توضیح سازمان محیط‌زیست پیرامون ابهامات آلودگی نفتی در «خارگ»

خبرگزاری مهر دوشنبه 21 اردیبهشت 1405 - 10:53
بوشهر- سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به انتشار اخبار آلودگی نفتی در اطراف جزیره خارگ اعلام کرد که منشأ آلودگی مشاهده‌شده تخلیه آب توازن آلوده یک نفتکش آسیب‌دیده بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط‌زیست، در روزهای اخیر، اخبار و گزارش‌های متناقضی در فضای مجازی، برخی رسانه‌های داخلی و همچنین تعدادی از رسانه‌های خارجی پیرامون انتشار آلودگی نفتی در محدوده اطراف جزیره خارک منتشر شده است که موجب بروز نگرانی‌هایی در افکار عمومی شد. بر این اساس، سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان نهاد تخصصی و مسئول صیانت از محیط‌زیست کشور، پس از انجام بررسی‌های میدانی، فنی و چندجانبه، ضروری می‌داند اطلاع‌رسانی رسمی در این خصوص ارائه کند.

بر اساس نتایج حاصل از پایش‌های انجام‌شده، منشأ آلودگی مشاهده‌شده، تخلیه آب توازن (Ballast Water) آغشته به مواد نفتی از یک نفتکش بوده است که پیش از این در نزدیکی تنگه هرمز دچار آسیب‌دیدگی شده بود. انتشار این آب توازن آلوده، منجر به بروز آلودگی در مجاورت جزیره خارک گردید.

بدین‌وسیله تأکید می‌ شود که هیچ‌گونه نشت نفت از خطوط لوله، تأسیسات پایانه‌های نفتی و یا سکوهای متعلق به شرکت نفت فلات قاره ایران در این منطقه مشاهده یا گزارش نشده است و آلودگی ایجادشده صرفاً ناشی از نشت آب توازن آلوده کشتی مذکور بوده است.

سازمان حفاظت محیط‌زیست با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای، انجام بازدیدهای میدانی مستمر توسط کارشناسان مستقر در جزیره خارگ و همکاری نزدیک با شرکت‌های فعال در منطقه، وضعیت آلودگی را به‌صورت شبانه‌روزی رصد و پایش می‌نماید و اقدامات لازم برای مدیریت و کنترل شرایط در حال اجرا است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.