برگزاری نخستین میز خدمت توسعه روند نیروگاه‌های برق تجدید پذیر در قم

ایرنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 12:37
قم - ایرنا- نخستین "میز خدمت تجدیدپذیرها" با هدف تسریع در روند توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در قم و رفع موانع اجرایی سرمایه‌گذاران در این استان برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شرکت توزیع نیروی برق قم ، معاون فنی و مهندسی ساتبا، در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های مناسب قم برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، این استان را یکی از مناطق اثرگذار در کمک به رفع ناترازی برق کشور و به‌ویژه تهران دانست و گفت: برگزاری نخستین میز خدمت تجدیدپذیرها با هدف تسریع در حل مسائل سرمایه‌گذاران و شناسایی متقاضیان واقعی احداث نیروگاه انجام شده‌است.

علیرضا پرنده‌مطلق با اشاره به صدور بیش از ۱۱۰ هزار مگاوات پروانه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور افزود: ظرفیت شبکه و نیاز واقعی صنعت برق محدودتر از این میزان است و لازم است سرمایه‌گذاران دارای آمادگی اجرایی از متقاضیانی که صرفا مجوز دریافت کرده‌اند تفکیک شوند تا امکان واگذاری سریع‌تر ظرفیت‌های اتصال و اراضی مناسب به سرمایه‌گذاران فعال فراهم شود.

وی همچنین با بیان اینکه ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی کشور از مرز چهار هزار مگاوات عبور کرده‌است، اظهار کرد: هدف‌گذاری انجام‌ شده عبور از مرز ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر تا پایان سال ۱۴۰۵ است و در این مسیر حمایت از سرمایه‌گذاران آماده اجرا با جدیت دنبال می‌شود.

پرنده‌مطلق با تاکید بر نقش نیروگاه‌های خورشیدی در عبور از شرایط سخت تامین برق کشور افزود: توسعه گسترده نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌تواند بخشی از فشارهای ناشی از ناترازی انرژی را کاهش دهد و تحقق اهداف تعیین‌شده در این بخش نیازمند همکاری و مشارکت جدی سرمایه‌گذاران است.

قائم‌مقام اجرایی شرکت توانیر نیز در ادامه این نشست، با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف انرژی، صرفه‌جویی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را دو محور اصلی کاهش ناترازی برق کشور عنوان کرد.

محسن ذبیحی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات موجود از طریق اصلاح الگوی مصرف قابل جبران است، گفت: در حوزه مسائل فنی و اجرایی مرتبط با اتصال نیروگاه‌ها به شبکه، توانیر و شرکت‌های زیرمجموعه آمادگی کامل برای همکاری با سرمایه‌گذاران را دارند و تلاش خواهد شد فرآیندهای اجرایی با سرعت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: در چارچوب الزامات فنی شبکه، تمامی ظرفیت‌های موجود برای تسهیل امور سرمایه‌گذاران به کار گرفته خواهد شد و برگزاری میزهای خدمت می‌تواند زمینه‌ساز حل سریع‌تر مسائل اجرایی و افزایش تعامل میان سرمایه‌گذاران و دستگاه‌های مسئول باشد.

نخستین میز خدمت تجدیدپذیرها در قم به عنوان الگویی جدید برای ارتباط مستقیم سرمایه‌گذاران با متولیان صنعت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد و پیش‌بینی می‌شود این برنامه در سایر استان‌های کشور نیز تداوم یابد.

این برنامه با هدف پاسخگویی مستقیم به درخواست‌ها و مسائل سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد و متقاضیان احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، مسائل و چالش‌های خود را در حوزه‌هایی همچون تامین زمین، اتصال به شبکه، دریافت مجوزها و فرآیندهای اجرایی مطرح کردند.

استاندار قم اواخر اردیبهشت ماه گفته بود که مجموع ظرفیت برق نیروگاه‌های خورشیدی در این استان به ۸۸ مگاوات رسیده‌است.

اکبر بهنام‌جو هفته گذشته نیز به منظور بررسی رفع مشکلات مربوط به سرمایه گذاران در خصوص نیروگاه های خورشیدی در تهران نشست هایی را با مسئولان وزارت نیرو برگزار کرد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.