جزئیات طرح قطر برای همکاری با ایران اعلام شد

پارسینه چهارشنبه 03 تیر 1405 - 12:41
نخست‌وزیر قطر با ضروری خواندن ایجاد کانال ارتباطی تهران-واشنگتن برای امنیت تنگه هرمز، از هدف‌گذاری برای تدوین چارچوب امنیتی منطقه‌ای با حضور ایران و احتمال مشارکت کشورهای خلیج‌فارس در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با کشورمان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش پارسینه و به نقل از ایسنا، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر که روز سه‌شنبه به منظور گفت‌وگو درخصوص آخرین تحولات منطقه، همزمان با توافقات حاصل شده بین تهران و مسقط در مورد دریانوردی در تنگه هرمز، وارد عمان شده، در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز تصریح کرد: تنگه هرمز همچنان باز است و ما تایید کرده‌ایم که بسته نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: انتظار می‌رود کشتیرانی در تنگه هرمز طی ۳۰ روز پس از امضای توافق، به سطح عادی خود بازگردد.

نخست‌وزیر قطر همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد کانال ارتباطی میان تهران و واشنگتن برای جلوگیری از موانع احتمالی در بازگشایی تنگه هرمز ضروری است. کانال ارتباطی مورد توافق که در سوئیس شکل گرفته، برای مقابله با اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده ضروری است. کانال ارتباطی بین تهران و واشنگتن در طول عملیات مین‌روبی در تنگه هرمز نیز بسیار مهم خواهد بود.

آل ثانی اظهار داشت: شرکت انرژی قطر تا زمانی که عملیات ایمن و پایدار تضمین نشود، وضعیت اضطراری را لغو نخواهد کرد. هدف منطقه‌ای اکنون ایجاد یک چارچوب امنیتی جدید بین کشورهای منطقه و ایران است.

وی در ادامه اظهاراتش گفت: صندوق سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری پیشنهادی با ایران، رقمی «بلندپروازانه» است. ممکن است در آینده از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواسته شود تا در تأمین مالی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک با ایران مشارکت کنند.

نخست‌وزیر قطر در خصوص تنش آفرینی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه هم گفت: اسرائیل در پاسخ به درگیری‌ها، به جای اقدام برای کاهش تنش‌ها، واکنشی اغراق‌آمیز نشان می‌دهد. مکانیسمی برای جلوگیری از تشدید تنش در لبنان وجود دارد که شامل تأیید آتش‌بس می‌شود. با هماهنگی بین بیروت، واشنگتن، تهران و میانجیگران، از تشدید تنش در لبنان جلوگیری شده است.

وی عنوان کرد: مذاکرات سوئیس زمینه را برای مذاکرات دائمی حل و فصل بحران فراهم کرده و این روند در مراحل ابتدایی خود است. هر الگویی برای مدیریت تنگه هرمز باید با ایران، عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد بحث قرار بگیرد. دوحه با هرگونه طرح ایران برای وضع عوارض بر عبور از تنگه هرمز مخالفت خواهد کرد. ما به تلاش‌های میانجیگری خود با پاکستان برای دستیابی به یک توافق نهایی ادامه می‌دهیم.

سفر این مقام قطری به عمان که کشورش نقش میانجی بین تهران و واشنگتن را ایفا می‌کند، در حالی صورت می‌گیرد که عمان و ایران روز سه‌شنبه توافق کردند تا یک کار گروه مشترک برای ادامه گفت‌وگو با هدف دستیابی به توافق در مورد مدیریت آینده دریانوردی در تنگه هرمز و خدمات مرتبط تشکیل دهند.

این توافق در زمانی صورت می‌گیرد که تنگه هرمز اهمیت فزاینده‌ای برای تجارت جهانی پیدا می‌کند، زیرا تقریباً یک‌پنجم مصرف نفت جهان از آن عبور می‌کند و یکی از مهمترین مسیرهای دریایی برای حمل و نقل انرژی و کالا بین خلیج فارس و بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شود.

عمان و ایران به طور مشترک بر بخش‌های مربوطه خود از تنگه هرمز که خلیج فارس را به خلیج عمان و دریای عرب متصل می‌کند، نظارت دارند.

 

منبع خبر "پارسینه" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.