️جهش ۳/۵برابری ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران در دولت چهاردهم

صدا و سیما جمعه 21 فروردین 1405 - 18:02
معاون فنی و مهندسی سازمان ساتبا گفت: ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در دولت چهاردهم به ۳٫۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

️جهش ۳/۵برابری ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران در دولت چهاردهم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «علیرضا پرنده مطلق» در آئین بهره‌برداری و افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی در بردسکن گفت:مجموع ظرفیت کشور از ۱۲۰۰ به ۴۵۰۰ مگاوات رسیده و در دولت چهاردهم ۳٫۵ برابر شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت چهاردهم، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور حدود ۱۲۰۰ مگاوات بود، افزود: هم‌اکنون این عدد به ۴۵۰۰ مگاوات رسیده است که نشان‌دهنده تلاش مستمر و همکاری همه دستگاه‌های ذیربط، از جمله استانداران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی، شرکت‌های توزیع نیروی برق و وزارت نیرو است.

معاون فنی و مهندسی سازمان ساتبا، با تاکید بر اهمیت پیگیری‌های استانی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۳، احداث یک نیروگاه ۱ مگاواتی حدود ۹ تا ۱۰ ماه زمان می‌برد، اما امروز شاهد هستیم که یک نیروگاه ۳ مگاواتی در کمتر از ۴۰ روز احداث می‌شود. این دستاورد حاصل تلاش پیمانکاران داخلی و بومی استان خراسان است که توانسته‌اند نیروگاه‌های یاد شده را در کمتر از ۵ ماه به بهره‌برداری برسانند.

پرنده مطلق، سال ۱۴۰۵ را سال جهاد تجدیدپذیر نامید و اعلام کرد: در حالی که در سال گذشته ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد مدار شده است، برنامه داریم در سه ماهه اول امسال، با وجود تمامی محدودیت‌ها و فشار‌های بین‌المللی، ۲۵۰۰ مگاوات دیگر را نصب کنیم. پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان ۱۴۰۵، ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ۱۱ هزار مگاوات برسد.

وی افزود: هدف‌گذاری شده است که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور در دولت چهاردهم به بیش از ۱۰ درصد برسد. استان خراسان با پتانسیل بالا در انرژی‌های خورشیدی و بادی، نقش مهمی در تحقق این هدف ایفا خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود حداقل ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی در این استان نصب شود.

پرنده مطلق، ضمن تقدیر از همکاری‌های صورت گرفته در واگذاری زمین و پیگیری مسائل مربوط به ماده ۲۱ کمیسیون ماده ۲۱، بر ضرورت همکاری و مشارکت مردم در مدیریت مصرف و صرفه‌جویی تاکید و گفت: برای تحقق پایداری شبکه برق و تامین مطمئن برق مشترکین در پیک بار تابستان ۱۴۰۵، نیازمند یک جهاد همگانی در مدیریت مصرف هستیم.

معاون فنی و مهندسی سازمان ساتبا، در پایان ابراز امیدواری کرد: با تکیه بر توان داخلی و همکاری مردم، شاهد عزت، عظمت و پایداری هرچه بیشتر ایران در عرصه انرژی باشیم.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.