کاهش47درصدی ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در طول یک دهه

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 11 خرداد 1405 - 12:42
ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا در طول یک دهه بیش از 47 درصد کاهش یافته است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ جدیدترین داده‌های وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد که حجم ذخایر نفت خام استراتژیک (SPR) طی چهار هفته اخیر 50 میلیون بشکه کاهش یافته و  نزدیک به پایین‌ترین رکورد تاریخی خود رسیده است.

بر اساس این داده‌ها، ذخیره فعلی تنها 16 میلیون بشکه بالاتر از کمترین میزان ثبت‌شده در ژوئن 2023 (349 میلیون بشکه) قرار دارد. این کاهش شدید در حالی رخ می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌ متجاوز آمریکا، دقیقاً  همان اقداماتی  را انجام می‌دهد که بابت آن‌ها جو بایدن را نقد می‌کرد.

روند نزولی مستمر از 2015

بررسی روند بلندمدت SPR نشان می‌دهد که حجم این ذخایر از ژانویه 2015 با 690 میلیون بشکه، تا مارس 2026 به 365 میلیون بشکه سقوط کرده است که نشان دهنده کاهشی بیش از 47 درصدی در حدود یک دهه است.

 همچنین بزرگ‌ترین افت در سال‌ 2022 و هم‌زمان با جنگ اوکراین رقم خورد، زمانی که دولت بایدن برای مهار قیمت بنزین،  آزاد سازی ذخایر را آغاز کرد. اما اکنون در دوره ریاست‌ ترامپ، نه‌تنها این ذخیره جبران نشده، بلکه با سرعتی مشابه یا بیشتر در حال کاهش است.

 ضعف استراتژیک آمریکا

 ادامه این روند، توانایی آمریکا را برای مقابله با شوک‌های آتی عرضه نفت (مانند تداوم جنگ و اعمال تحریم) به شدت تضعیف می‌کند. ذخیره استراتژیک در سطح فعلی دیگر آن سپر امنیتی قدرتمند سابق نیست و در صورت  تداوم جنگ علیه ایران، آمریکا یا چاره‌ای جز خرید نفت گران در بازارهای جهانی نخواهد داشت یا با کمبود مواجه می‌شود.

 

جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران ,

 

انتهای پیام/

 

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.