به گزارش ایرنا، بهرام سلطانی روز چهارشنبه در نشست شورای اقتصادی مازندران در ساری اظهار کرد: طی یکسال اخیر مبلغ ۲۳ میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی واحدهای مشمول، به شهرداریها و دهیاریهای استان اختصاص یافته است تا در اجرای طرحهای زیستمحیطی، توسعه فضای سبز، مدیریت پسماند و بهبود زیرساختهای شهری و روستایی هزینه شود.
وی با اشاره به اهمیت صیانت از محیط زیست افزود: عوارض آلایندگی یکی از ابزارهای مؤثر در جبران بخشی از آثار فعالیتهای آلاینده بر محیط پیرامونی است و میتواند به تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژههای مرتبط با حفظ محیط زیست و ارتقای سلامت عمومی کمک کند.
سلطانی تصریح کرد: توسعه فضای سبز، بهبود کیفیت هوا، مدیریت اصولی پسماندها و اجرای طرحهای زیستمحیطی از جمله اقداماتی است که با بهرهگیری از این منابع امکانپذیر میشود و آثار آن به طور مستقیم در افزایش رفاه و سلامت شهروندان قابل مشاهده خواهد بود.
مدیرکل امور مالیاتی مازندران با تأکید بر ارتباط میان محیط زیست سالم و توسعه پایدار گفت: تخصیص عوارض آلایندگی به مناطق مختلف استان، فرصتی ارزشمند برای مدیریت بهتر چالشهای زیستمحیطی و ارتقای شاخصهای کیفیت زندگی فراهم میکند و میتواند نقش مؤثری در حفظ منابع طبیعی و سرمایههای محیطی مازندران داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی علاوه بر تأمین منابع مالی کشور، از طریق ابزارهایی مانند عوارض آلایندگی در حفاظت از محیط زیست و تحقق توسعه پایدار نیز نقشآفرینی میکند و بهرهبرداری صحیح از این منابع میتواند زمینهساز آیندهای سالمتر برای نسلهای آینده باشد.
به گزارش ایرنا، حدود یک میلیون هکتار از مساحت تقریبی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتاری مازندران را عرصههای جنگلی تشکیل میدهد که بقایای قدیمیترین جنگلهای زنده جهان به شمار میآید.
جنگلهای هیرکانی که گستره آن به طول حدود ۸۵۰ کیلومتر از استان خراسان شمالی و جلگه گرگان تا بخشهایی از جمهوری آذربایجان است، سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به نام ایران ثبت شد. بیشترین گستره این جنگلها نیز در مازندران قرار دارد. با وجود اهمیت این جنگلها برای جهان، طی چند دهه اخیر چالشهایی همچون تغییر کاربری، بحران پسماند و شیرابهها، قاچاق چوب و آتشسوزیهای متعدد به بخشهای زیادی از این جنگلها آسیب زده است.












