«زاهد محمودی» روز شنبه در حاشیه بازدید از سد بناب در گفتگو با خبرنگار ایرنا با تأکید بر رویکرد توسعهمحور این طرح اظهار داشت: هدف اصلی از احداث این سد، ایجاد زیرساختهای پایدار برای بخش کشاورزی و حمایت مستقیم از معیشت خانوارهای روستایی شهرستان است.
وی در ادامه به اهمیت جلب مشارکتهای مردمی در مدیریت منابع آبی اشاره کرد و افزود: تعاونی آببران بناب مرند با برخورداری از ۳۰۲ سهامدار، به عنوان یکی از اصلیترین ذینفعان و بازوان اجرایی دولت در مدیریت و بهرهبرداری از این سد شناخته میشود.
فرماندار مرند در تشریح مشخصات فنی این سازه آبی بیان کرد: سد بناب مرند از نوع خاکی با هسته رسی مرکزی است که با ارتفاع ۲۷ متر از بستر رودخانه و طول تاج ۳۰۵ متر احداث شده است.
وی حجم کل مخزن این سد را ۵.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان، ۵.۳ میلیون مترمکعب به حجم مفید و حدود ۰.۲ میلیون مترمکعب به حجم مرده اختصاص دارد.
وی افزود: ظرفیت تنظیم سالانه آب این سد حدود ۶ میلیون مترمکعب برآورد شده است که تأثیر چشمگیری در تأمین نیازهای آبی کشاورزان منطقه خواهد داشت.
فرماندار مرند با اشاره به پیشرفت صددرصدی عملیات جانبی طرح عنوان کرد: عملیات اجرایی کانال آبآور سد، شامل خاکبرداری، بنایی سنگی، آرماتوربندی، بتنریزی و اجرای گابیونبندی به طور کامل به پایان رسیده و آماده بهرهبرداری است.
وی با مرور پیشینه این پروژه عمرانی خاطرنشان کرد: مطالعات سد بناب در سال ۱۳۷۶ آغاز شد و عملیات اجرایی اصلی بدنه آن در فاصله سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴ به اتمام رسید؛همچنین به منظور افزایش پایداری سازه و کاهش نفوذپذیری، از سال ۱۳۹۰ عملیات علاجبخشی مخزن با اجرای بلانکت رسی به ضخامت ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر تحت نظارت مهندسان مشاور انجام گرفته است.
محمودی تصریح کرد: صیانت از حریم سد بناب و برنامهریزی برای مدیریت بهینه توزیع آب در فصل زراعی پیشرو، از اولویتهای اساسی و راهبردی این شهرستان در حوزه آب و کشاورزی به شمار میرود.












