سفیر ایران: وضعیت هرمز در خلأ شکل نگرفت/امنیت منطقه با مداخله خارجی تأمین نمی‌شود

ایرنا شنبه 16 خرداد 1405 - 13:52
لندن- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در نامه‌ای اعتراضی به معاون وزیر خارجه انگلیس، با رد روایت یک‌جانبه لندن از تحولات تنگه هرمز تأکید کرد که وضعیت کنونی این آبراه راهبردی در خلأ شکل نگرفته و امنیت پایدار منطقه با ائتلاف‌های نظامی فرامنطقه‌ای، فشار سیاسی و نادیده گرفتن ریشه‌های بحران تأمین نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، سید علی موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس در نامه‌ای به همیش فالکونر معاون وزیر خارجه انگلیس، که ایرنا به فرازهایی از آن دست یافته است، اظهارات اخیر وی در مجلس عوام درباره ایران و تنگه هرمز را رد کرد و نوشت که وضعیت کنونی این آبراه راهبردی را نمی‌توان جدا از زمینه گسترده‌تر اقدامات تجاوزکارانه اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد.

فالکونر ۳۱ اردیبهشت‌ماه در مجلس عوام انگلیس مدعی شده بود که ایران با ایجاد ساختارهای جدید برای کنترل عبور کشتی‌ها، حق عبور ترانزیتی شناورها را نقض کرده و تنگه هرمز باید بدون محدودیت یا صدور مجوز از سوی تهران بازگشایی شود. او همچنین از پیشبرد یک مأموریت چندملیتی به رهبری انگلیس و فرانسه با ادعای حمایت از کشتیرانی غیرنظامی سخن گفته بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این ادعاها تأکید کرد که چنین نگاهی، ریشه‌های بحران کنونی را نادیده می‌گیرد و به‌طور نامتناسبی بر پیامدهای آن تمرکز می‌کند. وی تصریح کرد که معرفی ایران به‌عنوان مسئول تحولات تنگه هرمز، بدون اذعان به اقدامات تجاوزکارانه و تشدیدکننده آمریکا و رژیم صهیونیستی، خطر تحریف واقعیت‌های وضعیت موجود را در پی دارد و چشم‌اندازهای یک رویکرد دیپلماتیک متوازن و معتبر را تضعیف می‌کند.

موسوی در این نامه نوشت که اقدامات نظامی غیرقانونی علیه ایران، از جمله حمله به سرزمین، زیرساخت‌ها و مقام‌های ایرانی، ثبات منطقه‌ای را به‌شدت تضعیف کرده و محیط امنیتی خطرناکی را در سراسر خلیج فارس و فراتر از آن ایجاد کرده است.

وی افزود که هرگونه اختلال در امنیت دریایی و کشتیرانی در تنگه هرمز، پیامد مستقیم چنین اقدامات بی‌محابا و بی‌ثبات‌کننده‌ای است و مسئولیت آن نمی‌تواند به ایران نسبت داده شود.

سفیر ایران با اشاره به اصول حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد تأکید کرد که اقدامات تجاوزکارانه اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران، نقض آشکار حقوق بین‌الملل و اصول بنیادین منشور ملل متحد، به‌ویژه بند چهار ماده ۲ درباره ممنوعیت تهدید یا توسل به زور علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهاست.

وی در ادامه یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشور ساحلی خلیج فارس و تنگه هرمز، دارای منافع امنیتی مشروع و به‌رسمیت‌شناخته‌شده بین‌المللی در منطقه است.

موسوی افزود که تدابیر ایران در پاسخ به تهدیدهای امنیتی فوق‌العاده باید در چارچوب دفاع مشروع، ملاحظات ثبات منطقه‌ای و ضرورت حفاظت از حاکمیت و امنیت ملی در برابر تهدیدهای خارجی مستمر فهم شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن همچنین با انتقاد از تلاش‌ها برای گسترش ترتیبات نظامی خارجی در منطقه، تأکید کرد که امنیت پایدار دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز تنها از مسیر همکاری منطقه‌ای میان کشورهای منطقه، احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و پرهیز از استقرارهای تحریک‌آمیز نظامی و مداخلات فرامنطقه‌ای تضمین می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه ارجاع مقام‌های انگلیسی به ابتکارهای نظامی چندملیتی در داخل و اطراف تنگه هرمز، موجب نگرانی جدی است، هشدار داد که ایجاد یا گسترش ترتیبات نظامی خارجی با عنوان امنیت دریایی، خطر نظامی‌تر شدن بیشتر وضعیتی را در پی دارد که از پیش شکننده است و می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای کاهش تنش‌ها و دستیابی به راه‌حلی سیاسی و پایدار را تضعیف کند.

وی تصریح کرد که آزادی کشتیرانی و امنیت دریایی نباید به ابزاری برای فشار سیاسی یا تقابل راهبردی تبدیل شود. سفیر ایران افزود که امنیت پایدار و آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز از طریق ائتلاف‌های نظامی، فشارهای قهرآمیز یا افزایش حضور نیروهای فرامنطقه‌ای قابل تحقق نیست.

در بخش دیگری از این نامه تاکید شده است که هرگونه عملیات نظامی، مأموریت دریایی یا ترتیبات امنیتی به رهبری انگلیس، فرانسه یا هر بازیگر فرامنطقه‌ای دیگر بدون رضایت و مشارکت کشورهای ساحلی تنگه، از جمله جمهوری اسلامی ایران، کاملاً غیرقابل قبول و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل خواهد بود.

موسوی هشدار داد که چنین اقداماتی خطر نظامی‌تر کردن بیشتر محیطی از پیش شکننده، تشدید تنش‌ها، تضعیف ثبات منطقه‌ای و به خطر انداختن تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای رسیدگی به ریشه‌های بحران کنونی و دستیابی به چارچوبی پایدار برای امنیت دریایی و آزادی کشتیرانی در منطقه را در پی دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه تأکید کرد که ایران همچنان به دیپلماسی، گفت‌وگو و تعامل با هدف حفظ ثبات منطقه‌ای و صیانت از تجارت دریایی بین‌المللی متعهد است. وی افزود که جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را برای تعامل سازنده با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی بر پایه احترام متقابل، عدم مداخله و پایبندی به حقوق بین‌الملل نشان داده است.

موسوی همچنین به بخش دیگری از اظهارات فالکونر درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پاسخ داد و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به‌طور مستمر تصریح کرده است که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی آن ندارد و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور مشمول پادمان‌ها و تعهدات حقوقی بین‌المللی است.

وی یادآور شد که این دولت آمریکا بود که به‌طور یک‌جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد و اجرای تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را متوقف کرد. سفیر ایران افزود که سه کشور اروپایی نیز نتوانستند پیامدهای خروج آمریکا را به‌طور مؤثر کاهش دهند و تحقق تعهدات اقتصادی توافق را تضمین کنند.

در این نامه آمده است که جمهوری اسلامی ایران با وجود این تحولات، بیش از یک سال پس از خروج آمریکا همچنان به اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام ادامه داد و اقدامات جبرانی بعدی خود را مطابق با مفاد توافق انجام داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین تلاش‌های اخیر سه کشور اروپایی برای پیگیری سازوکار موسوم به «اسنپ‌بک» را گمراه‌کننده و غیرسازنده دانست و هشدار داد که این رویکرد خطر تضعیف بیشتر اعتماد و چشم‌اندازهای دستیابی به راه‌حلی سازنده را در پی دارد.

موسوی تأکید کرد که دیپلماسی سازنده، احترام متقابل و اجرای صادقانه تعهدات بین‌المللی، به‌جای لفاظی‌های قهرآمیز، رویکردهای فشارمحور یا اقدامات یک‌جانبه، تنها مسیر قابل اتکا به سوی تفاهم پایدار، ثبات منطقه‌ای و راه‌حل دیپلماتیک ماندگار است.

وی در پایان نوشت که ایران انتظار دارد که مقام های انگلیس در اظهارنظرهای عمومی توازن بیشتر، خویشتنداری و توجه لازم به پیچیدگی‌های وضعیت منطقه‌ای را منعکس کنند و از توصیف‌های التهاب‌آفرینی که خطر تشدید بیشتر تنش‌ها را در این مقطع حساس در پی دارد، پرهیز شود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.