توسعه بازار سرمایه نیازمند حفظ و تقویت بورس‌های منطقه‌ای است

ایرنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 12:03
کرمانشاه- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اهمیت نقش بورس‌های منطقه‌ای در توسعه بازار سرمایه استان‌ها، گفت: تبیین اهداف و برنامه‌های ساختار جدید مدیریتی این بورس‌ها می‌تواند به حفظ کارکرد توسعه‌ای آنها و تقویت ارتباط میان ظرفیت‌های اقتصادی مناطق و بازار سرمایه کشور کمک کند.

جهانگیر امیری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به تصمیم اخیر درباره واگذاری مدیریت بورس‌های منطقه‌ای چند استان به یک مدیر، تأکید کرد: سازمان بورس باید اهداف، دلایل و آثار این رویکرد را به‌صورت شفاف برای فعالان بازار سرمایه و افکار عمومی تبیین کند.

وی درباره تصمیم اخیر مبنی بر واگذاری مدیریت بورس‌های منطقه‌ای استان‌های کرمانشاه، البرز و قزوین به یک مدیر، اظهار داشت: این تصمیم بار دیگر جایگاه و کارکرد بورس‌های منطقه‌ای را به موضوعی قابل تأمل در میان فعالان بازار سرمایه تبدیل کرده است.

به گفته امیری نخستین پرسش این است که آیا در میان جامعه گسترده متخصصان بازار سرمایه، مدیران اقتصادی و نیروهای حرفه‌ای فعال در استان‌ها، ظرفیت کافی برای اداره مستقل بورس‌های منطقه‌ای وجود ندارد؟ اگر چنین ظرفیتی وجود دارد، باید مشخص شود تمرکز مدیریت چند استان در یک فرد چه مزیت‌هایی برای بازار سرمایه کشور به همراه خواهد داشت.

لزوم تبیین جایگاه بورس‌های منطقه‌ای در سیاست‌های جدید

امیری ادامه داد: پرسش مهم دیگر به جایگاه سازمانی بورس‌های منطقه‌ای بازمی‌گردد. باید مشخص شود که آیا سازمان بورس و اوراق بهادار همچنان به نقش این نهادها در توسعه بازار سرمایه، فرهنگ‌سازی، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ارتباط با فعالان اقتصادی استان‌ها اعتقاد دارد یا خیر.

وی تصریح کرد: اگر این مأموریت‌ها همچنان مورد تأکید سازمان بورس است، کاهش استقلال مدیریتی بورس‌های منطقه‌ای چگونه با اهداف توسعه منطقه‌ای بازار سرمایه قابل توجیه خواهد بود؟

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره ارزیابی عملکرد مدیران بورس‌های منطقه‌ای گفت: لازم است شاخص‌های ارزیابی عملکرد این مدیران به‌صورت شفاف اعلام شود. معرفی چند شرکت برای عرضه اولیه نمی‌تواند به‌تنهایی معیار موفقیت یک مدیر تلقی شود؛ زیرا فرآیند پذیرش شرکت‌ها، تأمین مالی و ورود به بازار سرمایه حاصل همکاری نهادهای مالی، مشاوران پذیرش، کارگزاری‌ها و سایر ارکان بازار است و موفقیت در این حوزه نتیجه عملکرد یک زنجیره تخصصی محسوب می‌شود.

بورس‌های منطقه‌ای بازوی توسعه بازار سرمایه در استانها هستند

امیری با اشاره به تفاوت ظرفیت‌های اقتصادی استان‌های کشور اظهار داشت: هر استان دارای ویژگی‌ها، ظرفیت‌های صنعتی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خاص خود است. از این رو این پرسش مطرح می‌شود که آیا یک مدیر می‌تواند به‌صورت هم‌زمان و با کیفیت مطلوب، مأموریت‌های توسعه‌ای سه استان را دنبال کند یا اینکه این تمرکز مدیریتی در عمل موجب کاهش ارتباط مؤثر بورس‌های منطقه‌ای با فعالان اقتصادی محلی خواهد شد.

وی افزود: اگر نقش بورس‌های منطقه‌ای در سیاست‌های جدید سازمان بورس دچار تغییر شده است، انتظار می‌رود این موضوع به‌صورت شفاف برای افکار عمومی و فعالان بازار سرمایه تشریح شود. بورس‌های منطقه‌ای با هدف توسعه متوازن بازار سرمایه، ارتقای سواد مالی، شناسایی شرکت‌های مستعد و ایجاد پیوند نزدیک‌تر میان بازار سرمایه و اقتصاد استان‌ها شکل گرفته‌اند و اکنون باید مشخص شود جایگاه این مأموریت‌ها در ساختار جدید چیست.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند با ارائه توضیحات روشن درباره دلایل اتخاذ این تصمیم، اهداف مورد انتظار و برنامه‌های خود برای آینده بورس‌های منطقه‌ای، به ابهامات موجود پاسخ دهد.

امیری در پایان گفت: آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، حفظ و تقویت نقش بورس‌های منطقه‌ای به‌عنوان بازوی توسعه بازار سرمایه در استان‌هاست؛ زیرا کمرنگ شدن این نقش می‌تواند فاصله میان ظرفیت‌های اقتصادی مناطق و بازار سرمایه کشور را افزایش دهد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.