روایت سفیر ایران از آغاز فرآیند دیپلماتیک در اسلام‌آباد

تابناک دوشنبه 24 فروردین 1405 - 08:16
رضا امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان در پیامی ضمن تشکر از کشور پاکستان به خاطر ابتکار عمل و حسن نیتشان برای برگزاری مذاکرات میان ایران و آمریکا تاکید کرد که مذاکرات اسلام‌آباد آغاز یک فرآیند دیپلماتیک برای منافع پایدار طرفین است.

امیری مقدم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مذاکرات اسلام‌آباد پایه و اساس یک فرآیند دیپلماتیک را بنا نهاد که در صورت تقویت اعتماد و اراده، می‌تواند چارچوبی پایدار برای منافع همه طرف‌ها ایجاد کند.

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وی افزود: مذاکرات اسلام‌آباد نه یک رویداد، بلکه یک فرآیند است.

سفیر ایران در پاکستان ادامه داد: می‌خواهم از کشور دوست و برادر پاکستان به ویژه جناب آقای شهباز شریف نخست‌وزیر و فیلد مارشال عاصم منیر (فرمانده ارتش پاکستان) به خاطر ابتکار عمل و حسن نیتشان برای مذاکرات، تشکر کنم.

امیری مقدم گفت: با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر همه بخش‌های پاکستان از جمله دولت، ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی برای تسهیل و مدیریت مذاکرات، مذاکرات در فضایی شایسته و درخور مهمانان در محیطی آرام، منظم و امن با امکانات لجستیکی برابر برای هر دو طرف برگزار شد.

سفیر ایران در پاکستان افزود: هیات عالی‌رتبه مذاکره کننده ایران، با وقار، اعتماد به نفس و ایمان به خداوند متعال و توجه به دغدغه‌های مردم، مذاکراتی شایسته برای ملت بزرگ ایران را دنبال کردند تا منافع ملی و حقوق مشروع مردم را تضمین و تامین کنند.

به گزارش ایرنا، دور دیگری از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا که از روز شنبه تا شامگاه یکشنبه با میانجی‌گری پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شد، پس از حدود ۲۱ ساعت گفت‌ وگوی فشرده به دلیل زیاده خواهی‌ها و خواسته‌های غیر منطقی آمریکا بدون توافق به پایان رسید.

در این دور از گفت‌ وگوها، هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور حضور داشتند.

در این میان، پاکستان با ایفای نقش میانجی، تلاش کرد روند گفت‌ وگوها حفظ شود. پیشنهاد تمدید مذاکرات از سوی اسلام‌آباد در همین چارچوب ارزیابی می‌شود.

منبع نزدیک به هیات مذاکراتی ایران به ایرنا گفت که طرف آمریکایی از ایران بازگشایی تنگه هرمز و تحویل مواد غنی‌ شده را طلب دارد، چیزی که در میدان نبرد کسب نشده و افتضاح طبس-۲ را برای آمریکا رغم زده در میز دیپلماسی نیز نمی‌تواند مورد مطالبه قرار بگیرد و تیم مذاکره کننده ایرانی نیز مصرانه بر حفظ دست‌آوردهای میدان تاکید دارد.

وی افزود: جی‌دی ونس مسئول تیم مذاکره کننده آمریکا سعی دارد ایران را مقصر طولانی شدن روند مذاکرات جلوه بدهد. اما آنچه تاکنون این روند را مختل کرده صرفا زیاده خواهی طرف آمریکایی است.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.