بقایی: حمله آمریکا به کشتی ایرانی نقض آتش‌بس است

خبرگزاری مهر دوشنبه 31 فروردین 1405 - 11:21
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: چند ساعت پیش آمریکایی‌ها به یک کشتی ایرانی حمله کردند که نقض آتش‌بس است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری بقایی با اشاره به تحولات اخیر، اظهار داشت: ما در صحنه دیپلماسی تحولات زیادی داشتیم. تمرکز بر مذاکرات مرتبط با پایان جنگ بود.

حمله آمریکا به یک کشتی ایرانی نقض آتش بس است

وی در خصوص تهدید ترامپ برای حمله مجدد به زیرساخت‌های ایران و رویکرد ایران، گفت: درباره دور بعدی مذاکرات ما تصمیمی نداریم. درباره اصل موضوع شما یک بخشی از واقعیت پرتناقض موجود را اشاره کردید. اینکه امریکا همزمان با ادعای دیپلماسی رفتارهایی را انجام می‌دهد که به هیچ عنوان نشانگر جدیت در پیگیری یک روند دیپلماتیک نیست. از همان ابتدای اتش بس ما با بدعهدی و نق زنی امریکا مواجه شدیم. ابتدا گفتند لبنان بخشی از اتش بس نبوده در حالی که پاکستان تصریح داشت. بعد از ان که تفاهمی حاصل شد ما با اقدامات دریایی در تنگه هرمز شاهد بودیم. چند ساعت پیش حمله به یک کشتی کردند که نقض اتش بس است. این مصداق عمل تجاوزکارانه است. رفتار با گفتار هیچ سازگاری ندارد و صرفا بدگمانی ایران را نسبت به کل فرایند تشدید می‌کند. ایران با دقت و توجه به منافع ملی درباره ادامه مسیر تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند.

فراموش نمی کنیم که آمریکا دو بار دیپلماسی را نقض کرد

سخنگوی‌وزارت خارجه در مورد احتمال حمله دوباره در حین مذاکرات، عنوان کرد: حتما ما نمی‌توانیم تجربه بسیار پر هزینه‌ای که در یک سال گذشته داشتیم را از یاد ببریم. حتی یک لحظه نمی‌توانیم فراموش کنیم که آمریکا دو بار دیپلماسی را نقض کرد.حتما همه اجزای ایران با تمام وجود هوشیارانه هر روندی را دنبال می‌کنند. ما در روندهای دیپلماتیک باید مراقب دسیسه‌های دشمن باشیم و این وظیفه عاقلانه تیم مذاکراتی و کل مجموعه حاکمیت است.

جامعه جهانی باید آمریکا و رژیم را پاسخگو کنند

بقائی درمورد حادثه برای کشتی‌ها در تنگه هرمز، عنوان کرد: اولا هر آنچه که در تنگه هرمز اتفاق می‌افتد تنها دلیل آن اقدام نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. تا قبل از ۹ اسفند تنگه هرمز ایمن و امن بود. جامعه جهانی باید آمریکا و رژیم را پاسخگو کنند، باید مراقب باشند جای خاطی و قربانی را عوض نکنند. دوما مراجع ما در حال بررسی هستند که آیا این حادثه از طرف ما بوده است یا خیر.

آمادگی نیروهای مسلح برای پاسخ به ماجراجویی دشمن

وی در مورد تمدید دوباره آتش‌بس، تصریح کرد: ما برای تأمین منافع ملی ایران قائل به ضرب الاجل و اولتیماتوم نیستیم. این جنگ را ما شروع نکردیم در خرداد و اسفند ۱۴۰۴ در دفاع از کیان ایران وارد عمل شده و اعلام کردیم تا هر زمانی که منافع ایران اقتضا کند به دفاع از خود ادامه می‌دهیم. اگر آمریکا و اسرائیل مرتکب ماجراجویی تازه شوند نیروهای مسلح ما با تمام توان آمادگی پاسخگویی را خواهند داشت.

بقائق در مورد پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها به ایران، افزود: بعد از اینکه آمریکا در ابتدا یک طرح ۱۵ بندی ارائه کرد ما پیشنهاد خود را در قالب ۱۰ بند ارائه کردیم. براساس این بند و ملاحظات و نقطه نظرات طرف مقابل در اسلام آباد بحث‌های مفصلی صورت گرفت و ماحصل آنها تبدیل به نوعی بسته شد که در جریان سفر عاصم منیر به تهران مورد بررسی قرار گرفت. طبیعی است در روند مذاکراتی هر دو طرف نقطه نظرات خود را بیان کنند. اینکه از کلمه پیشنهاد جدید نام برده می‌شود کلمه جدیدی نیست چون مواضع ما خیلی روشن است و برخلاف طرف مقابل که مدام مواضعش را تغییر و خواسته‌هایش را عوض می‌کند و در سطح رسانه لفاظی‌های متناقضی بیان می‌کند در روندهای مذاکراتی ثابت قدم بودیم چون می‌دانیم چه مواردی مدنظرمان است و چه مواردی را نمی‌توانیم بپذیریم.مواضع ما معقول و منصفانه است و خیلی از مواردی که در رسانه‌ها درباره جزییات موضوع گفته شده گمانه زنی است و قابل تأیید نیست.

در حال تکمیل...

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.