مراتع ایلام زیر فشار سنگین دام؛ خطر بیابان‌زایی جدی است

خبرگزاری مهر چهارشنبه 23 اردیبهشت 1405 - 13:58
ایلام - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با هشدار نسبت به روند تخریب مراتع در سال‌های اخیر گفت: فشار بیش از حد دام بر مراتع موجب گسترش بیابان‌زایی در استان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر،یاسم خانمحمدیان ظهر چهارشنبه در نشست گرامیداشت روز ملی مرتع و مرتعداری اظهار کرد: در سال‌های گذشته فشار دام بر مراتع استان در برخی مناطق به چهار تا پنج برابر ظرفیت چرایی رسیده که این موضوع خسارت‌های جدی به پوشش گیاهی وارد کرده است.

وی افزود: افزایش چرای بی‌رویه باعث کاهش شدید توان اکولوژیکی مراتع شده و در برخی مناطق روند بیابان‌زایی را تشدید کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه بخشی از مراتع استان که در گذشته قابلیت چرای دام داشتند اکنون به عرصه‌های ضعیف و بیابانی تبدیل شده‌اند، گفت: در حال حاضر حدود ۴۲۰ هزار هکتار از اراضی استان در زمره مناطق بیابانی قرار دارند که در گذشته مرتع بوده‌اند.

خانمحمدیان تأکید کرد: در صورت بی‌توجهی به وضعیت مراتع، اکوسیستم‌های طبیعی که خدمات ارزشمند زیست‌محیطی برای انسان فراهم می‌کنند با تهدید جدی مواجه خواهند شد.

وی در پایان از حضور و مشارکت همیاران طبیعت، فعالان اقتصادی، شرکت‌ها و اقشار مختلف مردم در برنامه گرامیداشت روز ملی مرتع قدردانی کرد و خواستار توجه و همکاری بیشتر برای حفاظت از این سرمایه‌های طبیعی شد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.