ادعای واشنگتن درباره آمریکا و چین درباره تنگه هرمز/ هیچ کشوری نباید در تنگه هرمز عوارض دریافت کند/ پکن چراغ سبز نشان داد؟

اقتصادنیوز چهارشنبه 23 اردیبهشت 1405 - 06:28
اقتصادنیوز: واشنگتن مدعی شد که که مقامات ارشد آمریکا و چین توافق دارند که هیچ کشوری نباید اجازه داشته باشد در تنگه هرمز عوارض کشتیرانی دریافت کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، از رویترز، بیانیه وزارت خارجه آمریکا پیش از نشست سرنوشت‌ساز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در اواخر این هفته منتشر می‌شود؛ نشستی که انتظار می‌رود تسلط ایران بر تنگه، یکی از موضوعات اصلی آن باشد.

وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، و مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، بحث دریافت عوارض در تنگه را در تماسی تلفنی در ماه آوریل مورد بحث قرار دادند.

تامی پیگوت، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالاتی درباره این تماس به رویترز گفت: «آنها توافق کردند که هیچ کشور یا سازمانی نباید اجازه داشته باشد برای عبور از آبراه‌های بین‌المللی مانند تنگه هرمز عوارض دریافت کند.» وزارت خارجه آمریکا برخلاف رویه معمول خود، پیش از این گزارشی از این تماس ارائه نکرده بود.

سفارت چین نیز روایت آمریکا از این گفت‌وگو را رد نکرد و گفت امیدوار است همه طرف‌ها بتوانند برای ازسرگیری تردد عادی از طریق این تنگه همکاری کنند.

لیو پنگ یو، سخنگوی سفارت چین، به رویترز گفت: «ایمن و باثبات نگه داشتن منطقه و تضمین عبور بدون مانع، به نفع مشترک جامعه بین‌المللی است.»

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.