اجرای برنامه پزشک خانواده باعث کاهش پرداختی خانواده‌ها می‌شود

صدا و سیما چهارشنبه 30 اردیبهشت 1405 - 16:34
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره موضع پزشک خانواده توضیحاتی را بیان کرد.

اجرای برنامه پزشک خانواده باعث کاهش پرداختی خانواده‌ها می‌شود

بابک فرخی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا و سیما، درباره موضع پزشک خانواده گفت: برنامه پزشک خانواده یکی از برنامه‌های اصلی دولت است. این برنامه در معاونت بهداشت جزو چهار اصل و برنامه جدی محسوب می‌شود. بحث جوانی جمعیت، بخش پزشک خانواده نظام ارجاع، خود مراقبتی و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، این چهار موضوع هستند.

فرخی گفت: پزشک خانواده و نظام ارجاع اکنون در سه حوزه در حال اجرا هستند. حوزه اول در سال ۱۳۸۴ در روستا‌ها و جمعیت عشاری و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر آغاز شد و در حال حاضر، ۶۶۴۲ پزشک خانواده روستایی و ۵۸۰۰ ماما در تیم سلامت داریم که در حال خدمت هستند.

در همین قالب برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برنامه‌ای است که به عنوان برنامه شهری در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر در استان فارس و مازندران از سال ۱۳۹۳ شروع شده و برنامه اصلی ما امسال در ۶۴ شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان از ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی است. یعنی در هر دانشگاه علوم پزشکی یک شبکه بهداشت و درمان به عنوان مجری این طرح انتخاب شده است.

فرخی درباره موضوع پزشک خانواده در بحران‌ها و زمان جنگ تحمیلی سوم گفت: در ایام جنگ تحمیلی سوم و حتی جنگ دوازده روزه، همه ستاد‌های اجرایی برنامه ما در قالب ستاد ملی با ریاست رئیس جمهور و ستاد‌های کشوری با ریاست وزیر بهداشت و مراحل آمادگی و استقرار اجرای این برنامه را در قالب برنامه‌های عملیاتی خود انجام دادند. 

وی افزود: پزشک خانواده و نظام ارجاع در واقع یکی از مصادیق عدالت در سلامت و دسترسی به خدمات بهداشت هستند که در این برنامه مردم وکیل سلامت خود را مشخص می‌کنند. پزشک خانواه و تیمش تمام خدمات سلامت در گروه‌های سنی را برای افراد مشخص می‌کنند و در مسیر ارجاع به بیمارستان‌ها معرفی می‌کنند که در این برنامه برای جلب رضایت مردم مشوق‌هایی هم در نظر داریم.

رئیس گروه مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: کسانی که در این برنامه مراجعه کنند ۴ ویزیت اول را رایگان دریافت می‌کنند و کاهش پرداختی در خدمات سرپایی به خصوص دارویی و پاراکیلینیک را از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد دارند؛ و اگر در این مسیر به بیمارستان برسند و نیاز به خدمات بستری داشته باشند در آن جا همه خدمات بستری رایگان خواهد بود و مسئله اصلی کاهش پرداختی مردم و افزایش دسترسی و عدالت در سلامت است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.