چغاله بادام فارس؛از نوبرانه بهاری تا صادرات به کردستان عراق

خبرآنلاین شنبه 22 فروردین 1405 - 11:22
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: برداشت نوبرانه چغاله بادام در این استان از اواخر اسفندماه آغاز شده و تا نیمه اردیبهشت‌ماه در مناطق سردسیر ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین، ابوالفضل زمانی در این باره افزود: استان فارس با در اختیار داشتن ۳۳ هزار و ۴۱۱ هکتار باغ بادام رتبه نخست سطح زیر کشت کشور را به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد: فارس با تولید سالانه بیش از ۲۸ هزار تن محصول خشک جایگاه دوم تولید بادام را در کشور دارد.

به گفته ابوالفضل زمانی‌فرد؛ شهرستان‌های اقلید، داراب، نی‌ریز، شیراز، خفر، استهبان، سپیدان، آباده، مرودشت و بوانات کانون‌های اصلی تولید بادام در این استان هستند.

او افزود: این محصول افزون بر مصرف در بازارهای داخلی، بخشی از نیاز استان‌های همجوار و تهران را تأمین کرده و به بازارهای خارجی نیز صادر می‌شود. به‌طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود ۵۵ تن چغاله بادام تنها از شهرستان خفر به مقصد کردستان عراق صادر شده است.

زمانی فرد اضافه کرد: در اکثر مناطق استان فارس پنج تا ۱۰ درصد محصول بادام با هدف تُنک‌کردن میوه به صورت چغاله برداشت می‌شود، ولی این میزان در شهرستان خفر به ۸۰ درصد می‌رسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس عنوان کرد: تولید بادام در استان فارس همواره با چالش سرمازدگی بهاره مواجه است. بر همین اساس سازمان جهاد کشاورزی فارس در سال‌های اخیر جایگزینی ارقام زودگل محلی با ارقام دیرگل از طریق عملیات پیوند را به منظور کاهش خسارت و افزایش بهره‌وری در دستور کار خود قرار داده است.

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.