
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «میترا غلامی» در جریان بازدید از یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی در رفسنجان اعلام کرد: چهار مگاوات از این نیروگاه آماده اتصال به شبکه بوده و در هفته آینده افتتاح میشود و ۶ مگاوات با تکمیل نصب استراکچر و ترخیص صفحهها، در مدت دو ماه آینده به بهرهبرداری کامل میرسد.
وی با اشاره به بازدید از طرح ۱۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی مس رفسنجان که حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تأمین ۵۰ مگاوات صفحهخورشیدی انجام شده، اما تأمین استراکچر به دلیل شرایط بازار فولاد با تأخیر مواجه شده است.
مدیرکل دفتر ارزیابی منابع و محیط زیست ساتبا افزود: مشکلات مربوط به تامین برق کارگاهی با حضور نماینده شرکت توزیع برق و همچنین موضوع ورود به زمین پست برق و تأیید طراحی با همراهی نماینده برق منطقهای، پیگیری و رفع شد.
غلامی از نیروگاه یک مگاواتی رفسنجان در منطقه ویژه رفسنجان بازدید کرد و گفت: این نیروگاه هفته آینده با پلمب کنتور به شبکه متصل میشود.
وی، سپس با حضور در منطقه کبوترخان، از چند طرح خورشیدی فعال در قالب طرحهای ماده ۱۲ بازدید کرد و گفت: این منطقه به دلیل موقعیت فنی مناسب، متقاضیان متعددی دارد و ضرورت تسریع عملیات اجرایی برای جلوگیری از حبس منابع بیش از پیش احساس میشود.
مدیرکل دفتر ارزیابی منابع و محیط زیست ساتبا با اشاره به وضعیت طرحهای خورشیدی کبوترخان، در بیان جزئیات اجرایی این طرحها، تشریح کرد: نیروگاههای کبوترخان ۲ و ۳ هرکدام با ظرفیت ۱۰ مگاوات بخش عمده عملیات اجرایی خود را انجام دادهاند و پس از اوج ۱۴۰۵ به شبکه متصل میشوند؛ طرح کبوترخان ۱ در مراحل ابتدایی اجرا قرار دارد و اتصال آن برای نیمه دوم سال ۱۴۰۵ پیشبینی میشود.
وی ادامه داد: نیروگاه ۱۰ مگاواتی شرکت الکتروفیدار بدر تاکنون حدود ۴ مگاوات پیشرفت داشته و این بخش تا پیک ۱۴۰۵ وارد مدار میشود و همچنین طرح ۲ مگاواتی نماد نیرو با تکمیل اقدامات اصلی، تا پایان تابستان به شبکه متصل میشود.
مدیرکل دفتر ارزیابی منابع و محیط زیست ساتبا، ضمن تقدیر از همکاری شرکت توزیع نیروی برق، برق منطقهای و مجریان طرحها، بر اهمیت پیگیری مستمر برای تحقق ظرفیتهای تجدیدپذیر استان کرمان تأکید کرد و گفت: بهرهبرداری کامل از این طرحها نقش مهمی در توسعه پایدار و تامین انرژی پاک در منطقه خواهد داشت.