به گزارش ایرنا، در شرایطی که مدیریت مصرف آب، برق و گاز به یکی از مهمترین دغدغههای کشور تبدیل شده، مسئولان لرستان بر این باورند که عبور از چالشهای حوزه انرژی بیش از آنکه به اعمال محدودیتها وابسته باشد، نیازمند اصلاح الگوی مصرف، اطلاعرسانی اقناعی و همراهی مردم است.
موضوعی که روز دوشنبه در نشست شورای اطلاعرسانی استان با حضور مدیران دستگاههای متولی انرژی، مسئولان فرهنگی و رسانهای مورد تاکید قرار گرفت.
تنش آبی در ۶ شهر لرستان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با اشاره به تشدید تنش آبی در برخی مناطق گفت: ۶ شهر استان شامل دورود، ازنا، الیگودرز، بروجرد، خرمآباد و کوهدشت در زمره مناطق دارای تنش آبی کشور قرار گرفتهاند.
نورالدین نور یزدان اظهار کرد: با وجود بارندگیهای مناسب اما حجم قابل توجهی روانآب از لرستان خارج شده است در حالیکه ۵۳ درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی و ۴۷ درصد از چشمهها تامین میشود.
وی افزود: در حال حاضر شهرهای دورود، ازنا، الیگودرز و بروجرد در فهرست شهرهای دارای تنش آبی کشور قرار دارند و وضعیت خرمآباد و کوهدشت نیز در شرایط هشدار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با اشاره به خسارات وارد شده به تاسیسات آبرسانی خرمآباد گفت: در پی تخریب بخشی از زیرساختهای آبرسانی در جنگ تحمیلی اخیر، یک سوم منابع تامین آب این شهر از مدار خارج شد و چشمه گلستان و ایستگاه پمپاژ آن به طور کامل آسیب دید.
نور یزدان فرهنگسازی در حوزه مصرف آب را یک ضرورت ملی، اجتماعی و دینی دانست و گفت: تفاهمنامههایی با آموزش و پرورش، دانشگاه لرستان و بانک مسکن برای اجرای برنامههای آموزشی و ترویجی منعقد شده و جشنوارههای مختلفی با محوریت مصرف بهینه آب در مدارس و مراکز آموزشی در حال برگزاری است.
وی با تاکید بر نقش دستگاههای اجرایی در مدیریت مصرف آب افزود: مادامی که دستگاههای مسئول، الگوی مناسبی برای مصرف آب ارائه نکنند، انتظار همراهی کامل از مردم دشوار خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اطلاعرسانی مستمر، بهرهگیری از ظرفیت رسانهها، مشارکت دانشگاهیان و راهاندازی سامانه نظام پیشنهادها از مهمترین برنامههای شرکت آب و فاضلاب لرستان برای ارتقای فرهنگ مصرف بهینه آب و ارائه راهکارهای نوآورانه در این حوزه است.
همکاری ادارات، شرط عبور از چالش تامین انرژی است
مدیرعامل شرکت گاز لرستان نیز با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی گفت: اصلاح الگوی مصرف در بخشهای مختلف به ویژه ادارات، نقش تعیینکنندهای در پایداری شبکه انرژی کشور دارد و همکاری دستگاههای اجرایی میتواند از بروز مشکلات احتمالی در تامین گاز بخش خانگی و صنایع جلوگیری کند.
حسین سپهوند اظهار کرد: میزان مصرف انرژی در لرستان بالاست و در حوزه گاز نیز با مصرف قابل توجهی مواجه هستیم، از این رو مدیریت منابع و اصلاح الگوی مصرف باید به عنوان یک اولویت جدی دنبال شود.
وی با قدردانی از همکاری رسانهها افزود: اطلاعرسانی و فرهنگسازی انجام شده طی سال گذشته تاثیر محسوسی بر کاهش مصرف گاز در بخش خانگی داشت که این ظرفیت باید بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت گاز لرستان با بیان اینکه بخش اداری یکی از چالشهای اصلی در مدیریت مصرف انرژی است، گفت: ادارات باید الگوی مصرف برای مردم باشند، اما در بسیاری از دستگاهها هنوز اقدامات لازم برای بهینهسازی مصرف انجام نشده است.
سپهوند ادامه داد: در برخی روزهای تعطیل سال گذشته، سیستمهای گرمایشی ساختمانهای بزرگ اداری تنها برای استفاده چند اتاق محدود روشن بودند که این موضوع موجب هدررفت قابل توجه انرژی میشد.
وی هشدار داد: با توجه به شرایط پیش رو، در صورت عدم مدیریت مصرف، بخش صنعت و حتی برخی مناطق استان از جمله شهرستان دورود ممکن است با محدودیتهایی در تامین گاز مواجه شوند بنابراین همکاری دستگاههای اجرایی در این زمینه ضروری است.
مدیرعامل شرکت گاز لرستان با اشاره به اقدامات این شرکت برای کاهش مصرف انرژی گفت: تمامی موتورخانههای ساختمانهای تحت پوشش شرکت گاز در سطح استان هوشمندسازی شدهاند تا پس از پایان ساعات اداری، سیستمهای سرمایشی و گرمایشی به صورت خودکار خاموش شوند.
سپهوند افزود: تجهیز ادارات شرکت گاز به دیزل ژنراتور، خرید و نصب شمارشگرهای خورشیدی برای تولید برق و پایش مستمر مصرف آب و برق از دیگر برنامههای اجرا شده در راستای کاهش هدررفت انرژی است.
شرکت ۲۱ هزار دانش آموز در طرح همیار گاز
وی با اشاره به اجرای طرح همیار گاز در استان گفت: این طرح با همکاری آموزش و پرورش و مشارکت ۲۱ هزار و ۲۸۲ دانشآموز و سه هزار و ۳۸۲ معلم اجرا شد و نتایج بررسیها نشان داد خانوارهای مشارکتکننده حدود ۲۰ درصد کاهش مصرف گاز داشتهاند.
مدیرعامل شرکت گاز لرستان تصریح کرد: استان در قالب این طرح، موفق به کسب عناوین برتر کشوری از جمله مدرسه نمونه، دانشآموز برتر و معلم برتر کشور در حوزه همیار گاز شد.
سپهوند همچنین از انعقاد قرارداد با شرکتهای تخصصی برای توسعه برنامههای فرهنگسازی مصرف انرژی خبر داد و گفت: این برنامهها با همکاری رسانهها از ماههای آینده وارد مرحله اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش بهینهسازی تاسیسات افزود: تاکنون ۳۸۲ موتورخانه در سطح استان بهینهسازی شده و عملیات هوشمندسازی آنها نیز در حال اجراست، به طوری که به طور متوسط هفتهای ۱۰ تا ۱۵ موتورخانه در لرستان تحت پوشش این طرح قرار میگیرد.
وی گفت: این شرکت همچنین در بخش گلخانه و ساختمانهای اداری با تامین هزینههای لازم، اقدامات مرتبط با بهینهسازی، عایقبندی، تعمیر تجهیزات و هوشمندسازی سامانههای گرمایشی را دنبال میکند.
ذخایر سوخت لرستان در بهترین وضعیت پنج سال اخیر قرار دارد
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه لرستان نیز در ادامه این نشست گفت: ذخایر سوخت استان در بهترین وضعیت پنج تا ۶ سال اخیر قرار دارد و با وجود چالشهای ناشی از ناترازی انرژی و محدودیتهای حمل و نقل و تامین، تاکنون هیچ مشکلی در تامین و توزیع فرآوردههای نفتی ایجاد نشده است.
سیدشمسالدین حسینی اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، بسیاری از مواقع در نقطه پایانی زنجیره تامین انرژی قرار دارد و در زمان بروز مشکلات حوزه گاز و برق، تامین سوخت جایگزین بر عهده این شرکت است.
وی با اشاره به مدیریت مصرف بنزین افزود: سامانه هوشمند سوخت، امکان رصد و کنترل لحظهای مصرف را در سطح کشور فراهم کرده و تصمیمگیری درباره سهمیهها به صورت متمرکز انجام میشود.
وی بیان کرد: در شرایط بحرانی نیز اطلاعرسانیهای لازم با همکاری رسانهها و صدا و سیما برای جلوگیری از ایجاد التهاب و تقاضای هیجانی انجام می گیرد.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه لرستان گفت: هرچند در حال حاضر ذخایر فرآوردههای نفتی استان در بهترین شرایط سالهای اخیر قرار دارد اما با توجه به برخی محدودیتها در حوزه صادرات، واردات و آسیبدیدگی تعدادی از انبارهای نفت کشور، هشدارهایی درباره احتمال بروز مشکلات تامین در آینده ارائه شده است.
حسینی تامین سوخت نیروگاهها را از دیگر ماموریتهای مهم این شرکت برشمرد و افزود: با افزایش مصرف برق، نیاز به سوخت دوم در بخشهای مختلف نیز افزایش مییابد که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مسئولیت تامین این سوخت را بر عهده دارد و در همین راستا چهارمین نیروگاه خورشیدی مجموعه شرکت در استان نیز به تازگی راهاندازی شده است.
وی با اشاره به ضرورت مدیریت سوخت دیزل ژنراتورها گفت: بر اساس دستور رییس جمهور و مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمامی دیزل ژنراتورها باید به کنتور هوشمند مجهز شوند و تخصیص سوخت نیز منوط به اجرای این طرح خواهد بود.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه لرستان درباره مدیریت سهمیههای سوخت تصریح کرد: مطابق دستورالعمل ابلاغی دولت، هرگونه تغییر در سهمیهها باید صرفا براساس ضوابط قانونی، میزان مصرف واقعی و گزارشهای کارشناسی انجام شود و هیچ مقام استانی مجاز به صدور دستور خارج از چارچوبهای تعیین شده نیست.
حسینی با اشاره به اهمیت مقابله با قاچاق سوخت اظهار داشت: اختلاف قابل توجه قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور انگیزه قاچاق را افزایش داده است و به همین دلیل نظارت و کنترل بر مصرف و تخصیص سهمیهها با جدیت دنبال میشود.
روند افزایشی مصرف بنزین در خودروها
وی توسعه مصرف گاز طبیعی فشرده را یکی از راهکارهای کنترل مصرف بنزین دانست و گفت: با وجود مشوقها و تسهیلات ارائه شده برای دوگانهسوز کردن خودروها، مصرف گاز مایع (سی ان جی) روند کاهشی و مصرف بنزین روند افزایشی دارد که نیازمند فرهنگسازی و همکاری بیشتر مردم است.
حسینی همچنین از اجرای طرحهای کنترلی در توزیع نفت سفید میان روستاییان و عشایر خبر داد و افزود: طی ۲ سال اخیر توزیع این فرآورده بر اساس اقلیمبندی مناطق انجام شده و نتایج مطلوبی در زمینه مدیریت مصرف و رضایت بهرهبرداران به همراه داشته است.
وی به تسهیل فرآیند صدور کارت هوشمند سوخت اشاره کرد و گفت: با راهاندازی سامانه آنیکارت در خرمآباد، صدور کارت هوشمند سوخت به صورت شبانهروزی انجام میشود و مشکلات گذشته در زمینه انتظار چندماهه برای دریافت کارت برطرف شده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه لرستان ادامه داد: استفاده از کارتهای شخصی سوخت نقش مهمی در مدیریت مصرف دارد و کارتهای اضطراری صرفا برای شرایط خاص و مواقع ضروری در اختیار جایگاهها قرار گرفته است.
حسینی با اشاره به نتایج اجرای طرح منطقهای شدن توزیع نفتگاز در استان گفت: لرستان در سال گذشته با اجرای این طرح موفق شد از استانهای دارای مصرف بالا به یکی از استانهای برتر کشور در کنترل مصرف نفتگاز تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: مصرف نفت سفید در استان نیز به دلیل توسعه گازرسانی روند کاهشی داشته و مجموعه اقدامات انجام گرفته باعث شد لرستان در حوزه مدیریت مصرف فرآوردههای نفتی مورد تقدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و وزارت نفت قرار گیرد.
آگاهیبخشی عمومی راهکار عبور از چالشهای مصرف انرژی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در ادامه این نشست گفت: آگاهیبخشی عمومی و اطلاعرسانی گسترده درباره ضرورت اصلاح الگوی مصرف، مهمترین راهکار برای مدیریت چالشهای حوزه انرژی و عبور از شرایط پیش رو است.
میثم محتشم آرا اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و ضرورت مدیریت مصرف انرژی، آگاهیبخشی عمومی و فرهنگسازی در زمینه اصلاح الگوی مصرف باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در همین راستا تشریح برنامههای دستگاههای متولی انرژی و بررسی پروژههای استانی مرتبط با اصلاح الگوی مصرف با بهرهگیری از ظرفیت رسانههای محلی در دستور کار شورای اطلاعرسانی استان قرار گرفته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به تاکیدات دولت، مسئولان کشوری و استانی درباره صرفهجویی در مصرف انرژی گفت: شورای اطلاعرسانی استان به عنوان یکی از مهمترین بسترهای هماهنگی رسانهای، وظیفه دارد زمینه انتقال صحیح و موثر پیامهای مرتبط با مدیریت مصرف را به افکار عمومی فراهم کند.
محتشم آرا بیان کرد: اطلاعرسانی هدفمند میتواند آمادگی لازم را در جامعه برای مواجهه با شرایط احتمالی ایجاد کند و مشارکت مردم را در مدیریت مصرف انرژی افزایش دهد.
وی خاطرنشان کرد: محدودیتها و چالشهای حوزه انرژی تنها مختص کشور ما نیست و بسیاری از کشورهای جهان نیز در دورههای مختلف با چنین شرایطی روبهرو بودهاند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تصریح کرد: مردم ایران سالها از دسترسی پایدار به خدمات و زیرساختهای انرژی بهرهمند بودهاند و با همکاری، همراهی و رعایت الگوی صحیح مصرف میتوان از شرایط موجود نیز با موفقیت عبور کرد.
شکلگیری نهضت مردمی صرفهجویی و مدیریت مصرف در لرستان شکل بگیرد
مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان در ادامه این نشست با تاکید بر ضرورت تبدیل مدیریت مصرف به یک مطالبه عمومی و فرهنگی گفت: برای مقابله با چالشهای مصرف آب، برق و انرژی باید نهضتی مردمی با محوریت مساجد، تشکلهای فرهنگی، بانوان، نوجوانان و فعالان محلی در استان شکل گیرد.
حجت الاسلام محمدحسین وحیدی با اشاره به در پیش بودن مناسبتهای مهمی همچون عید غدیر، ماه محرم و سایر برنامههای مذهبی، اظهار کرد: اصلاح الگوی مصرف باید به یکی از محورهای اصلی فعالیت هیئات، مساجد و مجموعههای فرهنگی تبدیل شود.
وی ایجاد اتاق وضعیت و مرکز داده را از نیازهای اساسی حوزه فرهنگ و مدیریت مصرف دانست و افزود: رصد مستمر مراکز فرهنگی، تحلیل دادهها و انجام پژوهشهای دادهمحور میتواند مبنای تصمیمگیری و برنامهریزی دقیق برای اقدامات فرهنگی و اجتماعی باشد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه کشور در حوزه مصرف نیازمند نهضتسازی است، گفت: همانگونه که نهضت سوادآموزی و جهاد سازندگی توانستند تحولات گستردهای ایجاد کنند، امروز نیز باید نهضت مردمی مدیریت مصرف با استفاده از سفیران مردمی، معتمدان محلات و هستههای فعال اجتماعی شکل گیرد.
حجت الاسلام وحیدی گفتمانسازی را مهمترین راهبرد در این حوزه عنوان کرد و افزود: صرفهجویی باید به عنوان یک عمل صالح و ارزشمند در جامعه معرفی و همه ظرفیتهای فرهنگی، رسانهای، قرآنی، ورزشی و مردمی برای ترویج این فرهنگ به کار گرفته شود.
وی بانوان و نوجوانان را 2 گروه راهبردی در تحقق اهداف مدیریت مصرف دانست و گفت: سرمایهگذاری فرهنگی بر این ۲ قشر میتواند تضمینکننده موفقیت برنامهها در کوتاهمدت و بلندمدت باشد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با تاکید بر نقش مردم در حفاظت از منابع عمومی اظهار داشت: باید این باور در جامعه تقویت شود که منابعی مانند آب، سرمایه و پسانداز همه مردم است و هر فرد در قبال حفظ آن مسئولیت دارد.
حجت الاسلام وحیدی استفاده از ظرفیت ورزشکاران، چهرههای محبوب، پویشهای مردمی، فضای طنز، رسانهها و مناسبتهای مذهبی را از ابزارهای موثر گفتمانسازی برشمرد و گفت: بهرهگیری از این ظرفیتها میتواند رفتارهای مصرفی جامعه را اصلاح کند.
وی همچنین بر آموزش فعالان فرهنگی، روحانیون و حلقههای میانی برای ترویج فرهنگ مدیریت مصرف تاکید کرد و افزود: شبکههای مردمی نظارت بر مصرف، الگوسازی از رفتارهای موفق، تولید شعارهای بومی و بهرهگیری از زبانهای محلی از دیگر راهکارهای اثرگذار در این زمینه است.
وی راهاندازی ایدهکده انرژی و توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه فرهنگ و مدیریت مصرف را از برنامههای پیشنهادی عنوان کرد و گفت: فرهنگسازی در حوزه مصرف یک سرمایهگذاری بلندمدت است و با مشارکت همه دستگاهها و ظرفیتهای مردمی میتواند به الگویی موفق در سطح کشور تبدیل شود.

















