قالیباف: به وضع پیش از جنگ برنمی‌گردیم

صدا و سیما دوشنبه 25 اسفند 1404 - 23:46
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این جنگ، بسیاری از روابط منطقه‌ای را تغییر می‌دهد و ما به وضع پیش از جنگ برنمی‌گردیم، بنابر این آتش‌بس را تا پشیمانی دشمن و ایجاد وضع سیاسی و امنیتی مناسب در جهان و منطقه نخواهیم پذیرفت.

به وضع پیش از جنگ برنمی‌گردیم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد باقر قالیباف در مصاحبه با شبکه العربی الجدید، اظهار داشت: آمریکایی‌ها از خاک و سرمایه کشور‌های منطقه خلیج فارس، استفاده و پایگاه درست کردند تا امنیت این کشور‌ها را تأمین کنند، اما خود از این پایگاه‌ها به ایران، حمله و ما را مجبور به پاسخگویی کردند. ناامنی را آمریکا از خاک این کشور‌ها آغاز کرده و طبیعی است که ما در یک جنگ وجودی، مجبور به دفاع از خود هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر توجه داشته باشید، ما این ظرفیت را در جنگ ۱۲ روزه هم داشتیم. با اینکه آمریکایی‌ها کنار رژیم صهیونیستی بودند، تا وقتی آمریکایی‌ها وارد جنگ نشدند، کشور‌های منطقه را درگیر نکردیم.

به وضع پیش از جنگ برنمی‌گردیم

قالیباف در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با العربی الجدید، با تأکید بر اینکه ما بیشتر از گذشته به تقویت روابط با کشور‌های همسایه اعتقاد داریم، گفت: در موقعیت فعلی، ما به دفاع از خود مجبوریم، اما معتقدیم که امنیت منطقه را باید کشور‌های منطقه بدون دخالت خارجی تأمین کنند. بنابر این، ما فکر می‌کنیم این جنگ، بسیاری از روابط منطقه‌ای را تغییر می‌دهد و به وضع پیش از جنگ برنمی‌گردیم؛ ما برای توافق‌های امنیتی پایدار با کشور‌های منطقه آماده‌ایم و این توافق‌های امنیتی، یک تضمین برای همه این کشورها و امنیت پایداری را برای سرمایه‌گذاران در منطقه ایجاد می‌کند.

انتظار نداشتیم از خاک همسایگان جنوبی برای حمله به ایران استفاده شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش العربی الجدید درباره اینکه کشور‌های منطقه انتظار نداشتند که شاهد حمله‌های ایران باشند، اظهار داشت: اجازه دهید که تعارف را کنار بگذارم. این ما بودیم که انتظار نداشتیم از خاک همسایگان جنوبی برای حمله به ایران استفاده شود تا مجبور به دفاع از خود شویم. پیام من همان نکته‌ای است که رهبر جدید ما گفتند. شما به آمریکا پایگاه دادید که برای شما امنیت ایجاد کند، اما همین پایگاه‌ها عامل ناامنی برای کشورتان شد؛ چون آمریکایی‌ها به شما خیانت کردند. متحد آن‌ها فقط رژیم صهیونیستی است. حتی وقتی رژیم به قطر حمله کرد، این پایگاه‌ها در برابر جنگنده‌های اسرائیلی، هیچ دفاعی نکردند و حتی یک هشدار ساده ندادند.

کشور‌های عربی خلیج فارس هیچ اهمیتی برای آمریکا ندارند

قالیباف اضافه کرد: ترامپ در دورۀ قبل از ریاست‌ جمهوری، نگاه خود را درباره کشور‌های جنوب حاشیه خلیج فارس به‌ روشنی گفت که من نمی‌خواهم آن عبارت (منظور: گاو شیرده) را تکرار کنم، اما این واقعیت نگاه آمریکایی‌ها به این کشورها است. این جنگ، بار دیگر به شما ثابت کرد که کشور‌های عربی خلیج فارس، هیچ اهمیتی برای آمریکا ندارند. حالا که کار به اینجا رسیده است، یک‌بار برای همیشه، کار را تمام و پایگاه‌های آمریکا را در کشورهای خود تعطیل کنید.

آتش‌بس را تا پشیمانی دشمن و ایجاد وضع سیاسی و امنیتی مناسب در جهان و منطقه نخواهیم پذیرفت

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت‌وگوی خود با العربی الجدید، درباره امکان یا احتمال آتش‌بس، گفت: آتش‌بس، زمانی منطقی است که دوباره جنگ نشود، نه اینکه فقط برای دشمن فرصت ایجاد کند تا مشکلات خود، مثل از بین‌ رفتن رادار‌ها یا کمبود موشک‌های رهگیر را حل و سپس، دوباره به ما حمله کند.

قالیباف تصریح کرد: ما آتش را تا زمانی ادامه خواهیم داد که دشمن از حمله خود به معنی واقعی، پشیمان، وضع سیاسی و امنیتی در جهان و منطقه آماده شود و تهدید و جنگ از منطقه به پایان واقعی برسد. ما آتش‌بس را تا پشیمانی دشمن و ایجاد وضع سیاسی و امنیتی مناسب در جهان و منطقه، نخواهیم پذیرفت.

خود را برای یک جنگ بلندمدت آماده کرده‌ایم

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما خود را برای یک جنگ بلندمدت آماده کرده‌ایم، اظهار داشت: چون می‌دانستیم که قرار است به ما حمله شود و بر اساس تجربه جنگ قبلی، چگونه می‌خواهند توان عملیاتی ما را بگیرند، برای همه آن‌ها تدبیر کرده‌ایم.

هم ذخیره موشکی و پهپادی کافی و هم توان تولید آن‌ها را داریم

قالیباف با بیان اینکه دیگر کسی لفاظی آمریکایی‌ها درباره از بین‌ بردن توان آفندی ایران را باور نمی‌کند، گفت: ما هم ذخیره موشکی و پهپادی کافی داریم و هم چون این فناوری بومی است، توان تولید آن‌ها را با نرخ بسیار ارزان‌تر از موشک‌های رهگیر دشمن داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها ضمانت ما برای اینکه دشمن، سومین‌بار به کشورمان حمله نکند، این است که آن را از حمله به ایران پشیمان کنیم تا دیگر هوس حمله نکند.

ایران نه سوریه است که رهبر آن از کشور برود، نه ونزوئلاست که تسلیم حرف زور شود

قالیباف در پاسخ به پرسش شبکه العربی الجدید، مبنی بر معنای انتخاب آیت‌الله سید مجتبی خامنه‌ای، پس از ترور رهبر شهید انقلاب اسلامی برای متجاوزان اظهار داشت: اگر این انتخاب و حمایت مردم از این انتخاب را کنار نخستین پیام ایشان بگذاریم، برای دنیا روشن می‌شود که ایران، نه سوریه است که رهبر آن بگذارد و از کشور برود، نه ونزوئلاست که تسلیم حرف زور شود. همه، از رهبر معظم انقلاب تا مسئولان و مردم با وحدت کلمه، پای عزت، استقلال و یکپارچگی ایران می‌ایستند.

کشوری را که پشت آن به عنایت الهی گرم است، نمی‌توان شکست داد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اصول و مبانی انقلاب اسلامی که دو امام انقلاب تعیین کرده‌اند، تغییر نخواهد کرد؛ کشوری را که پشت آن به عنایت الهی گرم است، نمی‌توان شکست داد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.