
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمیدرضا حاجی بابایی در برنامه گفتگوی تلوزیونی، پیام رهبر معظم انقلاب را تبیین کرد. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
سوال: امروز اولین پیام امام خامنهای منتشر شد خطاب به ملت ایران. مرور سریعی داشته باشیم به فرازهای مختلف این پیام از جمله اشاره داشتند به ضرورت حضور همه ما در راهپیمایی روز قدس که فردا است به عنوان میراث ماندگار امامین انقلاب
حاجی بابایی: تا این پیام را شنیدم یاد حدیثی از امام رضا (ع) افتادم که میفرمایند امامت ریشه پرقدرت و پرتوان یک نظام و یک کشور است و جوانه و شاخه بالایی درخت است. میبینید پیامهایی که همه مسئولین ما پیامهای بسیار خوب و هماهنگی میدهند و هر کس از هر ناحیهای قدرت جمهوری اسلامی را به رخ دشمن میکشد. اما پیام این رهبر پیام دیگری است. پیام دیگران مثل شاخههای درختی است که هر کدام رشد میکند به یک سمتی درخت را تنومند میکند. اما پیام امام خامنه ای جوانه بالای درخت است که به هر میزانی رشد میکند جامعه را ارتقا میدهد. فکر میکنم امروز پیام رهبری هر آن چه را که فکر میکردیم ارتقا داد. من این روزهایی که در کف میدان خدمت مردم معمولا هستم گاهی وقتها فکر میکردم این حرفهایی که مردم میزنند عموم مردم دارند میگویند چطور اجرایی هستند؟ حرفهایی که تنگه هرمز را باید ببندیم، غرامت باید بگیریم. باید تقاصمان و انتقاممان را از آمریکا بگیریم. همه حرفهای بسیار حقی بود که بسیار سنگین بودند. امروز پیام رهبری همه اینها را بسیار بسیار در چشم ملتها آسان کرد و خیلی قدرتمندانه از یک نکته کلیدی صحبت فرمودند. فرمودند دو امامی که قبل از من بودند سیره شان این بود که با مردم در تمام زمینهها مشورت میکردند، ورود و مردم را در تمام امور و عرصهها شریک میکردند. ولی امروز تجلی مشارکت مردم در مسائل گوناگون و حرف شنوی رهبری از مردم جلوهای را نشان داد و تجلی نگاهی بود که نگاه امامین ما بودند و از منظر دیگری بیان شد و فرمودند این آیه را وقتی تلاوت کردند آیه ۱۰۶ سوره مبارکه بقره: وقتی که خدا حکمی را تمامش میکند یعنی تا الان بوده تمام شد یا یک چیزی به فراموشی سپرده میشود، بهتر از آن را میدهد. این آیه قرآن ۱۴۰۰ سال است مورد بحث علمای بزرگ است و از آیات بسیار مهم قرآن محسوب میشود. ایشان نفرمودند من این را میگویم برای این که نشان دهد من بهترم. این را برای این میخواهم بگویم که من کی میتوانم اصلا به امام شهید برسم تا چه رسد برتر باشم. این شما بودید که با رفتار عمارگونه تان آمدید و «نعت به خیر منها» را شما رقم زدید. یعنی شما هستید که همراه امامتان با هم در مجموع میشوید «نعت به خیر منها» و این حرکت عظیم و قدرتمند شما مردم بود که این کار را انجام داد و حرکت خیلی بزرگی بود.
سوال: ایشان در پیامشان اشاره داشتند به نقشی که مردم داشتند و به تعبیر خودشان مدیریت مردم بود در روزهای اخیر.
حاجی بابایی: شما در فهوای کلام ایشان پیروزی قطعی را پیدا میکنید. با این پیام مردم دیگر هیچ شکی در پیروزی ندارند. نه این که ما پیروز میشویم از همین الان باید دنبال این باشیم غرامت چقدر میشود و پیشنهاد میدهم دولت و مجلس کمیتهای را تشکیل دهند و آن چه غرامت است را از الان پیش بینی کنند و نکته مهم فرمودند این را باید بدهند اگر ندهند از حسابها یا جاهایی که دارند برمی داریم. اگر نشد به همان میزان از اموالشان را نابود میکنیم. یعنی باید جریمه شوند و باید بپردازند. نکته بعد بحث انتقام بود که فرمودند ما انتقام میگیریم. البته به فضل الهی بعضی هایش گرفته شده و بقیه آن هم گرفته خواهد شد.. و آن چه هم باقی میماند پروندهای است که روی همه پروندهها باقی میماند و همین الان دیگر باید ترامپ و همه اینها از این پیام دریافت کنند که ملت ایران، امروز با هفته قبل یک فرق اساسی و کلیدی دارد. رهبری همان رهبری است و دشمن فکر میکرد که رهبری را به شهادت میرساند و تمرکز را در کشور بهم میریزد، اما رهبری آمد که همان رهبری است سالها و دهههای گوناگون کنار رهبری بوده و همه مطالب را از نزدیک شاهد بوده، در مدیریت بوده، مسائل را از نزدیک میدیدند و تمام آن شرایطی که لازم است را دارد علاوه بر این که جوان است. علاوه بر این که بروز است و علاوه بر این که تمام مسائل روز را، جوانان و ملت را کاملا از نزدیک ارتباط دارد و دریافت میکند.
سوال: اشاره داشتید به ارتباطاتی که با مردم در شبهای اخیر داشتید، حضوری که مردم در صحنه داشتند و تاثیری که داشته و در پیام آقا هم بود که هم تقدیر داشتند از مردم و هم تاکید داشتند بر تداوم این حضور، این حضور چه اهمیتی دارد و چطور توطئههای دشمن را نقش بر آب میکند؟
حاجی بابایی: اول باید بدانیم که در منطقه و در دنیا امنیت و اقتصاد به هم گره خورده است. اگر دانستیم هر اقتصادی که به دشمن کمک کند آن علیه ما است و هر حرکت نظامی و سیاسی که دشمن را تقویت کند علیه ما است و دشمن ما است اگر این کاملا مشخص است نمیشود در منطقه یکی بجنگد یکی سود ببرد. الان نفت بشکهای صد دلار شده، این صد دلار سودش را چه کسی باید ببرد؟ نمیشود که یکی بجنگد که بشکهای صد دلار نفت را بفروشد این که رهبری تاکید فرمودند بر بستن تنگه هرمز این بسیار تاثیرگذار است و یکی از مولفههای مهمی که خنثی میکند توطئه دشمن را این جا است. حالا این چگونه باید اجرا کنیم؟ تنگه هرمز خبری را شنیدم حالا نمیگویم منبعش کجاست، بحث این بود که ما در تنگه هرمز افرادی که با ما مشکلی ندارند کشتی هایشان عبور کنند، کسانی که در جنگ حضور دارند آنها عبور نکنند. من البته این سوال را مطرح میکنم باید بنشینند تحلیل کنند. مگر میشود در دنیا کسی از تنگه هرمز نفت را عبور دهد و به میزانی که نفت از آن جا عبور میکند در قیمتها موثر نباشد؟ ما باید نشانه بگیریم. بستن تنگه هرمز به دنبالش بشکهای ۱۵۰ دلار نفت، به دنبالش مشکل تعلیق بیمه ها، به دنبال آن مسائل مختلفی از قبیل تورمی که به بانکهای دنیا باید تزریق شود. نه فقط به کشور ما و در کنار آن آسیبهایی که به بانکها میرسد و فشار اقتصادی بسیار بالایی که به آمریکا و هم پیمانان او در منطقه باید وارد شود و دنیا آمریکا را مجبور به شکست کند به فشار بین المللی نیاز است. نکته بعدی توجه به خیابانها است که توطئه را خنثی میکند. این نگاهی که رهبری فرمودند و ما در کف خیابانها میبینیم هر چقدر جلوتر میرویم حضور و انگیزه مردم بیشتر میشود، چون توطئه را بهتر میفهمند. رهبری فرمودند دنبال تجزیه ایران، مردم این را متوجه میشوند که تجزیه ایران چطور میخواهد شکل بگیرد و چگونه دارند دنبال میکنند؟ حاضریم که همه کشته شویم، اما اجازه نمیدهیم ایران تجزیه شود و اجازه نمیدهیم خاک ایران تسخیر شود. این حرف همه مردم ایران است. اگر یک نفر هم از ایران باقی بماند آن یک نفر باز هم تا به شهادت برسد اجازه نمیدهد ایران تسخیر شود یا تقسیم شود. هر چقدر بتوانیم کف میدانمان را، حضورمان را، مخصوصا فردا روز قدس است بتوانیم افزایش دهیم، راه هم این است. هم امام شهید بیان فرمودند و هم رهبر عزیز و هم امام راحل فرمودند. رهبری فرمودند با هم باشید اگر با همدیگر مشکلی دارید عبور کنید. فعلا باید با همدیگر باشید. بدانید که اگر اسلام سیلی بخورد دیگر به سالها و زمانهای طولانی نمیتواند به حالت اولیه خودش برگردد. باید همه با هم باشیم. یک نکته کنار این حضور مغفول مانده و آن این است که هم حضور داشته باشیم هم همه ما بسیج شویم در سراسر کشور. گفتمان بین خودمان را شروع کنیم خانوادهها خانه به خانه، افراد را تبیین کنیم. جهاد تبیین. دشمنی دشمنان را تبیین کنیم و دوستی خودمان را تبیین کنیم تا بتوانیم براساس یک حرکت منظم دقیق مردم ما نود میلیون نفر جز یک عده خاص که به آنها کار نداریم و امام شهید فرمود کار آنها با خدا است. باید بتوانیم نود میلیون ایرانی را کنار هم قرار دهیم با هم باشند برای ایران بزرگ و برای این کشوری که همه دل در گرو آن داریم.
سوال: فردا روز جهانی قدس است ابتکار امام خمینی (ره) شاید صهیونیستها و حامیانشان این تصور را داشتند که با جنگی که علیه ملت ایران آغاز کردند امسال خبری از روز قدس نباشد. اما هم در این چند روز ما شاهد حضور مردمی بودیم و هم میبینیم که مردم آماده هستند که فردا روز قدس متفاوتی را رقم بزنند در سراسر کشور و البته به گونهای هم شده که این نگاه ضد صهیونیستی و نگاه ضد آمریکایی در طول این چند روز جنگ رمضان جهانی شده و کشورهای مختلف هم همراه شدند با ملت ایران و همصدا شدند با ملت ایران و فردا هم قاعدتا این اتفاق خواهد افتاد. امسال روز قدس چه ویژگیها و چه تفاوتهایی با سالهای قبل دارد؟
حاجی بابایی: روز قدس یکی از آرمانهای بزرگ ما است. فقط قدس نیست. قدس یک مصداق از جراحتی است که به عالم اسلام و به مقاومت وارد شده و باید آن جراحت و آن مظلومیت برطرف شود. به دنبال آن یک وحدت بین تمام مسلمانان و آزادگان جهان مطرح است. آن چیز که آمریکا با شدت با آن مخالف است. آمریکا برای چه جنگ را شروع کرد؟ جنگ را برای این شروع کرد که ایران را تضعیف و تجزیه کند و یک اسرائیل بزرگ درست کند و موضوع فلسطین را به کلی محو کند. امروز به این جمع بندی رسیدیم که اگر بخواهیم کوچکترین کوتاهی داشته باشیم بحث بود و نبود است. بحث این است که یک ایران بزرگ داشته باشیم با تمام کشورهای همسایه دوست باشد به قول رهبری و دنبال سلطه هم نباشد یا یک صهیونیستی باشد که پادگان آمریکا باشد. تمام راههای اقتصادی، تمام آبراهه ها، تمام جاهایی که میتواند اقتصاد را در اختیار او قرار دهد حاکمیت پیدا کند و ببرد و یک حکومت خودمختار تک قطبی در دنیا دنبال کند یا نه ما باید بایستیم از هویت خودمان. از مقاومتی که رهبری فرمودند حزب الله مظلوم، غزه، مقاومت عراق و فرمودند که ما از زیباییهای انقلاب اسلامی مان مقاومت است و مقاومت جزئی از ارزشهای ما محسوب میشود. بنابراین روز قدس امسال فرقش با سالهای قبل این است که امروز تمام مقاومت و تمام اسلام و تمام آزادیخواهان در برابر تمام قدرتهای استکباری یک جا ایستاده است یا شکست آنها است یا شکست ما. شکست آنها افتخاری برای همه عالم اسلام خواهد بود و شکست ما نود میلیون ایرانی آسیب خواهند دید. به علاوه مقاومت این نیست که شما فکر کنید در کشور ما اگر ما یک روز آسیب دیدیم مثلا با یک فرد کار دارند، با فرد دیگر کار ندارند. اصلا چنین چیزی امکان پذیر نیست کشور هویت خودش را از دست بدهد و تجزیه شود. پوتینها بر خیابانها حکومت خواهند کرد. فکر انتقام جویانه و داعشی بر همه آنها کاملا حکمفرما است. فردا با توجه به همین صحبتهایی که دشمنان ما کردند فردا مردم ما بی نظیر خواهند آمد. نمیخواهم بگویم کم نظیر، خواهید دید فردا اتفاقی خواهد افتاد. پیش بینی خودم این است روز ۲۲ بهمن اتفاقی خواهد افتاد که در سالهای قبل کمتر اتفاق افتاده. در روز قدس همه میآیند به میدان. جز یک عده قلیل خاص، نود میلیون ایرانی میآیند در میدان. بیایید در میدان دفاع کنیم از خودمان، از کشورمان، از همه افرادی که مظلوم هستند در دنیا و فردا روز منحصر به فردی است. فردا به نظر من اتفاقی خواهد افتاد که ترامپ مردد را مرددتر خواهد کرد. فردا روز قدس مرصاد آمریکا است. همانطوری که تنگه هرمز مرصاد آمریکا است. جایی که کاملا پنجه در پنجه آمریکا داریم و جنگ ما خلاصه شده در کف خیابان، تنگه هرمز و بعضی مولفههای دیگر که رهبری فرمودند اگر به جمع بندی رسیدیم اعلام میکنیم. مردم خوب و عزیزمان که همه در کف خیابانهای میآیند به عنوان یک معلم و خدمت گزار، حضرت زهرا (س) برای این که افراد را بیاورند پشت سر حضرت علی (ع) یکی یکی در خانهها را میزد. lا نمیخواهیم کار زهرایی بکنیم. چقدر خوبست فردا صبح یک خانوادهای برود جلوی خانوادهای که فکر میکند نه این که مخالفت دارد، به دلایل گوناگون انگیزه کم است یا هر چی، در خانه شان را بزند و بگوید آمدم با هم بریم. فکر میکنید اگر ۱۰ درصد کار را انجام دهیم چقدر تغییر میکند؟ از بزرگان تفسیر قرآن شنیدم این کار از فرستادن موشکها به رژیم صهیونیستی ثوابش کمتر نیست.
سوال: اثرش هم کمتر نیست؟
حاجی بابایی: اگر بشود دست کسی را ببوسم و بگویم بیا از مملکت مان دفاع کنیم. مردم ما منعطف، عاشورایی و مسلمان هستند. گاهی اوقات یک دلخوری داشته و یک حرفی زده، همان طور که پیام رهبری دیدید از اول تا آخرش رحمت بود به مردم و شدت بود به مخالفان و دشمنان. حرف مان را با مردم بزنیم. و نکته مهم و کلیدی برای کسانی که فرمود امام شهید ما کارشان به خداست مردد شوند. آنهایی که فرمودند که کسانی هستند در جامعه ما اطلاعات کافی ندارد یا به هر دلیلی بی اطلاع بودند، آنها به سمت این سیل جمعیت روانه شوند. یک نکته کلیدی بررسی کنید ما هر روز بهتریم، آمریکا هر روز بدتر. امروز جنگ اراده هاست. اراده ملت ایران با این پیام رهبری مثل فولاد محکم شد. این پیام رهبری و این حرکت مردمی دشمنان را مرددتر کرد. آنها هر روز رو افول هستند، اختلافات زیاد شده. بعضی کشورها همراهی نمیکنند. بعضی کشورها به جمع بندی رسیدند که ایران پیروز قطعی است. از الان مسیرشان را عوض میکنند. در داخل آمریکا فشار سنگین، در داخل کشور ما جمعیت میگویند جنگ جنگ تا پیروزی. در داخل آمریکا جمعیت میگویند نباید بجنگیم و این جنگ اشتباه است و خودخواهی است. مردم یک پارچه همین فرمایشات رهبری را بخواهند. یک ما تا جایی برویم جلو که ملت ایران، آمریکا را از منطقه بیرون کند. دوم سخنان رهبری کشورهای منطقه فهمیدند عمل کنند. پایگاهها را تعطیل کنند. آمریکایی و اسرائیلیها را از منطقه بیرون کنند. غرامت جمهوری اسلامی داده شود. ترامپ در برابر ملت ایران زانو بزند. رژیم صهیونیستی باید چنان سیلی بخورد که از جایش بلند نشود. همه حرفها غرامت و اینها که میگوییم پیروزیم و شکی در پیروزی نداریم. همه ملت بدانند وسوسه شیاطین و فضای مجازی و بعضی کانالهای مجازی و خبری خارج نشین در فضای مجازی و هوش مصنوعی است. موشکهای هر روز قدرتمندتر و جاهای بیشتری میزنیم و دشمن مستاصل شده این روزها که کجا را بزند. آخرش میآید در خیابان ایست بازرسی را میزند. یک مدرسه بزند، چقدر رهبر انقلاب تاکید کردند روی مدرسه. معلمین عزیز، دانش آموزان عزیز، جنایتی که رژیم صهیونیستی و آمریکا مرتکب شدند این همه دانش آموز و معلم را در یک جا به شهادت رساندند، ما هرگز رها نمیکنیم. انتقام این را از ترامپ خواهیم گرفت. از رژیم صهیونیستی خواهیم گرفت و از همه کسانی که کمک کردند خواهیم گرفت. گروهی از دانش آموزان این جوری مظلومانه به شهادت برسند، این چیزهایی که مردم همه لحاظ میکنند و فردا روز قدس دیگری خواهد بود. ان شاءالله ظهر که شد باید یک یا حسین قوی و قدرتمند ملت ایران بکشند که نشان از پیروزی ملت ایران خواهد بود.
سوال: در خلال صحبتهای تان از ابتدای گفتوگو اشاراتی به جنگ رمضان داشتید. آن چه که پشت سر گذاشته شده و همین طور براساس برداشت از پیام امروز امام خامنهای پیروزی ملت ایران را اشاره کردید، در طول این بیش از ده روز اتفاق افتاده جنگی که رژیم صهیونیستی و آمریکایی علیه ملت ایران آغاز کردند و با یک واکنش متفاوتی از طرف ملت ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مواجه شدند؟
حاجی بابایی: هر آن چه که آنها برنامه ریزی کرده بودند، بالعکس شده است. میخواستند جنگ داخلی راه بیاندازند. تبدیل شده به همبستگی ملی. آنها میخواستند جنگ را ۴ روزه تمام کرده و حکومت را عوض و ایران را تجزیه کنند، جنگ طولانی شد و کسی شکی ندارد. آنها فکر میکردند ما موشکهای مان چند روزه تمام میشود و چند نقطه است که میزنند و به خیال خودشان، امروز این پیام را میدهم همه ایران یک جا موشک است. همه ایران یک جا سنگرست، کدام را میخواهید بزنید، ۱۰۰-۲۰۰ تا میزنید، همه یک جا سنگرست. آنها فکر میکردند، در کشور ما با زدن و شهادت رهبری کشور، ساختارش بهم میریزد، فرماندهان را میزنیم، اغتشاشات به وجود میآید، قابل کنترل نیست، اما همه اینها تدبیر به یک قدرت بیشتر شد. موفق شد خبرگان رهبر عزیز ما را انتخاب کند، فرماندهان جایگزین شدند، امروز فرماندهان بر تمام اوضاع مسلط هستند. آنها میخواستند ما را بترسانند که به تنگه هرمز نزدیک نشویم، ما تنگه هرمز را بستیم. تنگههای دیگری هم است، نوبت به نوبت، اگر قرار باشد، یک روزی به جایی برسیم آمریکا از بعضی از خط قرمزها بیشتر عبور کند و بخواهد ملت را دچار عسرت کند، ما برگ برندههایی داریم که ترامپ دستش بالا خواهد رفت. او دنبال این بود که اجماع جهانی علیه ما درست کند، اجماع و تنفر جهانی علیه او به وجود آمده. شورای امنیت خود آمریکاست، یکی دو تا کشور هستند که بگویند بنویس، مینویسند، بگویند ننویس، نمینویسند. شورای امنیتی در دنیا وجود ندارد و ما با قدرت خودمان داریم دفاع میکنیم. او دنبال این بود که در آمریکا دستش را بالا ببرد به عنوان پیروز و در انتخابات بعد موفق شود برای مجلس، امروز تبدیل به شکست شد. نقطه قوت تبدیل به نقطه ضعف ترامپ شده است. رژیم صهیونیستی میخواست از بعضی قدرتهای بین المللی استفاده کند، تا خودش را نجات دهد، کاملا فرو رفت در آن باتلاق. حزب الله لبنان که میگفتند سکوت کرده امروز قدرتی بزرگ است. کی بود میگفت مقاومت تمام شده، ما خودمان را برای حزب الله هزینه میکنیم، حزب الله امروز خودش را برای کی هزینه میکند؟ برای ایران، شهید میدهد برای ایران، موشک میزند برای ایران، مقاومت عراق موشک میزند. بعضی جاها هنوز صلاح نیست که ورود کنند که وقتی ورود کنند میشود جنگ منطقهای. آمریکا در سطح منطقه و بین المللی و در داخل کشور ما و در داخل کشور خودش شکست خورده است. حضور مردم در این جا برای جنگ تا پیروزی. هیچ کس نباید به خودش اجازه دهد سخنی بگوید، که اقتدار ملت ایران را دچار ضعف کند. سخنی بگوید که سازش داشته باشد، که جنگ قدرتمندانه و دفاع قدرتمندانه ملت ایران را زیر سوال ببرد.این ملت تا آخرش ایستادند، شرایط دارد. شرایط را رهبری مشخص کند که امروز در پیامش مشخص کرده است. همه ایستادیم که جنگ را ببریم، این بار برای همیشه که ترامپ اگر بزنی، آن قدر میزنیم تا تمام شوید، باید ترامپیست تمام شود در دنیا. ما دیگر حوصله نداریم یک کسی بگوید که نه صبر کنید، آتش بس کنید و دوباره خودشان را تجدید قوا کنند، دوباره به ما حمله کنند. بحث از آتش بس و از این قبیل هیچ کس نباید به زبان بیاورد و این برخلاف ملت ایران است و این اراده و قدرت ایران را تضعیف میکند و باید مقابله شود. امیدواریم این هماهنگی که بین همه مسئولین به وجود آمده پر قدرت و پرشتاب جلو رفته و با روز قدس و بستن محکم تنگه هرمز دو مولفه قدرتمندی که میتواند دنیا را در برابر جمهوری اسلامی متحیر کند و دشمنان را در برابر ملت ایران مجبور به عقب نشینی کند.
سوال: وضعیت رژیم صهیونیستی و سرزمینهای اشغالی بعد از پاسخ قاطعانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟
حاجی بابایی: نمیتوانم بگویم که چکار میکنید حیفا و تلاویو، گفتیم بعدا میخواهیم جو بکاریم، چیزی باقی نمانده، اینها همه شان متواری هستند به جاهای گوناگون. البته یک پروتکل داریم، آمدند پالایشگاه ما را زدند، زدیم. یک سری ملاحظات داریم، بانک را زدیم، باید بانکهای شان مراقبت کنند. هر خط قرمزی که عبور کنند، آن خط قرمز در هر جایی در منطقه روبه رو خواهد شد. ترامپ گفته بود باید در رهبری ایران شریک باشم، یک کس گفت ژله بخور، نگه میدارد، گفت اگر ژله میتوانست خودش را نگه میداشت. این حرف مفت ترامپ دنیا به او میخندد. برو داخل کشورت را نگه دار، اگر ممکن است شهردار نیویورک را خودت انتخاب کن، نمیخواهد رهبری ایران را انتخاب کنی. هنوز موج کشتههای آمریکاییها تازه تازه دارد میرود در شهرها، بعضیها را هم نمیفرستند و نمیخواهند اعلام کنند. اگر کشتههای آمریکایی رفت داخل آمریکا وضع آمریکا مشخص میشود. شکست ترامپ در انتخابات بعدی قطعا مشخص شد، ترامپ آمد جایی بازی کرد که این جا بود و نبودش است. قطعا در هر صورتی ترامپ در بعد از این جنگ نمیتواند دیگر به عنوان یک قدرت مطرح باشد. قدرت آمریکا تمام، اما باید در رابطه با قدرت بودن خودمان حرف بزنیم.
از همین الان اعلام میکنیم، ما قدرت منطقهای هستیم، اما دنبال سلطه نیستیم. از این به بعد قدرت جهانی هستیم، اما به دنبال سلطه هیچ کس نیستیم، به دنبال دوستی با کشورهای منطقه هستیم. این حرفهای رهبری را باید کاملا مطالعه کرده و انجام دهند. تعطیلی پایگاه ها، عدم همکاری، چه مالی و چه فضای جغرافیایی، ژئوپلیتیکی هر چه وجود دارد با آمریکا قطع شود. هر ساعتی که رهبری پیام دادند، این ساعت تک تک میزند، هر کشوری که زودتر این کار را انجام دهد، با ما دوست ترست، هر کشوری که این کار را انجام ندهد، عواقبش را خودش میبیند نه کشور دیگری.