خیز هرمزگان برای تحول اقتصادی با کلید طلایی گردشگری روستایی

ایرنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 11:32
بندرعباس - ایرنا - استان هرمزگان با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع طبیعی و فرهنگی، بار دیگر شاهد گام‌هایی اثربخش در راه توسعه گردشگری و رونق اقتصادی مناطق روستایی و کم‌برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس نظر کارشناسان، توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و گردشگری روستایی، نه‌تنها به حفظ هویت فرهنگی و طبیعی مناطق کمک می‌کند، بلکه با ایجاد اشتغال، ماندگاری جمعیت و جلوگیری از مهاجرت اهالی روستا را نیز تضمین می‌کند.

بهره‌برداری از یک اقامتگاه بوم‌گردی در روستای نخیلو و بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری محور گردشگری سرخون بندرعباس، از مهم‌ترین اقدامات اخیر به شمار می‌رود که افزون‌بر معرفی جاذبه‌های بومی و ساحلی، موجبات تقویت اشتغال و رشد اقتصادی منطقه را فراهم کرده است.

اقامتگاه بوم‌گردی نخیلو؛ گامی در مسیر احیای گردشگری روستایی

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: اقامتگاه بوم‌گردی جدیدی در روستای نخیلو از توابع شهرستان بندرلنگه به بهره‌برداری رسید.

سلیم محمدی افزود: این اقامتگاه با دارا بودن هشت اتاق و ظرفیت پذیرش ۳۰ نفر، با هدف توسعه گردشگری روستایی، حفظ هویت فرهنگی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه راه‌اندازی شده است.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی این اقامتگاه علاوه بر تامین نیازهای اقامتی گردشگران، زمینه معرفی فرهنگ، معماری و سبک زندگی بومی نخیلو را فراهم می‌کند و موجب رونق اقتصادی روستا خواهد شد.

هرمزگان در مسیر تحول؛ توسعه گردشگری روستایی و بخش خصوصی

نخیلو؛ روستایی با ظرفیت‌های مغفول

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بیان کرد: روستای نخیلو به واسطه موقعیت ساحلی، بافت سنتی، نخلستان‌های سبز و فرهنگ بومی غنی، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران در سطح ملی و بین‌المللی دارد.

محمدی تصریح کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی با تکیه بر معماری سنتی و مشارکت جامعه محلی، نقش بسزایی در معرفی جاذبه‌های طبیعت‌گردی، فرهنگ و آداب‌ورسوم روستایی ایفا می‌کنند.

وی تاکید کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی، زمینه حضور گردشگران و معرفی سبک زندگی سنتی را فراهم می‌کند و به رونق صنایع‌دستی و فروش محصولات محلی منجر می‌شود.

هرمزگان در مسیر تحول؛ توسعه گردشگری روستایی و بخش خصوصی

بازدید از طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در محور سرخون

سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی هرمزگان در ادامه برنامه‌های حمایتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در محور گردشگری سرخون بندرعباس بازدید کرد.

محمدی افزود: با هدف تسهیل و تسریع روند اجرایی پروژه‌های گردشگری، راهکارهای عملی برای رفع مشکلات موجود و تسهیل فرآیندهای اداری و اجرایی مطرح شد.

سرخون؛ مقصد تازه گردشگران در بندرعباس

محمدی محور گردشگری سرخون بندرعباس را یکی از ظرفیت‌های مهم استان دانست و گفت: با اجرای موفق طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، این محور می‌تواند به یکی از مقاصد جذاب گردشگری منطقه مبدل شود و گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کند.

وی اشاره کرد: تقویت زیرساخت‌های گردشگری، ایجاد امکانات جدید و معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بندرعباس، زمینه‌ساز دستیابی به رونق اقتصادی، افزایش اشتغال و توسعه پایدار خواهد بود.

حمایت بی‌وقفه از بخش خصوصی؛ راهبرد اصلی توسعه

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی هرمزگان تاکید کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به‌ویژه در مناطق روستایی و کمتر برخوردار، زمینه رشد و توسعه متوازن گردشگری را فراهم می‌کند.

محمدی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در گردشگری، توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و تکمیل زیرساخت‌ها در محورهای مهم استان از اولویت‌های اساسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان محسوب می‌شود.

وی افزود: با بهره‌برداری از اقامتگاه بوم‌گردی نخیلو و پیگیری طرح‌های سرمایه‌گذاری در محور سرخون بندرعباس، هرمزگان بار دیگر در مسیر توسعه گردشگری و ایجاد فرصت‌های تازه اشتغال گام برداشته است.

هرمزگان در مسیر تحول؛ توسعه گردشگری روستایی و بخش خصوصی

بهره‌برداری از فاز نخست مجتمع تفریحی گردشگری گوربند میناب

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میناب نیز از آماده‌سازی فاز نخست مجتمع تفریحی گردشگری گوربند خبر داد و گفت: این فاز شامل باغ پرندگان و استخر مجموعه است و به‌زودی به روی گردشگران گشوده خواهد شد.

نیما اقتداری با بیان اینکه پروژه گردشگری کشاورزی گوربند گامی مهم در جهت تقویت زیرساخت‌های تفریحی منطقه بوده، افزود: با پایان عملیات اجرایی، فاز نخست این مجموعه آماده بهره‌برداری است.

وی تکمیل فاز دوم این مجتمع که شامل واحدهای اقامتی است را نیازمند تخصیص تسهیلات ویژه گردشگری دانست و ابراز امیدواری کرد: با حمایت دستگاه‌های متولی، این بخش نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکمیل شود تا شاهد ماندگاری بیشتر مسافران و رونق اقتصادی در منطقه گوربند باشیم.

اقتداری با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی و کشاورزی منطقه گوربند، تصریح کرد: این مجموعه با رویکرد توسعه گردشگری کشاورزی طراحی شده و می‌تواند فرصتی برای آشنایی گردشگران با ظرفیت‌های بومی، محصولات کشاورزی و سبک زندگی محلی فراهم کند.

وی راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی را علاوه بر جذب گردشگر، موجب ایجاد اشتغال برای جامعه محلی و تقویت اقتصاد روستاهای اطراف دانست.

به گزارش ایرنا، بیش از ۳۰۰ اماکن و بنای تاریخی، برای بازدید مسافران و گردشگران در استان هرمزگان وجود دارد و همچنین در حال حاضر بیش‌از ۸۰ هزار نفر صنعتگر صنایع‌دستی در هرمزگان فعالیت می‌کنند که از این تعداد بیش‌از ۶۰ هزار نفر مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و همچنین مجوز فعالیت ۱۱ فروشگاه صنایع‌دستی در این استان صادر شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.