فریدالدین حجت الاسلامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سالگذشته ۴۳ هزار و ۷۱ کودک سه تا ۶ سال استان در ۵۵ پایگاه فعال غربال شدند، اظهار کرد: سه هزار و ۲۰۸ کودک که یا با بینایی سنج همکاری نکردند یا مشکوک به اختلالات بینایی شامل آمبلیوپی و عیوب انکساری چشم بودند به سطح ۲ (متخصص چشم پزشک) ارجاع داده شد.
وی ادامه داد: ۴۹۲ کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی و ۸۵۱ کودک دارای سایر اختلالات بینایی برای بررسی به سطوح بالاتر درمان ارجاع داده شد.
این مقام مسوول ادامه داد: از تعداد سه هزار و ۲۰۸ کودک که یا با بینایی سنج همکاری نکردند یا مشکوک به اختلالات بینایی بودند، تعداد هزار و ۸۶۵ نفر سالم تشخیص داده شدند و ۱۱۹ کودک به پزشک مراجعه نکردند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان، جامعه هدف غربالگری بینایی در سال گذشته را ۸۰ هزار و ۲۶۰ نفر برشمرد و افزود: تعدادی از کودکان نیز در پایگاه های سنجش سلامت نوآموزان در پی انعقاد تفاهمنامه با آموزش و پرورش غربالگری بینایی شدند.
حجت الاسلامی یادآوری کرد: سال گذشته بیش از ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال هزینه عینک به کودکان سه تا ۶ سال پرداخت شد و ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال نیز بابت دستمزد به بینایی سنج ها پرداخت شده است.
طرح غربالگری بینایی برای ۷۷ هزار و ۷۷۳ کودک
مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: طرح غربالگری بینایی با هدف پیشگیری از تنبلی چشم در ۴۶ مرکز مثبت زندگی و پایگاه های دائمی برای جامعه هدف از اردیبهشت سالجاری آغاز شده است.
وی ادامه داد: امسال ۷۷ هزار و ۷۷۳ کودک سه تا ۶ سال این استان گروه هدف برنامه غربالگری بهزیستی هستند که متولدین نیمه دوم سال ۱۳۹۹، سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را شامل می شود.
حجت الاسلامی گفت: غربالگری بینایی در سه سطح غربال، تشخیص و مداخله انجام می شود که در سطح غربال کارشناسان آموزش دیده با استفاده از ابزار E چارت و در موارد لزوم استفاده از دستگاه غربالگری به این کار می پردازند و اگر کودک دارای اختلال شناخته شود به سطح بعدی یعنی اپتومتر ارجاع داده میشوند.
وی افزود: اپتومتریست ها پس از انجام ارزیابیهای لازم با تجویز عینک نسبت به اصلاح اختلال بینایی اقدام میکنند و در صورت نیاز برای تشخیص نهایی و یا انجام مداخلات جراحی به چشم پزشک ارجاع داده میشوند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان اظهار کرد: بیتوجهی به غربالگری بینایی و شنوایی میتواند کودکان معلول به جامعه تحمیل کند، پس بهتر است با غربالگری بهموقع از بروز معلولیت ناشی از برخی بیماریها جلوگیری شود.
وی یادآور شد: تنبلی چشم(آمبیلوبی) یکی از مهم ترین عوارض چشمی است که باید زیر ۶ سالگی تشخیص و تا هشت سالگی نیز اقدامات درمانی انجام شود و در صورت درمان نشدن به موقع از هشت سالگی به بعد درمان سختتر و منجر به کمبینایی و حتی نابینایی میشود.
به گزارش ایرنا، تنبلی چشم یا آمبلیوپی(Amblyopia) که در حدود سه درصد افراد دیده میشود، زمانی رخ میدهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.
این اختلال که به طور معمول در یک چشم دیده میشود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا نبود شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی مانند آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک رخ میدهد.













