به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، فرزاد الماسی در نشست کارگروه ویژه پیشگیری و برخورد با تخلفات ساختوساز و تغییر کاربریهای غیرمجاز شهرستان پاوه با اشاره به ضرورت رعایت ضوابط فنی، مهندسی و شهرسازی در اجرای طرحهای ساختمانی، گفت: وضعیت برخی ساختوسازها در شهرستان نگرانکننده است و در مواردی تخلفات آشکاری در روند اجرای پروژهها مشاهده میشود که میتواند در آینده زمینهساز بروز مشکلات و بحرانهای جدی شهری باشد.
وی با تأکید بر نقش دستگاههای نظارتی، شهرداریها و سازمان نظام مهندسی در پیشگیری از تخلفات ساختمانی افزود: لازم است مسئولیت هر یک از دستگاههای متولی بهطور دقیق مشخص و روند نظارتها آسیبشناسی شود تا دلایل بروز تخلفاتی مانند افزایش غیرمجاز طبقات، حذف پارکینگها و تغییر در نقشههای مصوب مورد بررسی قرار گیرد.
فرماندار پاوه توسعه نامتوازن شهری را از عوامل ایجاد مشکلات زیرساختی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: تخلفات ساختمانی علاوه بر کاهش ایمنی، میتواند به تشدید ترافیک و افزایش نارضایتی شهروندان منجر شود؛ موضوعی که با توجه به محدودیتهای ناشی از بافت شهری و شرایط توپوگرافی خاص پاوه، اهمیت بیشتری پیدا میکند.
الماسی همچنین بر ضرورت حضور مؤثر و مستمر ناظران فنی و مهندسان ساختمان در فرآیند اجرای پروژهها تأکید کرد و گفت: نظارت باید مبتنی بر مسئولیتپذیری حرفهای و کنترل میدانی باشد و صرفاً به انجام تشریفات اداری و صدور تأییدیهها محدود نشود.
وی با اشاره به لزوم تقویت سازوکارهای پیشگیرانه افزود: اجرای دقیق قوانین و مقررات باید بهگونهای باشد که هزینه تخلف افزایش یابد و از شکلگیری ساختوسازهای غیرمجاز در همان مراحل ابتدایی جلوگیری شود.
فرماندار پاوه همچنین خواستار پیگیری جدی مصوبات این کارگروه شد و گفت: همکاری و هماهنگی بیشتر میان دستگاههای مسئول، زمینه اجرای کامل قوانین، صیانت از حقوق عمومی و ساماندهی ساختوسازها را فراهم خواهد کرد.
در این نشست، مهمترین چالشهای حوزه ساختوساز و تغییر کاربریهای غیرمجاز در شهرستان پاوه بررسی و راهکارهای ارتقای نظارت و اجرای مؤثر قوانین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.








