عضو مجلس خبرگان رهبری: عده‌ای افراطیون کارشکنی می‌کنند که نادرست است/ مذاکره‌کنندگان باید هوشیار باشند

عصر ایران شنبه 06 تیر 1405 - 20:01
امیدواریم که خدای رحمان هم یاری‌شان کند و از عنایات غیبی حضرت حق برخوردار باشند تا بتوانند عزت ملت ایران، نظام جمهوری اسلامی، امام راحل و رهبر شهید را حفظ کنند و اقتدار لازمی که جمهوری اسلامی دارد و باید داشته باشد را نگهدار باشند.
آیت‌الله علی معلمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قائمشهر گفت: مذاکره‌کنندگان باید هوشیار باشند. دشمنان بسیار پلید و خبیث هستند، هیچ صداقتی ندارند و هر لحظه حرف تازه‌ای می‌زنند و برای خودشان موضع جدیدی اتخاذ می‌کنند. لذا مراقب باشند و غفلت نکنند و فریب لفاظی‌های دشمن را نخورند. امیدواریم که خدای رحمان هم یاری‌شان کند و از عنایات غیبی حضرت حق برخوردار باشند تا بتوانند عزت ملت ایران، نظام جمهوری اسلامی، امام راحل و رهبر شهید را حفظ کنند و اقتدار لازمی که جمهوری اسلامی دارد و باید داشته باشد را نگهدار باشند.
 
مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران را آیت‌الله علی معلمی را در ادامه می‌خوانید:
 

نظر حضرت‌عالی درباره تصمیم نظام برای امضای تفاهم‌نامه و مذاکره چیست؟

 
خدای رحمان را شاکریم که ملت بصیر و آگاه ما حضور بسیار چشمگیری در صحنه داشتند و هم صحنه میدان اجتماعی را حفظ کردند و هم پشتوانه قوی برای نیروهای مسلح ما بودند. اگر در یک مقطعی رهبر شهید عزیز ما می‌فرمود مذاکره فایده‌ای ندارد، خود ایشان تفسیر می‌کرد؛ می‌فرمود می‌گویند بیایید مذاکره کنیم، اما منظورشان از مذاکره این است که آنچه ما می‌گوییم شما بپذیرید؛ اینکه نشد مذاکره. حرف بسیار درست و منطقی بود در چنان شرایطی.
 
اما در این مقطع که دشمن غدار تصور می‌کرد ظرف بیست‌ و چهار ساعت، حداکثر سه شبانه‌روز یا یک هفته، نظام جمهوری اسلامی را به هم می‌ریزد، قدم اول برای رسیدن به مقصود پلیدش رهبری و فرماندهان نیروهای مسلح را هدف قرار داد، ولی به فضل الهی آگاهی ملت و نیروهای مسلح ما، عزم استوار و مخصوصاً اثر نفس امام راحل که در اصل انقلاب صادقانه و صمیمانه فریاد برآورده بود و دل‌های اهل ایمان را تصرف کرده بود، به ندای رهبر خود لبیک گفتند.
 
واقعاً در این مقطع تاریخی یک‌بار دیگر آن جلوه نمایان شد، مردم مبعوث شدند و ایستادند. در چنین شرایطی دشمن تقاضای مذاکره کرد، دشمن التماس کرد و واسطه‌ها گذاشته است. یکی از مسائلی که می‌خواستند مورد توافق قرار بگیرد، محدودیت موشکی بود و دوم اینکه ایران فعالیت هسته‌ای نداشته باشد. به فضل الهی الآن دیگر از محدودیت موشکی حرف نمی‌زنند و سلاح هسته‌ای را هم که طبق نظر رهبری شهیدمان که استفاده از آن را مجاز نمی‌دانستند، مسئولین ما دنبالش نبودند. یعنی اصلا بنا نبود که به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کنیم.
 
می‌خواهم این را عرض کنم، برخلاف مقاطعی که دشمن آمرانه و سلطه‌جویانه تقاضای مذاکره داشت، الآن ملتمسانه تقاضای مذاکره کرده است. پس شرایط عوض شده و خوشبختانه رهبری معظم هم در پیام خود بسیار حکیمانه و دقیق به همین نکته‌ها اشاره کرد و رئیس‌جمهور که رئیس شورای‌عالی امنیت ملی کشور است به ایشان تعهد سپردند که از منافع و مصالح جمهوری اسلامی ذره‌ای عقب ننشینند. در چنین شرایطی باید منتظر بود.
 
البته مذاکره‌کنندگان باید هوشیار باشند. دشمنان بسیار پلید و خبیث هستند، هیچ صداقتی ندارند و هر لحظه حرف تازه‌ای می‌زنند و برای خودشان موضع جدیدی اتخاذ می‌کنند. لذا مراقب باشند و غفلت نکنند و فریب لفاظی‌های دشمن را نخورند. امیدواریم که خدای رحمان هم یاری‌شان کند و از عنایات غیبی حضرت حق برخوردار باشند تا بتوانند عزت ملت ایران، نظام جمهوری اسلامی، امام راحل و رهبر شهید را حفظ کنند و اقتدار لازمی که جمهوری اسلامی دارد و باید داشته باشد را نگهدار باشند.
 

جمله «علی‌الاصول نظر دیگری داشتم» تفسیرهای متفاوتی شده است، دوست داریم نظر شما را هم بشنویم.

 
«علی‌الاصول نظر دیگری داشتند، اما پیشنهاد رئیس‌جمهور را پذیرفتند»،  معنایش این نیست که رد کرده باشند. ان‌شاءالله در مذاکره مواضع رهبری رعایت و جبران می‌شود. عده‌ای افراطیون کارشکنی می‌کنند که نادرست است. واقعاً نباید صف واحد را شکست، باید متحد بود. این همه امام راحل بر وحدت کلمه و اتحاد تأکید داشت. الآن اگر از خود رهبری سؤال کنند که تکلیف ما چیست، قطعاً پاسخ ایشان همین است که باید منتظر باشیم؛ از مذاکره‌کنندگان، نیروهای مسلح، و دستگاه‌های اجرایی حمایت کنیم تا وحدت کلمه در جامعه حفظ شود. تشتت و پراکندگی در درجه اول خواست دشمن و برای نظام مظنه خطر است.
 

به نظر شما توافق احتمالی با آمریکا چه آثاری روی مناسبات داخلی و خارجی ایران دارد؟ چه اثراتی روی اقتصاد و نزدیک شدن ایران به جامعه جهانی خواهد داشت؟

 
همین الآن آثارش دارد نمایان می‌شود. به خواست خدای رحمان این توافق بر اساس همین معاهده‌ای که امضاء کردند پیش برود، قطعاً قیمت‌های سرسام‌آوری که نجومی افزایش پیدا کرده بود شکسته می‌شود و شرایط عادی در بازار حاکم خواهد شد. مهم این است که شیطنت نکنند. البته اگر آمریکا شیطنت کند، هم برای خودش و هم برای ما دردسر ایجاد می‌کند. این همه که لشکر کشید و این همه پایگاه‌هایی که در منطقه در اختیار داشت، چه طَرفی بست؟ دنیا فهمیده که آن‌ها در هدفشان شکست خوردند. حالا اگر بخواهند شیطنتشان را ادامه دهند، ممکن است این نگرانی‌ها ادامه پیدا کند. نه‌تنها ما در داخل ایران متضرر می‌شویم، بلکه سایر کشورهای هم‌جوار هم متضرر خواهند شد. امیدواریم که خدای رحمان عنایت کند بافراست و هوشیاری مسئولین ما و عدم کارشکنی دشمن کار پیش برود.
 

چرا اسرائیل بیکار ننشسته مرتب شیطنت می‌کند که این مذاکره را بر هم بزند.

 
طبیعی است. این حیوان سربریده تلاش مذبوحانه دارد و دست‌وپا می‌زند. الحمدلله که شاخ شکست و ان‌شاءالله جمهوری اسلامی که بنیان‌گذارش آن مرد بزرگ تاریخ بود، استوار می‌ماند.
 
چون نام امام را آوردید و از شاگردان حضرتش هم بودید، امام در مسأله مسئولیت‌پذیری و گردن‌گرفتن مسئولیت‌ها خیلی قدرتمند و نیرومند بودند. علتش چه بود که همه مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گرفت؟
 
برای اینکه در جامعه اختلاف‌نظر موجب تشتت و پراکندگی و فشلی اوضاع نشود، لذا همه گرفتاری‌ها را به جان می‌خرید. خدای رحمان او را با اجداد طاهرینش محشور کند.
 
اگر صدای ما به گوش مسئولین اجرایی و ذی‌ربط برسد، به آنها عرض می‌کنیم که نگاهی به گذشته داشته باشند. انقلاب عظیم اسلامی از کجا آغاز شد؟ با چه گرفتاری‌ها و سختی‌هایی به پیروزی رسیده است؟ در سلول انفرادی، سعیدی‌ها چگونه زیر شکنجه جان دادند؟ ان‌شاءالله مسئولین ما هم هوشیاری و فراست کافی داشته باشند و همچنین فداکاری لازم را برای حفظ این نظام با همه خصوصیاتش داشته باشند؛ نه اینکه خدای‌نکرده فقط اسمی از جمهوری اسلامی باشد و محتوایی نداشته باشد.
 
 باید در همه ابعاد و شئون مسئولان اجرایی سعی کنند که موازین و احکام اسلامی در مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رعایت شود. در انتخاب افراد برای جایگاه‌ها لیاقت، صلاحیت و تعهد آنها را احراز کنند و در غیر این صورت خدای‌نکرده خیانت می‌شود به انقلابی که خون‌بهای شهیدان مظلوم است.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.