تشکیل پارلمان دانش‌آموزان بهزیستی با مشارکت ۵ هزار نوجوان تحت حمایت

ایرنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 10:32
تهران- ایرنا- رئیس مرکز توسعه کارآفرینی، اشتغال و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تشکیل شبکه ۵ هزار نفری از نوجوانان تحت پوشش در قالب پارلمان دانش‌آموزان، گفت: هدف اصلی ایجاد این پارلمان‌، شناسایی و به‌رسمیت شناختن حق بنیادین نوجوانان برای مشارکت فعال در فرآیندهای تصمیم‌گیری مربوط به زندگی خودشان است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، آرزو ذکایی‌ فر اظهار کرد: ساختار اولیه این پارلمان جنبه مشورتی دارد. خروجی‌های این پارلمان‌ها به عنوان بازوی مشورتی مدیران کل استان‌ها و ستاد کشوری عمل می‌کند همچنین مطالبات مصوب در پارلمان به شورای معاونین سازمان ارجاع می‌شود و می‌تواند منجر به اصلاح بخشنامه‌ها و تغییر در نحوه ارائه خدمات متناسب با نیاز واقعی نوجوانان شود.

وی، یکی از ارکان اصلی این پارلمان را نظارت مردمی و مطالبه‌گری عنوان کرد و افزود: دانش‌آموزان به عنوان ذینفعان اصلی خدمات در مراکز شبه‌خانواده، مراکز توانبخشی و... بهترین ناظران برای ارزیابی کیفیت خدمات هستند و نظرات آن‌ها می‌تواند ملاک رتبه‌بندی و بهبود عملکرد مراکز باشد.

ذکایی فر درباره نسبت به مشارکت دانش‌آموزان در این ساختار گفت: در سطح اول (شهرستانی)، تمام دانش‌آموزان واجد شرایط تحت پوشش می‌توانند نامزد شوند که تعداد آن ۱۱ نفر برای هر شهرستان در نظر گرفته شده است. در سطح دوم (استانی)، برگزیدگان هر شهرستان (۲۱ نفر) و در سطح سوم (ملی)، نمایندگان برگزیده از ۳۱ استان کشور به تعداد ۷۱ نفرحضور خواهند داشت. در نهایت شبکه‌ای تقریبا ۵ هزار نفری از نوجوانان فعال را شامل می‌شود.

رئیس مرکز توسعه کارآفرینی، اشتغال و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این پارلمان مهارت‌هایی از جمله فن بیان و تفکر انتقادی، کار تیمی، هوش هیجانی، ارتباط موثر، تفکر راهبردی، سواد رسانه‌ای، حل مسئله، مدیریت جلسات، و آشنایی با قوانین و فرآیندهای اداری و حاکمیتی را در نوجوانان تقویت می‌کند.

وی افزود: پارلمان دانش آموزی یک مدرسه مدیریت مشارکت محور با هدف توانمندسازی است. هدف بلندمدت، کادرسازی و تربیت نسل جدیدی از مدیران است که خودشان از بطن چالش‌های بهزیستی رشد کرده‌اند و در آینده می‌توانند با درک عمیق‌تر، سکان هدایت بخش‌های مختلف اجتماعی کشور را بر عهده بگیرند.

ذکایی فر با بیان اینکه مدل توانمندسازی منجر به افزایش اعتماد به نفس و مهارت گفت و گو در دانش‌آموزان خواهد شد، گفت: این کار با برگزاری کارگاه‌های مهارت آموزی قبل از جلسات پارلمان، ایجاد فضای امن برای ابراز عقیده بدون قضاوت و سپردن مسئولیت‌های اجرایی کوچک به دانش‌آموزان انجام می‌شود تا تجربه شنیده شدن و تأثیرگذار بودن باعث بازسازی اعتمادبه‌نفس آن‌ها شود.

وی با بیان اینکه پارلمان‌ها می‌توانند به کاهش انزوای اجتماعی نوجوانان کمک کنند، تصریح کرد: پیوند زدن نوجوانان با گروه‌های همسالان از شهرهای مختلف، ایجاد شبکه دوستی و هدفمند کردن اوقات فراغت آن‌ها حول یک مسئولیت اجتماعی، احساس تنهایی و برچسب مددجو بودن را از بین برده و به آن‌ها هویت نماینده و وکیل همسالان می‌بخشد.

رئیس مرکز توسعه کارآفرینی، اشتغال و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه مشارکت اجتماعی یکی از قوی‌ترین دیوارهای محافظتی در برابر آسیب‌های دوران نوجوانی است یادآور شد: هنگامی که نوجوان احساس تعلق به یک ساختار رسمی داشته باشد و برای خود هدف و آینده‌ای متصور شود، تاب‌آوری او در برابر آسیب‌هایی مثل اعتیاد یا رفتارهای پرخطر افزایش می‌یابد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.