به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، اسماعیل بقائی درباره اظهارات ضد و نقیض و زیادی خواهیهای آمریکا برای تفاهم اولیه و آخرین وضعیت مذاکرات گفت: دلایل ناروشن نیست، ما از ابتدا میدانستیم که داریم در شرایط عدم اعتماد مذاکره میکنیم و این مفروض است. مذاکره در دل سوءظن شدید شروع شد و تبادل پیامها هم در این فضا انجام میشود. از این منظر باید یادمان باشد دیپلماسی جایگزین قدرت نیست.
نکته دوم اینکه مذاکره خودش نشانه و محصول اعتماد بین طرفهای مذاکره کننده نیست. در چنین وضعیتی که طرف مقابل مطالبات جدید و متناقض مطرح میکند و پیامهای رسانهای متفاوتی میدهد، باعث طولانی شدن روند مذاکرات میشود. به این اضافه کنید عامل مخربی که مانع شکل گیری روندی برای کاهش تنش است و آن رژیم صهیونیستی است.
یکی از دلایل تشدید تنش در منطقه همین تخریب روند دیپلماتیک است که مبادا بهبود اوضاع شود. ما نمیتوانیم آمریکا و رژیم را مجزا از هم در نظر بگیریم. هر چه در منطقه ما اتفاق افتاده حتما پای ثابتش آمریکا است.