قرنطینه گیاهی خط مقدم دفاع از امنیت غذایی کشور است

صدا و سیما سه شنبه 22 اردیبهشت 1405 - 20:37
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: قرنطینه و بهداشت گیاهی ارتباط مستقیم با امنیت غذایی، اقتصاد ملی و پایداری محیط‌زیست دارد و بدون مشارکت فعال تجار، کشاورزان و سایر ذی‌نفعان زنجیره تولید، برنامه‌های نوین پایش و قرنطینه به نتیجه نخواهد رسید.

قرنطینه گیاهی خط مقدم دفاع از امنیت غذایی کشور است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مریم جلیلی‌مقدم،در همایشی به مناسبت روز جهانی قرنطینه و بهداشت گیاهی، قرنطینه گیاهی را «خط مقدم دفاع از امنیت غذایی» دانست و گفت این سازمان با اجرای برنامه‌های نوین پایش و قرنطینه، در تلاش است از ورود و گسترش آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای جلوگیری کند.

وی با اشاره به اهمیت گیاهان در زنجیره حیات انسان افزود: گیاهان بیش از ۸۰ درصد غذای بشر و ۹۸ درصد اکسیژن اتمسفر را تأمین می‌کنند و آفات و بیماری‌های گیاهی سالانه تا ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی جهان را نابود می‌کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه این موضوع برای ایران، با توجه به چالش‌های آبی و اقلیمی، اهمیت دوچندان دارد،گفت: هر هکتار محصول از دست‌رفته به معنای کاهش درآمد کشاورز، افزایش فشار بر منابع آبی برای کشت مجدد و تشدید وابستگی به واردات است.

جلیلی‌مقدم با اشاره به جایگاه سازمان حفظ نباتات به‌عنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات (IPPC)، گفت: ما موظفیم هم مرز‌های کشور را در برابر ورود آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای مصون نگه داریم و هم با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی، صادرات، ترانزیت و واردات محصولات کشاورزی را تسهیل کنیم؛ این دو مأموریت مکمل یکدیگرند.

وی تنوع اقلیمی، موقعیت جغرافیایی ایران و حجم بالای تبادلات تجاری کشاورزی را از مهم‌ترین دلایل توجه بیشتر به بخش قرنطینه دانست و افزود: تغییر اقلیم این معادله را پیچیده‌تر کرده است؛ آفاتی که پیش‌تر در مناطق مشخصی محدود بودند، اکنون به عرض‌های جغرافیایی بالاتر نفوذ می‌کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت:گونه‌های مهاجم جدید با سرعتی بیشتر از توان واکنش سنتی گسترش می‌یابند و این یعنی باید رویکرد‌های پیشگیرانه و واکنش سریع را به‌طور مداوم به‌روزرسانی کنیم.

جلیلی‌مقدم رویکرد این سازمان را بر سه پایه پیشگیری، پایش و توانمندسازی عنوان کرد و افزود : در بخش پیشگیری، تقویت بازرسی‌های مرزی، دیجیتالی‌سازی فرآیند‌های صدور گواهی بهداشت گیاهی و به‌روزرسانی فهرست آفات قرنطینه‌ای بر اساس آخرین استاندارد‌های IPPC در دستور کار است.

وی گفت: در حوزه پایش، گسترش شبکه‌های هشدار اولیه در مناطق مستعد و تقویت همکاری با سازمان‌های بین‌المللی برای تبادل اطلاعات به‌هنگام دنبال می‌شود و در بخش توانمندسازی نیز برنامه‌های آموزشی مستمر و تقویت پست‌ها و مراکز قرنطینه‌ای داخلی و نقاط صفر مرزی در اولویت قرار دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین بر ضرورت همکاری بین‌بخشی تأکید کرد و افزود:  مقابله همه‌جانبه با تهدیدات بهداشت گیاهی نیازمند تعامل با گمرک، سازمان‌های همکار، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و بخش خصوصی است. 

جلیلی‌مقدم افزود: در سال‌های اخیر گام‌های جدی در این مسیر برداشته‌ایم و تقویت این همکاری‌ها در دستور کار جدی سازمان قرار دارد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.