
بابک فرخی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در گفتوگو با خبرگزاری صدا و سیما، درباره موضع پزشک خانواده گفت: برنامه پزشک خانواده یکی از برنامههای اصلی دولت است. این برنامه در معاونت بهداشت جزو چهار اصل و برنامه جدی محسوب میشود. بحث جوانی جمعیت، بخش پزشک خانواده نظام ارجاع، خود مراقبتی و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، این چهار موضوع هستند.
فرخی گفت: پزشک خانواده و نظام ارجاع اکنون در سه حوزه در حال اجرا هستند. حوزه اول در سال ۱۳۸۴ در روستاها و جمعیت عشاری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر آغاز شد و در حال حاضر، ۶۶۴۲ پزشک خانواده روستایی و ۵۸۰۰ ماما در تیم سلامت داریم که در حال خدمت هستند.
در همین قالب برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برنامهای است که به عنوان برنامه شهری در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر در استان فارس و مازندران از سال ۱۳۹۳ شروع شده و برنامه اصلی ما امسال در ۶۴ شبکهی بهداشت و درمان شهرستان از ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی است. یعنی در هر دانشگاه علوم پزشکی یک شبکه بهداشت و درمان به عنوان مجری این طرح انتخاب شده است.
فرخی درباره موضوع پزشک خانواده در بحرانها و زمان جنگ تحمیلی سوم گفت: در ایام جنگ تحمیلی سوم و حتی جنگ دوازده روزه، همه ستادهای اجرایی برنامه ما در قالب ستاد ملی با ریاست رئیس جمهور و ستادهای کشوری با ریاست وزیر بهداشت و مراحل آمادگی و استقرار اجرای این برنامه را در قالب برنامههای عملیاتی خود انجام دادند.
وی افزود: پزشک خانواده و نظام ارجاع در واقع یکی از مصادیق عدالت در سلامت و دسترسی به خدمات بهداشت هستند که در این برنامه مردم وکیل سلامت خود را مشخص میکنند. پزشک خانواه و تیمش تمام خدمات سلامت در گروههای سنی را برای افراد مشخص میکنند و در مسیر ارجاع به بیمارستانها معرفی میکنند که در این برنامه برای جلب رضایت مردم مشوقهایی هم در نظر داریم.
رئیس گروه مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: کسانی که در این برنامه مراجعه کنند ۴ ویزیت اول را رایگان دریافت میکنند و کاهش پرداختی در خدمات سرپایی به خصوص دارویی و پاراکیلینیک را از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد دارند؛ و اگر در این مسیر به بیمارستان برسند و نیاز به خدمات بستری داشته باشند در آن جا همه خدمات بستری رایگان خواهد بود و مسئله اصلی کاهش پرداختی مردم و افزایش دسترسی و عدالت در سلامت است.