
به گزارش گروه تاریخ خبرگزاری صداوسیما، جمهوری اسلامی ایران بعد از فارغ شدن از جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه کشورمان، با هدف توانمند سازی کشور و خودکفایی در همه زمینهها بویژه صنعت هستهای، برنامه ریزیهای گستردهای را تدوین و عملیاتی کرد.
قرارداد با چین برای استخراج از معدن گچین و راه اندازی کارخانه تبدیل اورانیوم اردکان، گامهای اولیه برای دستیابی به انرژی هستهای صلح آمیز بود.
اما از آنجا که سرنگونی انقلاب اسلامی و یا حداقل ممانعت از پیشرفت آن یکی از اهداف مورد توافق غرب بشمار میرفت مخالفتها با فعالیتهای هستهای ایران آغاز شد.
هر چه توانمندیهای علمی و فنی ایران توسعه پیدا میکرد، فشارهای دیپلماتیک و محدودیتهای صادراتی کشورهای غربی علیه ایران بیشتر میشد. تا جائیکه در سال ۱۳۷۱ (۱۹۹۲) شورای امنیت سازمان ملل وهمچنین آمریکا به بهانه «نگرانی از برنامههای پنهان» ایران را تحریم کردند.
این در حالی بود که بازرسان بین المللی انرژی اتمی به طور مرتب فعالیتهای هستهای ایران را زیر نظر داشتند و به صلح آمیز بودن آن مهر تایید میزدند.
با این همه تحریمهارو به افزایش بود و تا آنجا پیش رفت که ایران در سال ۱۳۸۲ به طور داوطلبانه (برای مدتی) غنیسازی اورانیوم را متوقف و پروتکل الحاقی (مبنی بر موافقت با بازرسی بازرسان از هرجا که لازم میدانند) را پذیرفت.
از سوی دیگر روحیه شکست ناپذیری، ایمان و توکل متخصصان مسلمان ایرانی، جمهوری اسلامی ایران را به کشوری پیشرو در میان کشورهای منطقه در زمینه هستهای تبدیل کرد.
تا جائیکه در ۲۰ فروردین ۱۳۸۵، ایران رسماً اعلام کرد به فناوری بومی غنیسازی اورانیوم دست یافته است. این رویداد که نقطهعطفی در تاریخ علمی کشور محسوب میشد «روز ملی فناوری هستهای» نام گرفت.
هر چند این خبربرای ملت ایران شیرین بود اماچنان به مذاق جامعه بین الملل تلخ آمد که دیماه همان سال یکی از شدیدترین تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در قالب قطعنامه (۱۷۳۷) تصویب شد.
*ممنوعیت فروش برخی مواد و فناوریهای حساس به ایران که میتوانست در برنامه هستهای استفاده شود.
*مسدود کردن داراییهای برخی افراد و نهادهای مرتبط با برنامه هستهای.
*درخواست از ایران برای تعلیق تمام فعالیتهای مرتبط با غنیسازی. از مفاد این قطعنامه بود.
در کنار این تحریمهابرخی از بهترین دانشمندان هستهای کشورنیزازسال ۸۹ تا ۱۴۰۵ (جنگ رمضان) توسط عوامل رژیم صهونیستی و آمریکا ترور و به شهادت رسیدند.
با این همه هیچکدام از این دشمنیها علیه صنعت هستهای ایران نتوانسته است چرخ صنعت هستهای کشورمان را متوقف کند؛ و با اینکه از سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) تا امروز تحریمهای به قول آمریکاییها فلج کننده کشورمان به قوت خود باقی است اکنون جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهای دارنده چرخه کامل سوخت هستهای دنیاست.
امروز جمهوری اسلامی ایران در تولید رادیوداروها پیشرفت قابل توجهی داشته و بخش مهمی از نیاز خود را تأمین میکند و در یک جمع بندی کلی میتوان گفت:
برنامه هستهای ایران پرقدرتتر از همیشه پیگیری میشود.
پژوهشگر و نویسنده: طیبه السادات حسینی