ایران در بازی‌ها حاضر شد و نتیجه گرفت.

دبیرکل کمیته ملی المپیک افزود: مذاکرات بین المللی در این بازی‌ها انجام شد، چون بسیاری از روسای آسیایی و جهانی در سانیا حضور داستند.

علی نژاد گفت: نکته جالب توجه از ده نشان، در روز تولد امام هشتم، هشت نشان کسب کردیم که هفت نشان آن طلا بود و در بازگشت به ایران هم زاهی زیارت در مشهد مقدس شدیم. رژه کاروان ایران در این بازی‌ها هم منحصر‌به‌فرد بود که انعکاس زیادی در داخل و خارج از کشور داشت.

وی افزود: همین مسیر را برای بازی‌های آسیایی ناگویا در پیش گرفته‌ایم و برنامه‌های آماده سازی تیم‌ها هم در حال پیگیری است. برد‌های خوبی در پرتاب وزنه، هندبال و کبدی بدست آوردیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره بازی‌های آسیایی ناگویا گفت: نام نویسی انجام شده و کادر پزشکی مشخص شده است، با میزبان در تماس هستیم تا شرایط بهتری برای ما فراهم شود. اسکان ورزشکاران انجام شده و با فدراسیون‌ها هماهنگ شده و اردو‌ها هم شروع شده است.

وی افزود: اواخر فروردین ۱۲۲ میلیارد تومان، سی درصد بودجه فدراسیون‌ها را به صورت یکجا پرداخت شده است و دیدگاه ما این است که اعزام کیفی داشته باشیم. اواخر خرداد و اوایل تیر تعداد ورزشکاران و تیم‌های اعزامی مشخص می‌شود.

علی نژاد گفت: با نگاه اعزام کیفی سعی می‌کنیم در بخش انفرادی در هر رشته حداقل یک اعزامی داشته باشیم. عملکرد تیم‌ها و ورزشکارانی که در سانیا نتیجه نگرفتند در اعزام به بازی‌های آسیایی ناگویا مدنظر قرار می‌گیرد. در سه رشته در سانیا نتیجه نگرفتیم در بسکتبال با اینکه مدال نگرفت، اما این تیم بازی‌های خوبی ارائه داد، اما در سنگنوردی و جوجیتسو عملکرد ورزشکاران قابل قبول نیست.

وی افزود: تیم‌هایی که در سانیا نتیجه نگرفتند نیاز به بازنگری دارند و در زمان اعزام شرایط را می‌سنجیم، بعضی رشته‌ها برای آزمون قبل از ناگویا به سانیا اعزام شدند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره فوتبال گفت: از دو سال قبل همه شرایط به فدراسیون فوتبال واگذار شده است، اما مطالبه نتیجه گیری را از فدراسیون داریم.

وی افزود: جنگ در راه آماده سازی تیم‌های ما تاثیرگذار است و امکان ورزشی آسیب دیده هم داریم، اما اردو‌ها و تمرینات ورزشکاران برپا شده است و شرایط را برای اعزام به بازی‌های آسیایی ناگویا فراهم می‌کنیم. شرایط ارزی تغییر کرده است و خیلی از رویداد‌های بین المللی در اسفند و فروردین را از دست دادیم. با این حال بدنبال کسب نتایج بهتر نسبت به هانگژو هستیم.

علی نژاد با اشاره به توسعه ورزش بانوان گفت: مسیر رشد بانوان با قدرت پیش می‌رود، در پنج دوره گذشته و این دوره در بازی‌های آسیایی ساحلی به علت شرایط فرهنگی، کاروان ایران بدون زنان بوده است، اما سعی می‌کنیم برای دو سال آینده در فیلیپین در صورت وجود شرایط زنان هم جزئی از کاروان ما باشند.

وی درباره شمشیربازی افزود: ورزشکاران ایران در فهرست بلندبالای اعزامی به ناگویا حضور دارند و پاکدامن هم مشکلی برای حضور ندارد، چیزی برای اعزام نشدن این تیم نشنیده‌ایم و تا یک ماه آینده درباره کاروان اعزامی به ناگویا تصمیم گیری می‌شود.

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: در برخی رشته دچار ضعف‌هایی هستیم و اگر دنبال جهش در این رشته‌ها هستیم، نیاز به سرمایه گذاری جدی داریم.

کاروان ورزش ایران در ششمین دوره بازی‌های آسیایی ساحلی آسیا با ۵۷ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی، با کسب ۹ نشان طلا و یک نقره، پس از چین و تایلند سوم شد.

این بازی‌ها از دوم تا یازدهم اردیبهشت در سانیای چین برگزار شد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.