همشهری آنلاین - محمد سرابی: حسین ذوالفقاری نماینده رئیس جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با اشاره به اینکه دو استان کشور از نظر کشت خشخاش «آلوده» هستند، گفت: اینطور نیست که با کشت خشخاش برخورد نشود بلکه برخوردهای تندی با این کار انجام شده است اما بعضی افراد در رسانهها مطالبی درباره کشت خشخاش مطرح کردند.
او تاکید کرد: تا این لحظه هیچ مجوز جدیدی برای این موضوع صادر نشده است. افراد بر این باور بودند که کشت خشخاش صورت گیرد که هم قانون اجازه نمیدهد زیرا مشکل نشت و توسعه اعتیاد را در پی دارد به همین دلیل هرگونه ادعا درباره آزاد شدن یا صدور مجوز کشت خشخاش فاقد مبنای قانونی است.
ذوالفقاری گفت: امروز طرح کاشت شقایق الیفرای ایرانی یا شاهدانه را داریم. این طرح با همکاری وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی پس از بررسیهای گسترده کارشناسی به تصویب رسیده است. کار تحقیقاتی درباره آن را از سال ۱۴۰۴ شروع کردیم. البته برای تامین بذر این گیاه مشکلات زیادی داشتیم. در حال حاضر آزمایشی بذر شقایق ایرانی در چند نقطه کشور انجام شده است. امیدواریم نتایج این طرح بتواند بخشی از نیازهای داخلی کشور را تأمین کند.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: محصول الیفرا آن به صورت دستی قابل استحصال نیست و باید توسط شرکتها و کارخانهها انجام شود. تنها بخشی از مواد مؤثره دارویی از آن استخراج میشود. این طرح علاوه بر کمک به تأمین نیازهای دارویی کشور، میتواند از خروج ارز جلوگیری کرده و موجب ارتقای کیفیت برخی داروهای تولید داخل شود.









