توسعه زیرساخت‌های انرژی پاک برای مقابله با بحران

صدا و سیما چهارشنبه 09 اردیبهشت 1405 - 19:01
وزیر نیرو از برنامه‌ریزی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ذخیره‌ساز‌های برق در زمستان و شرایط بحرانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو برای مدیریت مصرف و تأمین پایدار برق در فصل زمستان و شرایط بحرانی گفت: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین گسترش ذخیره‌ساز‌های انرژی در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده است تا مردم بتوانند در ساعات دارای تولید، به‌ویژه از طریق انرژی خورشیدی، برق تولیدی خود را ذخیره و در زمان‌های مورد نیاز مصرف کنند.

وزیر نیرو با بیان اینکه توسعه ذخیره‌ساز‌های بزرگ‌مقیاس دنبال می‌شود، ادامه داد: در این حوزه هدف‌گذاری حدود ۵۰۰ گیگاوات‌ساعت انجام شده که هرچند برای شبکه عظیم کشور عدد بزرگی محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند نقطه شروع مؤثری باشد.

علی‌آبادی با اشاره به وضعیت فعلی ذخیره‌سازی انرژی گفت: هم‌اکنون حدود ۴ هزار مگاوات‌ساعت ذخیره‌سازی به‌صورت مکانیکی در شبکه وجود دارد، اما در برنامه جدید تمرکز بر توسعه ذخیره‌ساز‌های غیرمکانیکی از نوع باتری است.

وی تصریح کرد: مذاکراتی با شرکت‌ها انجام شده تا امکان مشارکت مردم در این طرح فراهم شود و خانوار‌ها بتوانند با نصب سامانه‌های کوچک، در حدود ۴ تا ۵ کیلووات، بخشی از نیاز خود را تأمین و ذخیره کنند.

وزیر نیرو همچنین به ظرفیت استفاده از خودرو‌ها در تولید برق اشاره کرد و گفت: خودرو‌ها می‌توانند در شرایط اضطراری و با استفاده از تجهیزات مناسب مانند اینورتر، بخشی از انرژی مورد نیاز را تأمین کنند، هرچند این روش به‌عنوان راهکار بهینه دائمی در نظر گرفته نمی‌شود و بیشتر کاربرد اضطراری دارد.

آسیب به بیش از ۲ هزار نقطه در صنعت برق؛ عبور از تابستان در گرو مدیریت مصرف

 علی‌آبادی با اشاره به خسارات وارد شده به زیرساخت‌های صنعت برق گفت: بیش از دو هزار نقطه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم آسیب دیده‌اند که شامل ساختمان‌ها و برخی نیروگاه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه با وجود این آسیب‌ها، وضعیت صنعت برق نسبت به گذشته بهبود یافته است، افزود: از اواخر تابستان سال گذشته تاکنون شرایط این صنعت نسبت به دوره‌های قبل که با دشواری همراه بود، به شکل محسوسی بهتر شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: در صورت تداوم همکاری مردم و مدیریت صحیح مصرف، می‌توانیم تابستان پیش‌رو را بهتر از گذشته پشت سر بگذاریم و شرایط مطلوب‌تری برای بخش صنعت فراهم شود.

علی‌آبادی با تأکید بر لزوم مصرف بهینه اظهار کرد: ما از مردم نمی‌خواهیم مصرف نکنند، بلکه انتظار داریم مصرف به‌درستی مدیریت شود، چرا که این موضوع پاسخی هوشمندانه به شرایط موجود است.

وی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف برق گفت: اگر هر مشترک تنها یک لامپ اضافه را خاموش کند، میزان صرفه‌جویی حاصل معادل تولید یک نیروگاه اتمی مانند نیروگاه اتمی بوشهر خواهد بود.

وضعیت آب کشور پایدار است

وزیر نیرو با بیان اینکه در بسیاری از استان‌های کشور وضعیت تأمین آب مناسب است، گفت: در برخی استان‌ها مشکلاتی در حوزه آب شرب وجود دارد که با مدیریت مصرف و همکاری مردم قابل کنترل است.

وی با تأکید بر اینکه شرایط کنونی شبکه آب کشور پایدار است، افزود: با همراهی مردم این پایداری تقویت خواهد شد و نگرانی جدی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر نیرو با اشاره به شرایط خاص کشور اظهار کرد: در وضعیت فعلی که با شرایط جنگی مواجه هستیم، مدیریت مصرف در همه حوزه‌ها ضروری است و این موضوع تنها به آب محدود نمی‌شود.

علی‌آبادی از مردم خواست در مصرف آب، برق و حتی نان صرفه‌جویی داشته باشند و گفت: اگر مصرف به‌درستی مدیریت شود، با کمک الهی و افزایش بهره‌وری، مشکلی در تأمین نیاز‌ها پیش نخواهد آمد.

 
 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید