به گزارش ایرنا، مهدی یونسی رستمی روز چهارشنبه در نشست شورای کشاورزی مازندران در ساری با اشاره به اقدامات دولت در حوزه زیرساختهای زیستمحیطی استان، افزود: پس از تعیین تکلیف پروژههای پسماند در مازندران، دولت گام دوم نجات محیطزیست استان را با تمرکز بر ساماندهی شبکه فاضلاب آغاز کرده و در این مسیر هشت همت اعتبار اختصاص یافته است.
وی با تأکید بر اهمیت حفظ محیطزیست و جلوگیری از آلودگی منابع طبیعی و آبهای سطحی، افزود: اجرای طرحهای فاضلاب در شهرها و مناطق مختلف مازندران با جدیت دنبال میشود و این اقدام نقش مؤثری در ارتقای سلامت عمومی و بهبود شرایط زیستمحیطی استان خواهد داشت.
این مقام مسوول، به طرح ملی پل شهر پل سفید اشاره کرد و گفت: این طرح مهم عمرانی پس از بیش از ۲۳ سال انتظار، امسال افتتاح و به بهرهبرداری خواهد رسید.
یونسی رستمی، بهرهبرداری از این پل را گامی مؤثر در کاهش مشکلات ترافیکی، تسهیل تردد و توسعه زیرساختهای حملونقل منطقه عنوان کرد و افزود: تکمیل طرحهای نیمهتمام و اولویتدار استان با جدیت در دستور کار دولت قرار دارد.
سرانه تولید آب شهری در هر شبانه روز برای هر شهروند مازندرانی در مناطق شهری، ۲۰۰ و در مناطق روستایی نیز ۱۷۱ لیتر است که از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف میکنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.
برابر آمارها، حدود ۱۲ درصد آب آشامیدنی استان از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه تامین می شود، که در زمان بارندگی با کدورت آب و زمان قطع برق با خرابی پمپ ها مواجه می شویم که این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.
استان مازندران افزون بر سه هزار روستای بالای ۲۰ خانوار دارد. منابع آبی این استان از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین میشود.
شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یکهزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.













