۷۳ درصد مردم از خدمات دولت راضی هستند

صدا و سیما یکشنبه 16 فروردین 1405 - 00:51
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در نظر سنجی نهاد‌هایی که مستقل از دولت هستند، بیش از ۷۳ درصد مردم از خدمات دولت یا خیلی راضی هستند یا راضی هستند.

۷۳ درصد مردم از خدمات دولت راضی هستند
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محسن حاجی میرزایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری، خدمات دولت در «جنگ تحمیلی سوم» را تشریح کرد و به پرسش‌ها در این باره پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:

مقدمه مجری: این روز‌ها و این شب‌ها در میانه جنگ تحمیلی سوم اگر مردم کمبودی از بابت به ویژه تامین کالا‌های اساسی، ارزاق عمومی، دریافت خدمات متنوع، خدمات بهداشتی و درمانی و هر آنچه که به خدمات دولتی مرتبط است و مربوط می‌شود کمبودی احساس نمی‌کنند این مرهون تلاش‌هایی است که در دولت جمهوری اسلامی ایران و به همت دولتمردان ایران دارد اتفاق می‌افتد، امشب راجع به خدمات دولتی به مردم در میانه جنگ می‌پردازیم.

سوال: ما می‌دانیم که دولت دارد خدمات بسیار متنوعی را این روز‌ها ارائه می‌کند چه در حوزه زیرساخت‌ها، تامین آب، برق، گاز، ارزاق عمومی، کالا‌های اساسی این اتفاق بسیار مهمی است که واقعا مردم شرایط جنگی را شاید مابه ازای آنچه که در میدان مقابل و در جایی که در اصل مقابل ما دارد می‌جنگد احساس می‌شود ما در شهر‌های کشورمان چنین احساسی را مردم حداقل به لحاظ دریافت این خدمات ندارند و آن هم به نظرم بخاطر تلاش‌هایی است که در دولت اتفاق می‌افتد. بپردازیم به خدماتی که دولت در این ایام ارائه می‌کند بیشتر متمرکز در چه حوزه‌هایی است و با چه کیفیتی این خدمات ارائه می‌شود؟

حاجی میرزایی: من خاطرم هست در جنگ ۱۲ روزه آن روزی که جلسه شورای عالی امنیت ملی مورد اصابت قرار گرفت بلافاصله بعد از آن جلسه آقای رئیس جمهور اولین تصمیمی که گرفتند این بود که اگر حادثه‌ای پیش آمده بود و مشکلی برای ما پیش می‌آمد شرایط کشور چگونه می‌شد؟ بلافاصله بعد از آن جلسه دولت تشکیل شد و تمام اختیارات خودشان را به وزرا و استانداران سراسر کشور تفویض کردند. ما در قانون اساسی یک اصل ۱۳۸ داریم که قاعده گذاری می‌کند مقررات را، چارچوب‌های اجرایی را مشخص می‌کند که به وزرا قابل واگذاری است که آقای رئیس جمهور به ترکیبی از وزرا واگذار کردند و تقریبا بعد از اجرای آن طرح انتقال یارانه‌ها به انتهای زنجیره تقریبا هر روز آن ترکیبی که آقای رئیس جمهور تعیین کرده بودند جلسه گذاشتند و با اختیارات کامل از سوی دولت تصمیم گیری کردند، رصد کردند و شرایط را قبل از جنگ به موقعیتی رساندند که خوشبختانه ما بتوانیم در این شرایطی که گرفتار شدیم نیاز‌های مردم را به خوبی تامین کنیم.

از سوی دیگر چنین اختیاری را به استانداران دادند یک اصلی هم است، اصل ۱۲۷ قانون اساسی که رئیس جمهور می‌تواند اختیارات اجرایی خودش را تفویض کند بنابراین استانداران هم از این حیث صاحب اختیار شدند و شروع کردند به تلاش برای این که نیاز‌های خودشان را پیش بینی، تمهید، تدبیر و ذخیره کنند و نیاز‌های جامعه را در نظر بگیرند. یکی از نکاتی که آقای رئیس جمهور خیلی روی آن تکیه می‌کند این است که ما باید بتوانیم اعتماد کنیم و رئیس جمهور به نظام مدیریت کشور اعتماد کرده و حاصل این اعتماد را امروز ما شاهد هستیم که من به هر کدام از استانداران که زنگ می‌زنم، می‌گوید از ما خاطرت جمع، برو خبر از استان‌های دیگر بگیر، یعنی واقعا همه آنها پای کار هستند با جدیت تلاش می‌کنند، یک نکته‌ای که آقای رئیس جمهور باز مکرر تکیه می‌کنند روی آن، این است که این کشور‌هایی که پیرامون ما هستند با دو میلیون، سه میلیون جمعیت، همه سلسله مراتب قدرت را دارند، استان‌های ما هم آن ظرفیت‌ها درونش هست ما به ایشان اعتماد نکردیم و به ایشان فرصت ندادیم چه کسی گفته که لزوما عده‌ای که در مرکز نشستند قادرند به جای همه فکر کنند، به جای همه تدبیر کنند و تمهید کنند.

بنابراین اختیارات شان را تفویض کردند و من فکر می‌کنم که ما میوه این تصمیم سنجیده و درست را الان داریم برداشت می‌کنیم و خدا را شکر می‌کنم در دو نظرسنجی مستقل از دولت یعنی نهاد‌هایی که مستقل از دولت نظرسنجی کردند، بیش از ۷۳ درصد مردم از خدمات دولت یا خیلی راضی هستند یا راضی هستند و این موجب افتخار ما است ما درگیر یکی از بزرگترین جنگ‌ها در سده اخیر شدیم و بزرگترین قدرت نظامی دنیا که مدرن‌ترین سلاح‌ها و تجهیزات را دارد و شرورترین کشور دنیا یعنی اسرائیل حمله کرده، اما شما وقتی در سطح شهر حرکت می‌کنید به مغازه‌ها رجوع می‌کنید نه نشانی از صف هست نه نشانی از کمبود کالا در مغازه‌ها و این‌ها و این محصول تلاش و تکاپوی جدی، شبانه روزی و بدون وقفه مدیران در سطوح ملی و استانی و منطقه‌ای، شهرستانی، فرمانداران، بخشداران همه در این زمینه فعال بودند که بتوانند خدمات لازم را به مردم بدهند. این خدمات هم شامل خدمات کالا‌های اساسی است، نیاز‌های روزمره زندگی مردم و هم شامل خدمات سلامت و بهداشت می‌شود که مراکز درمانی ما، خدمات لازم را ارائه می‌کند در این حوادث بلافاصله هر جایی که اتفاق می‌افتد گروه پزشکی به سرعت حاضر می‌شود خدمات لازم را ارائه می‌کند و واقعا وقفه‌ای در این امور ایجاد نشده و ما در گام نخست وظیفه داریم از خدای بزرگ شکرگزاری کنیم که این توفیق را داد که بتوانیم گامی در این جهت برداریم.

برداشت من این است که دولت دو تا مسئولیت بسیار مهم در این شرایط دارد یکی این که نیاز‌های مردم را تامین کند و کمک کند به این که مردم بتوانند راحت‌تر زندگی کنند لااقل در کنار رنج و اضطراب ناشی از جنگ و این‌ها دغدغه‌های دیگر را نداشته باشند، این با تمام وجود این کار انجام می‌شود، نکته دوم پشتیبانی از نیرو‌های مسلح است، الان خط مقدم مبارزه ما رزمندگان و نیرو‌های مسلح در همه سطوح هستند که دارند تلاش می‌کنند و دولت وظیفه داشته از این‌ها پشتیبانی کند، ما هم قبل از جنگ ۱۲ روزه هم در فاصله جنگ ۱۲ روزه تا این جنگ اخیر تعاملات خیلی خوبی با نیرو‌های مسلح داشتیم چه در زمان سردار شهید باقری، چه در زمان سردار شهید آقای موسوی و جناب اقای وحیدی الان و جناب آقای موسوی یعنی آن نیاز‌هایی که مورد نیاز جبهه‌های نبرد بوده، تلاش کرده دولت در حدی که می‌تواند حمایت کند.

وزارت دفاع کار بزرگی کرد در فاصله این دو جنگ ذخایر لازم را تمهید و تدبیر کرد و امکانات لازم را پیش بینی کرد. این دفاع قدرتمندانه محصول یک هماهنگی خیلی خوب در سطوح عالی اداره کشور است، آقای رئیس جمهور تاکیدشان این است که هم ما مراقبت کنیم و نیاز‌های افرادی که در میدان دارند نقش آفرینی می‌کنند و عزت کشور را پاسداری می‌کنند و هم مردمی که با حضورشان و حضور واقعا تاریخی و حضور باشکوه و بسیار کم نظیر در صحنه‌ها که تقریبا موجب یاس دشمن شد و پشتوانه خوبی برای دولت است یعنی دولت می‌تواند به این مردم تکیه کند نیرو‌های مسلح می‌توانند به این مردم تکیه کنند. خوشحالیم که مردمی پشتوانه نظام هستند که با بلوغ و آگاهی و درایت کافی درک دقیق از موقعیت، حضور دارند و حمایت می‌کنند.

سوال: خاطرم هست در جنگ ۱۲ روزه گفته می‌شد که دولت برای یک زمان بلندمدتی این امکانات و کالا‌های اساسی ارزاق عمومی و همه امکاناتی که نیاز هست را از قبل تمهید کرده و برای آن برنامه ریزی کرده فارغ از این که این جنگ چقدر زمان ببرد و طول بکشد الان هم به همین صورت برنامه ریزی شده یعنی برای یک زمان بلندمدتی دولت از قبل پیش بینی کرده است؟

حاجی میرزایی: همین طور است، یک ذخایر استراتژیک داریم که برای کالا‌های اساسی سهمیه‌هایی معین شده که باید آن میزان ذخیره پیش بینی شده باشد و دستگاه‌ها آن میزان ذخیره را انجام دادند. در همین فاصله این جنگ اقای رئیس جمهور در ارتباط منظم و مستمر با وزرایی که به این امر مرتبط می‌شوند چه آنهایی که در حوزه کالا‌های اساسی هستند مثل وزارت جهاد، که تامین کالا‌های اساسی را بعهده دارد و چه وزارت بهداشت که خدمات بهداشتی و سلامت و دارو و تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی و این‌ها است تاکیدشان به این بوده که باید شما برای یک زمان دراز مدت آمادگی داشته باشید و ذخایرتان را پیش بینی کنید و ما نگرانی از این حیث نداشته باشیم و دستگاه‌ها هم به ما این اطمینان را دادند و به سرعت در تکاپو و تلاش هستند که از این حیث خللی برای کشور انشاالله پیش نیاید.

سوال: حتی زمانی که برخی از زیرساخت‌ها مورد هدف قرار گرفت و در حوزه برق این اتفاق افتاد و برق برخی از مناطق قطع شد به فاصله چند دقیقه یا یک ساعت یا دو ساعت برق دوباره برگشت و زندگی به روال عادی ادامه پیدا کرد و این خیلی اتفاق مهمی است یعنی شما در نقطه ببینید چه اتفاقی افتاده و همزمان بتوانید امداد خدماتی صورت بگیرد این هم در این شرایط به نظرم حائز اهمیت است.

حاجی میرزایی: همین طور است، آقای علی آبادی وزیر محترم نیرو و تیم فنی که دارند، بلافاصله هر جایی که حادثه‌ای پیش می‌آید تنظیم می‌کنند، تدبیر می‌کنند، سناریو‌های مختلف را تمرین کردند، مانور‌های مختلفی را در همین مدت انجام دادند، بر اساس سناریو‌های مختلف آمادگی‌های لازم را کسب کردند، در حوزه وزارت نفت برای صنایع پتروشیمی، برای نفت، برای گاز، تدابیر و اقدامات لازم اندیشیده شده و همه دنبال این هستند که بیشترین میزان تاب آوری را در جامعه ایجاد کنند. ما وظیفه داریم در ازای تاب آوری بالای مردم و تاب آوری بالای نیرو‌های مسلح، تاب آوری بالای دولت و خدمات دولتی را هم تمهید کنیم و در این وظیفه تمام وقت مان را اختصاص دادیم، دولتی‌ها تقریبا امسال هیچ تعطیلی نداشتند یعنی روز‌های تعطیل و غیرتعطیل شبانه روز در صدد انجام ماموریت‌ها و وظایفی که بعهده شان محول شده بودند دولت کارگروه‌هایی را تشکیل داد که ترکیب وزرای تخصصی در حوزه‌های مختلف مثلا در زمینه‌های اقتصاد زیربنایی، در حوزه فرهنگ و اجتماعی، د رحوزه سیاسی و امنیتی که وزرای ذیربط با هم تبادل نظر می‌کنند و هرازچندی جلسه‌ای را با اقای رئیس جمهور یا آقای معاون اول محترم رئیس جمهور برگزار می‌کنند و نتایج را مرور می‌کنند، گزارش‌های کارشان را می‌دهند و آقای رئیس جمهور هم اگر راهنمایی و رهنمودی دارند به ایشان ارائه می‌کنند.

سوال: پس الان علی القاعده چالش خاصی در هیچ حوزه‌ای که دولت خدمات ارائه می‌کند نداریم.

حاجی میرزایی: خداروشکر، الحمدالله ما خدای بزرگ را شاکریم که این توفیق را داد که بتوانیم این وظیفه را تاکنون به این صورت انجام بدهیم و امیدوارم که همچنان با قوت انجام بشود.

سوال: در حوزه آسیب‌هایی که به زیرساخت‌های کشور وارد شد، الان برآورد ارزیابی داریم فارغ از این که این اتفاقات مصداق بارز جنایت جنگی است که رخ داد ولی به لحاظ برآورد دولت الان برآوردی داریم که چه میزان خسارت در حوزه زیرساخت داشتیم؟

حاجی میرزایی: بله، من شاید مجاز نباشم الان رقم برآورد را، ولی برآورد روزانه داریم از مجموعه خساراتی که به بخش‌های مختلف وارد می‌شود و تلاش برای این که بتوانیم به نحو مناسبی تدبیر کنیم. واقعا مایه شگفتی عجیبی است که دنیا تمام آبرو و اعتباری که کسب کرده بود برای حمایت از حقوق مردم و توجه به حقوق اساسی مردم و ملت‌ها، رنگ باخت، ما از جریان غزه به این طرف ناکارآمدی تمام مکانیزم‌های تمدن جدید را برای جلوگیری از این جنایت‌ها شاهد بودیم. الان آشکارا تهدید می‌کنند که زیرساخت می‌زنیم، زیرساخت زدن طبق مقررات بین المللی جنایت جنگی است و آشکارا به انجام جنایت جنگی اعتراف می‌کنند و تهدید می‌کنند به این جنایت جنگی واقعا مایه تاسف است، اما توان نیرو‌های ما برای این که آنها را از این رفتار ناجوانمردانه پشیمان بکنند بالاست امیدوارم که انشاالله متجاوزین درس خوبی از مقاومت ملی مابگیرند.

سوال: و الان برنامه ریزی دولت برای جبران این خسارت‌ها چه است بویژه در حوزه زیرساخت؟

حاجی میرزایی: در همه بخش‌های مختلف، تدابیر و تمهیداتی اندیشیده شده، یعنی ما یک آسیبی در حوزه گاز دیدیم، باید جبران بشود که چگونه است یا مثلا در زمینه بنزین ممکن است که محدودیت‌هایی ایجاد شده، تدابیری اندیشیده شده که ...

سوال: بدون این که الان دغدغه‌ای برای تامین آن داشته باشیم.

حاجی میرزایی: بله، به نوعی که هم نیاز‌های کشور تامین بشود و هم کمترین فشار متوجه مردم باشد و بتوانیم از صنایع حمایت کنیم بالاخره گاز مورد نیاز خانواده‌ها است گاز مورد نیاز صنعت است و آسیب زدن به آنها یعنی آسیب رساندن به ملت ما و کسب و کار‌ها را تحت تاثیر قراردادن، طبیعی است که مهم‌ترین ماموریت دستگاه‌های اجرایی این است که تدبیر کنند، تمهید کنند و تا جایی که می‌توانند آثار این خسارت‌ها را کاهش بدهند.

سوال: و در این جنگ مثل جنگ ۱۲ روزه بسیاری از مردم ما که افراد غیرنظامی هستند متاسفانه آسیب دیدند خیلی‌ها جانشان را تقدیم این کشور کردند که انشاالله روح شان قرین رحمت باشد و خیلی هم به لحاظ مالی آسیب دیدند منازل شان آسیب دید و لوازم منزل شان آسیب دید در تهران بخشی از جبران این اتفاق برعهده شهرداری است در سراسر کشور چطور برنامه ریزی شده برای جبران خسارت‌هایی که به مردم وارد شده است؟

حاجی میرزایی: در تهران این مسئولیت بعهده شهرداری تهران واگذار شده در استان‌ها بعهده استانداران است؛ که با کمک دستگاه‌های مختلف سعی کنند که نیازمندی‌های مردمی که آسیب دیدند تامین کنند، مثلا طبق ابلاغیه‌ای که اخیرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی ما اگر ساختمان‌هایی دارند که می‌توانند در اختیار مردم قرار بدهند در اختیار مردم قرار بگیرد، هتل‌ها و تمام مراکزی که می‌تواند در اختیار مردم قرار بگیرد این کار انجام شده و انجام خواهد شد.

خبر در حال تکمیل است ...

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.