اسرائیل و اشغال دوباره جنوب لبنان: ترسیم خط زرد / بازگشت به 50 روستا، ممنوع

عصر ایران سه شنبه 01 اردیبهشت 1405 - 10:41

اسرائیل تلاش می کند حضور نظامی خود را در جنوب لبنان و اشغال این بخش را تثبیت کند.

به گزارش عصرایران، با وجود اعلام آتش بس میان اسرائیل و لبنان، اما تل آویو حاضر نیست نیروهای خود را از خاک لبنان خارج کند و به پشت مرزهای بین المللی بازگردد. اسرائیل نیروهای نظامی خود را در جنوب لبنان نگه داشته و اهالی این مناطق هم درباره نزدیک شدن به مراکز نظامی هشدار داده است.

 در حملات اسرائیل به لبنان، بیش از 2300 نفر از جمله 177 کودک کشته شده و بیش از 1.2 میلیون نفر آواره شدند که بسیاری از آنان با اعلام آتش بس، به سمت خانه های خود بازگشتند.

قبل از این هم ارتش اسرائیل با ترسیم خط زرد در جنوب لبنان، از ایجاد یک منطقه حائل در عمق خاک لبنان و موازی با مرز اسرائیل، خبر داد. تل آویو گفته است نیروهایش در این منطقه مستقر می مانند و لبنانی ها حق ندارند به این منطقه بیایند. این منطقه شامل دهها روستای کوچک و بزرگ لبنان است که اهالی آن به دلیل جنگ و هشدار تخلیه ارتش اسرائیل، مجبور به ترک خانه شده بودند.

خط زرد یادآور خط زرد ترسیمی ارتش اسرائیل در منطقه 360 کیلومتر مربعی غزه است. خط زرد حدود نصف منطقه غزه را در بر می گیرد و نشانه ای از مرز استقرار نیروهای نظامی اسرائیل و مناطق تحت کنترل آن در شمال، شرق و جنوب غزه است.

ارتش اسرائیل همچنین در دوره جنگ با تخریب همه پل های موجود در رودخانه لیتانی / لیطانی در جنوب لبنان تلاش کرد مانع از بازگشت اهالی به خانه های خود شود.

 خبرگزاری رویترز در گزارشی با تیتر "اسرائیل کنترل بر جنوب لبنان را تقویت می‌کند و به ساکنان در مورد بازگشت به بیش از ۵۰ روستا هشدار می‌دهد" نوشت: اسرائیل به ساکنان جنوب لبنان دستور داد از نوار مرزی دور بمانند و به منطقه رودخانه لیطانی (لیتانی) نزدیک نشوند.

با وجود آتش‌بس اسرائیل و حزب‌الله لبنان، اسرائیل کنترل خود بر جنوب لبنان را تقویت می کند.

آتش‌بس 10 روزه که با میانجیگری آمریکا میان اسرائیل و لبنان برقرار شد، روز پنجشنبه گذشته به اجرا درآمد و تا حد زیادی جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله را متوقف کرد، درگیری‌ای که در پس زمینه رقابت ایالات متحده آمریکا و ایران آغاز شد.

اما این آتش‌بس همچنان شکننده است زیرا نیروهای اسرائیلی مناطقی را در عمق جنوب لبنان اشغال کرده‌اند تا یک منطقه حائل ایجاد کنند.

مقامات اسرائیل می گویند برای محافظت از شمال اسرائیل در برابر حملات حزب‌الله این منطقه را ایجاد می کنند. در حالی که حزب الله می‌گوید «حق مقاومت» در برابر اشغال اسرائیل را برای خود محفوظ می‌دارد.

ارتش اسرائیل نقشه‌ای را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد که خط قرمزی را نشان می‌دهد که از ۲۱ روستا در جنوب می‌گذرد. ارتش اسرائیل گفته است ساکنان این مناطق نباید به منطقه بین این خط و مرز بازگردند. نیروهای اسرائیلی مواضع خود را در جنوب لبنان حفظ می‌کنند.

این نقشه بیش از ۵۰ روستای دیگر در جنوب لبنان را شامل می شود که اهالی نباید به آنها بازگردند. ارتش اسرائیل اعلام کرد نزدیک شدن به رودخانه لیتانی در جنوب لبنان ممنوع است.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه نقشه مشابهی را نیز منتشر کرد که برای اولین بار خط استقرار جدید خود را در داخل خاک لبنان نشان می‌دهد. خط استقرار روی نقشه از شرق به غرب ادامه دارد؛ 5 تا 10 کیلومتر از مرز به داخل خاک لبنان امتداد دارد و منطقه‌ای را پوشش می‌دهد که ارتش اسرائیل در حال تخریب روستاهاست.

علاوه بر جنوب لبنان، منطقه ضاحیه، حومه جنوبی بیروت پایتخت لبنان هم با تهدید حملات اسرائیل روبه رو است.

"محمود قماطی" مقام ارشد حزب‌الله روز شنبه خطاب به ساکنان حومه جنوبی بیروت (ضاحیه) به آنها گفت به دلیل تهدید حمله اسرائیل، نباید به خانه‌های خود بازگردند. ضاحیه تحت نفوذ حزب‌الله است.

شوراهای محلی در جنوب لبنان به ساکنان هشدار دادند و گفتند خانه‌هایشان هنوز امن نیست.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.