صنعت برق کشور همواره با چالشِ «تلفات انرژی» دست به گریبان بوده که در یک دستهبندی کلی به دو بخش فنی و غیرفنی تقسیم میشود.
در حالی که اقدامات زیرساختیِ سالهای اخیر در حوزه تلفات فنی، شامل اصلاح سطح مقطع و ساختار شبکه و نصب ترانسفورماتور نتایج مطلوبی به همراه داشته، اکنون توانیر تمرکز خود را بر «تلفات غیرفنی» معطوف کرده است.
این حوزه که مواردی نظیر انشعابات غیرمجاز، خطاهای اندازهگیری و مشکلات قرائت کنتور از جمله مشترکین در بسته را در بر میگیرد، به دلیلِ هزینههای اجرایی کمتر و اثربخشیِ بهمراتب بالاتر، به اولویت اصلی صنعت برق تبدیل شده است.
البته این تحول راهبردی در شرایطی رقم میخورد که ناترازی تولید و مصرف انرژی، اعمال محدودیت در پیک بار برای مشترکان پرمصرف، بخش اداری و صنعتی را اجتنابناپذیر کرده است.
در گذشته، محدودیتهایی عموماً متوجه مشترکان قانونمندی شده بود که برای کاهش تلفات، اقدام کرده بودند؛ در حالی که مشترکان پرمصرفی که با انشعابات غیرمجاز از شبکه بهرهبرداری میکردند و ارزشی برای مدیریت بار قائل نبودند، از هرگونه محدودیتی مصون مانده بودند.
در همین راستا نیز شرکت توانیر با هدف تحقق عدالت در توزیع انرژی، اجرای طرح ملی «مهتاب» (مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق) را با محوریت شناسایی و جمعآوری انشعابات غیرمجاز و ساماندهی لوازم اندازهگیری معیوب در دستور کار قرار داده است تا ضمن کاهش تلفات غیرفنی، گامی موثر در جهت مدیریت عادلانه بار در شبکه سراسری بردارد.
حمیدرضا میرجلیلی، مجری طرح ملی مهتاب در استان یزد در گفتوگو با ایسنا ضمن اشاره به شروع به کار طرح مذکور از ابتدای اسفند سال گذشته، از ارسال گزارشات به شرکت توانیر در این خصوص به صورت روزانه خبر داد و تاکید کرد: البته فرهنگ حاکم و روحیات مذهبی مردم یزد باعث شده تا پدیده انشعابات غیرمجاز در این استان به حداقل برسد.
وی با بیان این که در یزد بر راهکارهای مدیریت مصرف نظیر تنظیم وسایل سرمایشی روی دمای ۲۵ درجه و انتقال مصارف به ساعات غیرپیک تأکید شده است، متذکر شد: این در حالی است که در برخی استانها و مناطق گرمسیری و مرزی، این موضوعات کمتر مورد توجه است لذا تعداد انشعابات غیرمجاز نیز گاهاً تا ۳۰ هزار مورد گزارش شده است.
میرجلیلی در ادامه به اقدامات شاخص شرکت توزیع برق استان در حوزه مدیریت مصرف و بهینهسازی شبکه اشاره و اظهار کرد: تمرکز اصلی ما در استان یزد بر شناسایی و تعویض کنتورهای معیوب معطوف است؛ بهگونهای که پیشبینی ما حکایت از وجود ۲ تا ۵ هزار کنتور معیوب در سطح استان دارد.
وی با بیان این که با برنامهریزیهای انجام شده و برگزاری ۱۱ مانور عملیاتی توسط اکیپهای فنی، از ابتدای سال تاکنون حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کنتور معیوب در استان تعویض شده که در مقایسه با تعویض ۷۵۰ کنتور در سال گذشته، رشد قابلتوجهی را نشان میدهد، تصریح کرد: هدفگذاری ما این است که تا ابتدای مهرماه، تعداد کنتورهای معیوب را به حداقلترین میزان ممکن برسانیم.
میرجلیلی با اعلام این که طی این مدت ۳۰ انشعابات غیرمجاز شناسایی، ۷۲ دستگاه ماینر و ۲۵ کنتور کشف و ضبط شد، تاکید کرد: کنتورها ضمن آن که به کنتورهای هوشمند تبدیل میشود، پرونده حقوقی نیز برای افراد متخلف تشکیل خواهد شد.
وی تبدیل ۶۶ کیلومتر از شبکههای مسی فشار ضعیف به کابل خودنگهدار در راستای نوسازی شبکه را از دیگر اقدامات شرکت توزیع برق استان در این طرح برشمرد و گفت: این اقدام نقش مؤثری در بهبود ولتاژ، کاهش سرقت تجهیزات و ارتقای پایداری شبکه دارد.
وی با بیان این که تاکنون حدود ۸۵ درصد شبکه توزیع استان به کابل خودنگهدار تبدیل شده است، افزود: طبق برنامهریزی صورتگرفته، تبدیل ۲۵۰ کیلومتر دیگر از شبکه تا پایان سال در دستور کار قرار دارد که برای اجرای این طرح، اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است.
به گفته این مسئول از دیگر اقدامات انجام شده در طرح مذکور میتوان به اصلاح سطح مقطع شبکه به طول یک کیلومتر، نصب ۶۰ پست جدید در سطح استان به منظور تأمین برق پایدار مشترکین، اصلاح ولتاژ و کاهش تلفات انرژی و بهرهبرداری از ۶ فیلر جدید و نصب ۲ هزار و ۲۰۰ کنتور برای مشترکین جدید اشاره کرد.
میرجلیلی همچنین از بهرهبرداری از دو پست فوقتوزیع جدید در دو ماه آینده با مشارکت شرکت شهرکهای صنعتی و شرکت برق منطقهای خبر داد و آن را گامی بزرگ برای افزایش ظرفیت انتقال و توزیع برق در استان برشمرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به دستورالعملهای توانیر در خصوص بازرسی چاههای کشاورزی اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامهریزی صورتگرفته، چاههای کشاورزی در ساعات پیک بار (۱۲ ظهر تا ۵ عصر) مشمول محدودیت مصرف میشوند، اما مشترکینی که نسبت به احداث نیروگاه خورشیدی اقدام کردهاند، از این محدودیت معاف هستند.
میرجلیلی با بیان این که با توجه به ضرورت مدیریت منابع آب، نظارت بر چاههایی که فراتر از سقف پروانه صادر شده توسط شرکت آب منطقهای آب برداشت میکنند، الزامی است، گفت: در همین راستا بازرسی و نظارت از تمام چاههای کشاورزی استان تا پایان خردادماه در دستور کار قرار دارد.
وی با تاکید بر این که از مجموع ۲ هزار و ۱۰۰ چاه کشاورزی استان، تاکنون هزار و ۵۰۰ چاه مورد بازدید قرار گرفته است، افزود: تاکنون ۱۱۲ مورد تخلف شامل لوازم اندازهگیری معیوب، برق غیرمجاز یا فروش غیرقانونی انرژی شناسایی شده است که شرکت توزیع برق موظف به اصلاح و پیگیری این موارد است.
میرجلیلی با هشدار جدی به متخلفان متذکر شد: این افراد باید بدانند که هرگونه اقدام غیرمجاز از سوی شرکت پیگیری حقوقی خواهد شد و برای متخلفان سوابق کیفری لحاظ میشود؛ لذا توصیه میشود از هرگونه اقدام غیرقانونی در این زمینه خودداری کنند.
مجری طرح ملی مهتاب استان در پایان ابراز امیدواری کرد: با اجرای دقیق این طرح و تداوم اقدامات نظارتی، شاهد اثربخشی مطلوب در کاهش تلفات غیرفنی و توزیع عادلانه انرژی در سراسر کشور باشیم.
انتهای پیام












