به گزارش
خبرگزاری صدا وسیما ، داود گودرزی با اشاره به نخستین مرحله امدادرسانی با بیان اینکه در گام نخست نیروهای سازمان آتشنشانی به عنوان اولین گروه امدادی در محل حادثه حاضر میشوند، افزود: به لطف سازماندهی و تمرینات انجامشده، این نیروها بدون تأخیر خود را به محل میرسانند.
وی تصریح کرد: مأموریت اولیه آنها در صورت وقوع حریق، اطفای آتش و در ادامه آغاز عملیات جستوجو و نجات برای یافتن و خارج کردن افراد از زیر آوار است. هدف اصلی همه مجموعههای امدادی در این مرحله، نجات جان شهروندان است.
گودرزی ادامه داد: پس از این مرحله، نیروهای اورژانس و همچنین سازمان بهشت زهرا(س) وارد عمل میشوند تا روند انتقال مجروحان به مراکز درمانی یا انتقال پیکر شهدا را انجام دهند.
گودرزی تصریح کرد: در این زمینه در بهشت زهرا(س) معراج شهدا راهاندازی شده و همه دستگاههای متولی در کنار یکدیگر مستقر هستند تا خانوادهها برای پیگیری وضعیت عزیزان خود و مراحل تشییع و تدفین با کمترین مشکل مواجه شوند.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره اقدامات انجامشده در محل حادثه گفت: همزمان با عملیات امداد و نجات، موضوع آواربرداری و پاکسازی معابر نیز آغاز میشود تا در سریعترین زمان ممکن مسیرهای تردد شهروندان بازگشایی شود و اختلالی در ترافیک و رفتوآمد شهری ایجاد نشود.
وی افزود: در این مرحله پاکبانان شهرداری و گروههای جهادی نقش مهمی در پاکسازی معابر و جمعآوری آوار دارند و پس از پاکسازی اولیه محل اصابت، رسیدگی به منازل اطراف که در اثر موج انفجار یا اصابت ترکش آسیب دیدهاند در دستور کار قرار میگیرد.
گودرزی گفت: بسیاری از خانههای اطراف ممکن است دچار شکستگی در و پنجره، آسیبهای جزئی یا حتی تخریبهای جدی شوند. در این شرایط تیمهای شهرداری بلافاصله عملیات بررسی و رسیدگی به این واحدهای مسکونی را آغاز میکنند.
کمک برای اسبابکشی و انتقال وسایل سالم از منازل آسیبدیده گودرزی در ادامه تأکید کرد: برنامه ما این است که از لحظه وقوع حادثه تا زمانی که خانوادهها بتوانند به خانه و زندگی خود بازگردند در کنار آنها باشیم. در صورت نیاز به جابهجایی وسایل منزل، تأمین خودرو برای اسبابکشی یا انتقال وسایل سالم از بخشهای آسیبدیده، نیروهای شهرداری به شهروندان کمک میکنند