تاریخچه ایران و نیجریه؛ تا سه نشه، بازی نشه!/ طلسم برد در قدم سوم می شکند؟

خبرورزشی پنج شنبه 06 فروردین 1405 - 19:50
ایران عصر جمعه ۷ فروردین برای سومین بار مقابل نیجریه به میدان خواهد رفت.

بالاخره فیفادی ماه مارس رسید تا تیم ملی بعد از وقفه چهار ماهه، دوباره به میدان برود. قرار بود در این فیفادی با تیم‌های قدرتمندی چون اسپانیا یا پرتغال بازی کنیم اما شرایط جنگی مانع شد و حالا تیم ملی خود را به هر شکل و زحمت که شده، به ترکیه رسانده تا در دو بازی دوستانه مقابل نیجریه و کاستاریکا صف آرایی کند.
به همین بهانه بد نیست نگاهی به تاریخچه تقابل‌های تیم ملی با رقیب اول -یعنی نیجریه- بیندازیم، کشوری آفریقایی که دلیل انتخابش، هم قاره‌ای بودن با مصر به عنوان یکی از رقبای ما در جام جهانی آینده خواهد بوده است.
بازی اول؛ ایران صفر - نیجریه ۱
چهارشنبه ۸ بهمن ۷۶ در ورزشگاه ملی هنگ کنگ، تیم ملی کشورمان برای اولین بار مقابل این حریف آفریقایی صف آرایی کرد. ایران بعد از پیروزی انقلاب برای اولین بار به جام جهانی ۱۹۹۸ رسیده بود و برای اولین بار در تورنمنت کالزبرگ هنگ کنگ با حضور تیم‌هایی که به جام جهانی رسیده بودند، شرکت کرد.
این بازی را تیم کشورمان با یک گل واگذار کرد، تومیسلاو ایویچ به دنبال شناخت نفراتش بود و خیلی به نتیجه کاری نداشت. در بازی رده‌بندی هم برابر شیلی ۱-۱ مساوی کردیم که مهدوی کیا گل ایران را زد و در ضربات پنالتی ایران باخت تا چهارم شود.
بازی دوم؛ ایران صفر - نیجریه صفر
دومین تقابل رسمی دو کشور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود. در گروه اف، دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ جام جهانی برای هر دو کشور با این مسابقه آغاز شد. دو کشور از دو قاره آسیا و آفریقا که دو رقیب قدرتمند از اروپا -یعنی بوسنی- و آمریکای جنوبی -یعنی آرژانتین- را کنار خود داشتند و پیروزی در این مسابقه، علاوه بر برتری روانی در قدم اول و کسب ۳ امتیاز مهم بازی نخست، می‌توانست روز آخر برای صعود از گروه نیز بسیار به کار آید.
کارلوس کیروش با شاگردانش توانست شگفتی آفریده و نیجریه را بدون گل متوقف کند. به یاد داریم که در بازی دوم، ایران مقابل آرژانتین با سوپرگل بعد دقیقه ۹۰ مسی باخت و بازی سوم برابر بوسنی، با تغییر سیستم بازی به روش تهاجمی غافلگیر شدیم و ۳-۱ باختیم تا این مساوی و تک امتیاز، تنها ره آورد ما از برزیل بماند.
بازی سوم؛ شکستن طلسم برد؟
جمعه ۷ فروردین ۱۴۰۵ در آنتالیا ترکیه دو کشور برای سومین بار به مصاف هم می‌روند. این بار نه یک تورنومنت و نه یک بازی رسمی در جام جهانی، بلکه یک دیدار دوستانه در فیفادی خواهد بود و ایران بعد یک باخت و یک مساوی، برای اولین برد به میدان نیجریه می آید.
نیجریه به دلیل همگروهی ما با مصر انتخاب شده و کیست که نداند با سابقه حضور زیاد در جام جهانی و داشتن ستاره‌های شاغل در اروپا، رقیبی کاملاً متفاوت با همیشه و مناسب برای ما خواهد بود. این دیدار می‌تواند محک بسیار مناسبی برای تیم ملی و کادر فنی باشد و میزان آمادگی و قدرت ما را برای حضور در جام جهانی مشخص می‌کند.

منبع خبر "خبرورزشی" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.