انرژی هسته‌ای ثمره تلاش و فداکاری دانشمندان، حق امروز و سرمایه فردا

صدا و سیما دوشنبه 31 فروردین 1405 - 11:41
از سال ۱۹۳۸، با کشف شکافت هسته‌ای توسط دانشمندان و آزادسازی انرژی نهفته در اورانیوم، فناوری اتمی مسیری پرشتاب را در ابعاد زندگی بشر پیموده است.

انرژی هسته‌ای: ثمره تلاش و فداکاری دانشمندان، حق امروز و سرمایه فردا

 

به گزارش گروه تاریخ خبرگزاری صداوسیما، فناوری هسته ای که حاصل نبوغ و پشتکار بی‌وقفه دانشمندان در طول تاریخ است، امروزه نقشی حیاتی در تولید برق پاک و پایدار با کمترین میزان انتشار کربن ایفا می‌کند.

در حوزه پزشکی، به‌ویژه در تشخیص و درمان بیماری‌ها، جایگاهی بی‌بدیل دارد؛ در کشاورزی و صنایع غذایی، به افزایش امنیت غذایی کمک می‌کند و هزاران کاربرد دیگر که جملگی نتیجه کوشش‌های مستمر دانشمندان امروز و سرمایه‌ای گران‌بها برای نسل‌های آینده محسوب می‌شوند.

با این حال، در عصری که برخی قدرت‌های جهانی، با توسل به زور و نادیده گرفتن ابتدایی‌ترین قوانین بین‌المللی، در پی سلطه‌جویی هستند، جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای با فشار‌های ناروایی روبروست.

آمریکا، با سابقه‌ی استفاده از سلاح هسته‌ای در اوت ۱۹۴۵ علیه ژاپن که منجر به تلفات انسانی گسترده‌ای شد، امروزه یکی از موانع اصلی در برابر دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای محسوب می‌شود. این در حالی است که آمریکا خود بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان را با بیش از ۵۰۰۰ بمب هسته‌ای در اختیار دارد اما با بهانه‌های واهی، تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه کشورمان اعمال کرده است.

این تحریم‌ها، بدون توجه به گزارش‌های مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، به صورت یک‌جانبه و فراقانونی اعمال شده‌اند.

آمریکا، علیرغم عضویت ایران در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و حق مسلم ایران طبق ماده چهارم این پیمان برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران پافشاری می‌کند.

دشمنی آمریکا علیه دستیابی ایران به صنعت هسته‌ای تا بدانجا پیش رفته که شواهدی مبنی بر مشارکت این کشور و رژیم صهیونیستی در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، از جمله شهیدان شهریاری، علیمحمدی، رضایی‌نژاد و ده‌ها دانشمند دیگر کشورمان، وجود دارد.

خون این عزیزان، گواهی است بر اهمیت و حساسیت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و نشان می‌دهد که چگونه تلاش برای دستیابی به دانش و توسعه، با کینه‌توزی و خشونت پاسخ داده شده است.

با این حال، این فداکاری‌ها، هرچند تلخ، بر عزم ملت ایران برای ادامه مسیر و دفاع از حق مسلم خود در بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، بیش از پیش تأکید می‌کند.

اکنون، به برکت تلاش و فداکاری این شهدا، دانش هسته‌ای در ایران بومی شده وعلیرغم تمامی محدودیت‌ها و فشار‌های بین‌المللی، ایران در بسیاری از صنایع هسته‌ای پیشرفت قابل توجهی داشته است.

پیشرفتی که از هوش، خلاقیت و تلاش شبانه‌روزی دانشمندان ایرانی نشأت می‌گیرد.

ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای با پتانسیل تولید برق پاک و پایدار، تولید رادیودارو‌ها برای تشخیص و درمان انواع سرطان‌ها، استفاده از پرتو‌های هسته‌ای در تجهیزات پزشکی و مواد غذایی، اصلاح بذر برای افزایش بهره‌وری کشاورزی و مقابله با آفات، تنها بخشی از دستاورد‌های هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.

در نهایت باید گفت انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، حقی است که نباید به دلیل فشار‌های سیاسی و اقدامات خصمانه نادیده گرفته شود. ادامه این مسیر، نه تنها برای توسعه علمی و اقتصادی ایران، بلکه برای تضمین آینده‌ای پایدار و امن، حیاتی است. در پایان باید گفت جمهوری اسلامی ایران همچنان که بنا بر اعتقادات دینی خود هرگز به دنبال ساخت بمب اتمی نبوده و نخواهد بود از حق خود و آیندگان برای بهره مندی از فناوری صلح آمیز هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد.

پژوهشگر و نویسنده: طیبه السادات حسینی

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.