افزایش بارندگی در زنجان، سدها همچنان تشنه‌اند

خبرآنلاین سه شنبه 01 اردیبهشت 1405 - 15:54
اکبر باقری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، از افزایش محسوس بارندگی‌ها نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: از ابتدای مهرماه تا کنون ۲۵۷ میلی‌متر باران در استان ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۶ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۱۰ درصد بیشتر است.

به گزارش خبرآنلاین از زنجان، اکبر باقری با اشاره به میزان قابل توجه بارش‌ها، گفت: خوشبختانه این بارش‌ها به بهبود نسبی منابع آبی کمک کرده، اما هنوز تا شرایط ایده‌آل فاصله داریم.

وی با اشاره به جزئیات وضعیت سدهای استان (تهم، گلابر، کینه‌ور و تالوار) افزود:

· سد تهم با حجم ۲۸۶ میلیون مترمکعب، اکنون ۲۲ درصد پرشدگی دارد.

· سد گلابر با مخزن ۱۱۶ میلیون مترمکعبی، حدود ۴۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره کرده که مشابه سال قبل است.

· سد کینه‌ور با ۴.۵ میلیون مترمکعب آب، برای تأمین آب شرب منطقه به حدود ۶ میلیون مترمکعب نیاز دارد که جبران آن منوط به بارش‌های اردیبهشت است.

· سد تالوار با گنجایش ۵۰۰ میلیون مترمکعب، در حال حاضر ۶۰ میلیون مترمکعب آب دارد، اما ورودی آن نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته (از ۱۸.۵ به ۶.۵ میلیون مترمکعب).

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان تأکید کرد: با وجود بهبود نسبی ذخایر سدها نسبت به سال قبل، هنوز نیاز به صرفه‌جویی جدی در مصرف آب وجود دارد و شهروندان باید مدیریت مصرف را جدی بگیرند تا تابستان و پاییز دچار بحران نشویم.

باقری در پاسخ به پرسشی درباره امنیت زیرساخت‌های آبی، گفت: تمام سناریوهای احتمالی در سطح ملی و استانی پیش‌بینی شده و تأسیسات آبی تحت نظارت کامل هستند؛ نگرانی خاصی وجود ندارد.

وی همچنین از تداوم پروژه‌های عمرانی خبر داد و گفت: هیچ پروژه سدسازی یا آبرسانی در استان متوقف نشده است. سد بلبوین بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سد مراش نیز به ۷۵ درصد رسیده است.

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.