استمرار خدمات سلامت در ایام جنگ

خبرگزاری مهر چهارشنبه 23 اردیبهشت 1405 - 10:52
معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر نقش «مطالبه‌گری» به عنوان یکی از شاخص‌های نوین بهداشت تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رئیسی، روز چهارشنبه در نشست خبری هفته سلامت، گفت: مدیریت سلامت در شرایط بحران، آزمونی دشوار برای زیرساخت‌های بهداشتی کشور بود. سال گذشته در حالی که از ۹ اسفند ۱۴۰۴ مانور ویژه «بهداشت محیط و حرفه‌ای» برای نظارت بر سلامت آب و غذا آغاز شده و تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۵ ادامه داشت، تقارن این طرح با ماه مبارک رمضان و وقوع جنگ، پیچیدگی‌های اجرایی را به اوج خود رساند.

وی ادامه داد: در ادبیات جهانی سلامت، شاخصی به نام «بی‌خبری» وجود دارد؛ به این معنا که وقتی مردم خبری از اپیدمی، آلودگی آب یا بحران بهداشتی نمی‌شنوند، یعنی لایه‌های زیرین نظام سلامت به‌ درستی وظیفه خود را انجام می‌دهند. در اوج روزهای نبرد، عالی‌ترین شاخص موفقیت ما این بود که هیچ بحران بهداشتی ثانویه‌ای به صدا درنیامد و مردم در امنیت سلامت کامل بودند.

رئیسی افزود: یکی از افتخارات نظام بهداشت در ایام جنگ، استمرار خدمات روتین بود. در هیچ نقطه‌ای از کشور گزارش نشد که مراجعه‌کننده‌ای برای دریافت واکسن با درِ بسته مواجه شود یا مراقبت‌های حیاتی از مادران باردار به دلیل شرایط اضطراری متوقف گردد. این تداوم خدمت نشان‌دهنده تاب‌آوری بالای شبکه بهداشت و درمان در سخت‌ترین شرایط ممکن است.

وی بر نقش «مطالبه‌گری» به عنوان یکی از شاخص‌های نوین بهداشت تأکید کرد و گفت: افزایش مطالبه‌گری مردم در حوزه سلامت و بهداشت محیط، نشان‌ دهنده ارتقای سطح سواد سلامت جامعه است. نظام سلامت از این مطالبه‌گری استقبال کرده و آن را محرکی برای بهبود مستمر نظارت‌ها، به‌ ویژه در طرح‌های حساسی مانند مانور نوروزی و نظارت‌های ویژه ماه رمضان می‌داند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.