ایران در روابط خود با کشورهای خلیج فارس بازنگری می‌کند

الف دوشنبه 25 اسفند 1404 - 14:04
سفیر ایران در عربستان سعودی با اشاره به جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران و محدود‌ شدن قدرت بازیگران خارجی، تأکید کرد که روابط تهران با کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس، به «بازنگری جدی» نیاز دارد.

به گزارش فارس؛ سفیر ایران در ریاض علیرضا عنایتی، هر گونه حمله به زیرساخت‌های نفتی عربستان از سوی ایران را رد کرد. سفیر ایران در عربستان تاکید کرد که ایران فقط به اهداف و منافع ایالات متحده و اسرائیل در منطقه حمله می‌کند.

عنایتی گفت که شخصاً با مقامات سعودی در تماس است و روابط در بسیاری از زمینه‌ها «به طور طبیعی در حال پیشرفت» است.این مقام ایرانی همچنین افزود که «آنچه منطقه در پنج دهه گذشته شاهد آن بوده است، نتیجه یک رویکرد انحصاری [در داخل منطقه] و اتکای بیش از حد به قدرت‌های خارجی است.»

عنایتی خواستار روابط عمیق‌تر بین ۶ عضو شورای همکاری خلیج فارس و دو‌ کشور عراق و ایران شد.

وی خطاب به کشورهای خلیج فارس گفت که این جنگ «به ما و منطقه تحمیل شده است». او تأکید کرد که برای حل درگیری‌های موجود، ایالات متحده و اسرائیل باید حملات خود را متوقف کنند و کشورهای منطقه نیز نباید در این جنگ درگیر شوند. علاوه بر این، تضمین‌های بین‌المللی نیز باید برای عدم تکرار این تجاوزات ارائه شود.عنایتی تصریح کرد که «تنها در این صورت می‌توانیم بر ساختن یک منطقه مرفه و شکوفا تمرکز کنیم.» ایران از همان روزهای آغازین جنگ رمضان، پایگاه‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا را هدف قرار داده و به کشورهای همسایه نسبت به همکاری با واشنگتن هشدار داده است.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.