چمران: تعداد اتوبوس‌های برقی پایتخت تا پایان بهار به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 14:37
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه اتفاقی برای اتوبوس‌های وارداتی در بندرعباس نیفتاده و تنها شیشه دو اتوبوس آسیب جزئی دیده است ، گفت: تلاش بر این است تا پایان بهار تعداد اتوبوس‌های برقی به ۵۰۰ دستگاه برسد و امیدواریم موانعی ایجاد نشود و شاهد تحقق وعده‌ها باشیم.

چمران: تعداد اتوبوس‌های برقی پایتخت تا پایان بهار به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسیدبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران امروز سه شنبه در سیصد و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران همچنین با بیان اینکه ما تذکراتی درخصوص برگزاری نمایشگاه‌ها دادیم، تصریح کرد: با وزیر صمت نیز موضوع را مطرح کردیم و باز هم یادآوری خواهیم کرد. تمام برنامه‌های شهر آفتاب تا پایان سال تکمیل شده و اصرار ما اضافه شدن سالن‌هاست. یک سرمایه‌گذار را برای ساخت هتل معرفی کردیم که از فضا بازدید کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه پاساژ علاءالدین نمونه‌ای از نبود امنیت و آسایش کسب و کار است،  گفت : مهم‌ترین مشکل ازدحام و وجود مغازه‌ها و دکه‌های کوچک کنار هم است. همه اینها شلوغی ایجاد می‌کند و اگر خطری رخ دهد تخلیه آن سخت خواهد بود.
چمران افزود:  شهرداری تلاش خود را برای ایمن‌سازی انجام می‌دهد، اما انتظار داریم تلاش شهردار سابق با جدیت ادامه پیدا کند.
چمران همچنین گفت: متاسفانه ون‌کافه‌ها در فضا‌ها و ساعت‌هایی که نباید مستقر شوند، حضور می‌یابند. تعدادی از این ون‌کافه‌ها پروانه دارند و سرمایه‌گذاری کردند و قانون را هم رعایت می‌کنند و عده‌ای سوءاستفاده می‌کنند که شهرداری و نیروی انتظامی باید مقابل آنها بایستند که هرجایی مستقر نشوند. باید از قانون تبعیت کنند تا به نتیجه خوبی در این زمینه برسیم.چمران: تعداد اتوبوس‌های برقی پایتخت تا پایان بهار به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسیددوقطبی‌سازی سم مهلک است
پرویز سروری ، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه جلسه شورا گفت: اعضای شورا به جای تریبون، اختلافات را در جلسات هم‌اندیشی مطرح کنند.
سروری در نطق پیش از دستور خود ضمن گرامیداشت دهه کرامت، با اشاره به نامه‌ امام رضا (ع) به حضرت عبدالعظیم حسنی، اظهار داشت:  تولید عداوت و کدورت خط قرمز امام رضا (ع) بود. من نیز از این فرصت استفاده کرده و این نکات را به اعضای شورا، که به همگی آنها ارادت دارم و فعالیت‌های گسترده‌ای را با بسیاری از آنها داشته و خواهم داشت، یادآوری می‌کنم.
وی افزود: برخلاف رویه‌ای که برخی از اعضا در پیش گرفته‌اند، من همه اعضا را دوست و رفیق متخصص خود می‌دانم و بین آنها خط‌کشی نمی‌کنم. وجود برخی اختلافات ناگزیر است، اما برای رفع آنها راهکار‌های مناسبی وجود دارد. اعضا نباید پشت تریبون در مورد برخی مسائل صحبت کنند، بلکه باید این مباحث را در جلسات هم‌اندیشی مطرح کنند تا گره‌گشا باشد.
سروری با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نکات قابل‌توجهی را در مورد قطبی‌سازی مطرح کرده و آن را سم مهلکی می‌دانند، یادآور شد: بر اساس فرمایشات ایشان، نباید به دوقطبی‌سازی توجه کرد و به آن ترتیب اثر داد.
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: اعتقاد من این است که ۲۱ عضو شورای شهر، مقلد و پیرو رهنمود‌های مقام معظم رهبری هستند و همواره تلاش ما بر این بوده است که اقدامی خلاف نظرات ایشان انجام ندهیم.
دشمن به دنبال ایجاد شکاف و دوقطبی‌سازی بین ماست
وی با بیان اینکه شورای ششم از نظر توانمندی‌های تخصصی و انقلابی، کارآمدترین دوره شورا‌ها است، خاطرنشان کرد: احساس می‌کنم دشمن به دنبال ایجاد شکاف و دوقطبی‌سازی بین ما است. این دوقطبی‌سازی نه‌تنها آورده‌ای ندارد، بلکه باعث دلسردی نیز می‌شود. دوقطبی‌های خطرناکی که در شورا و شهرداری ایجاد می‌شود، درست نیست. هم آقای زاکانی و هم آقای قالیباف نیرو‌های انقلابی هستند و کارنامه درخشانی دارند. آقای قالیباف در ۱۲ سال خدمات ارزشمندی ارائه داد و آقای زاکانی نیز در حال خدمت است. این دوقطبی‌ها به امید مردم لطمه می‌زند. در شرایطی که آمریکا تهدید نظامی و تحریم‌های گسترده را مطرح کرده و کشور در شرایط سختی قرار دارد، ما به‌عنوان شورای انقلابی باید دائماً تلاش کنیم به مردم امید بدهیم.
درگیری‌ها و اختلافات هیچ سودی برای مردم ندارد
سروری با اشاره به اینکه رئیس شورا بار‌ها تلاش کرده است تا این اختلاف‌نظر‌ها در جلسات هم‌اندیشی مطرح و کاهش یابد تا به یک ادبیات مشترک برسیم، تصریح کرد: در دوره چهارم، شهردار تهران تنها با یک رأی بیشتر انتخاب شد و دقیقاً شاهد حضور جریان اصلاح‌طلب و انقلابی بودیم که رأی آنها تقریباً مساوی بود. پس از دوره‌ای پرچالش، به این جمع‌بندی رسیدیم که درگیری‌ها و اختلافات هیچ سودی برای مردم ندارد و باید کار کارشناسی ارائه شود. با وجود حضور دو جریان قدرتمند در شورا، دوره‌ای پرقدرت شکل گرفت و با هماهنگی بین شورا و شهرداری، خدمات ارزشمندی به شهروندان ارائه شد.
وی اضافه کرد: امروز دو دیدگاه در شورا وجود دارد؛ یک دیدگاه معتقد است که باید تهران را نجات دهیم و دیدگاه دیگر بر این باور است که تهران در مسیر رو به رشدی قرار دارد. این دیدگاه‌ها نباید موجب شکاف، عداوت و خصومت بین ما شود.
تعداد اتوبوس‌ها از ۸۰۰ دستگاه به ۲۳۰۰ دستگاه رسیده است 
سروری گفت:  من معتقدم تهران شهر دوست‌داشتنی‌ای است؛ چراکه توانسته معتادان را جمع‌آوری کند و کودکان کار را ساماندهی کند. در گذشته، مردم حتی نمی‌توانستند از کنار روددره فرحزاد عبور کنند؛ زیرا محل تجمع معتادان متجاهر بود، اما امروز این مکان به تفرجگاه و شمال کوچکی تبدیل شده است. آیا این تهران دیدنی‌تر از تهرانِ قبل نیست؟
وی در ادامه افزود: تعداد اتوبوس‌ها از ۸۰۰ دستگاه به ۲۳۰۰ دستگاه رسیده است. آیا این تهران مناسب‌تر نیست از تهرانی که مردم باید ساعت‌ها منتظر اتوبوس‌های فرسوده می‌ماندند؟ وقتی مردم در ۴۷ کیلومتر مسیر سرزندگی تردد می‌کنند و ۱۳۷۲ کیلومتر مسیر سرزندگی در کل تهران برنامه‌ریزی شده است، تهران را شهری دوست‌داشتنی خواهند دید.
نایب رئیس شورای شهر ادامه داد: ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا جوانان بتوانند اوقات خود را در فضا‌های ورزشی سپری کنند و با این اقدامات، تهران دوست‌داشتنی‌تر خواهد بود. باغ‌راه حضرت زهرا (س) نیز که روزی محل حضور معتادان بود، امروز به مسیری دیدنی و لذت‌بخش تبدیل شده است.
سروری با بیان اینکه چهار میلیون تُن آسفالت در تهران توزیع شده است، خاطرنشان کرد: بی‌شک این تهران از آن شهری که پر از چاله بود، دوست‌داشتنی‌تر است. اگر بخواهیم از دستاورد‌های همین شورا و شهرداری سخن بگوییم، زمان بسیار بیشتری لازم است.
وی در پایان گفت: بزرگراه صدر، دریاچه خلیج‌فارس و بزرگراه امام علی (ع) از تلاش‌های ما در دوره چهارم بود و بزرگراه شهید بروجردی و آزادراه شهید شوشتری نیز بخشی از کارنامه ما در دوره ششم خواهد بود. این اقدامات تنها با رفاقت، دوستی و طرح موضوعات هم‌افزا و تعاملی به ثمر خواهد نشست.چمران: تعداد اتوبوس‌های برقی پایتخت تا پایان بهار به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید۷۶ درصد موتورسیکلت‌های تهران فرسوده؛ وزارت کشور اقدام کند
در ادامه نشست شورا ، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری در زمینه قانون هوای پاک موفق عمل کرده است، گفت: آلودگی هوای تهران در کمین است. باید از امروز به فکر باشیم.
مهدی پیرهادی  با هشدار نسبت به آلودگی هوا گفت: اگر از امروز به فکر نباشیم، نباید در زمان آلودگی مدعی شویم. وقت چاره‌اندیشی امروز است، نه در آبان و آذر و دی. برخی افراد وقتی هوا آلوده می‌شود تازه بیدار می‌شوند!
وی افزود: ۶ درصد از تردد‌ها در روز به موتورسیکلت‌ها اختصاص دارد. تا سال ۱۴۰۰، دو میلیون و ۶۴۰ هزار موتورسیکلت پلاک‌گذاری شده و در دو سال اخیر ۵۰۰ هزار دستگاه دیگر نیز به تهران اضافه شده و تعداد موتورسیکلت‌ها به سه میلیون رسیده است. ۹۰ درصد این موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند و علیرغم ممنوعیت تولید، مجوز تولید آنها داده شد؛ البته این روند در چند سال اخیر متوقف شده است.
پیرهادی با تصریح بر اینکه بیش از ۷۶ درصد موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند، این وضعیت را یک فاجعه دانست و افزود: مشکلات بنیادی در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها، عدم استفاده سازندگان از گواهی اسقاط است.
وی با اشاره به مشکل عدم امکان شناسایی پلاک موتورسیکلت‌ها اظهار داشت: در مواردی راکبان پلاک‌ها را می‌پوشانند. پیشنهاد شده پلاک‌هایی در قسمت جلوی موتور‌ها تعبیه شود که قابل پوشش نباشند. شهرداری کمیته‌ای در این زمینه تشکیل داده و استانداری نیز موضوع را پیگیری می‌کند. متولی این موضوع شهرداری نیست.
پیرهادی با بیان اینکه مالکیت بسیاری از موتور‌ها مشخص نیست و اطلاعات پایه برای مالکیت پلاک‌ها وجود ندارد، گفت: موتورسیکلت‌های فرسوده بدون محدودیت در تمام نقاط شهر تردد می‌کنند.
وی ادامه داد: موتورسیکلت‌ها حتی در پیاده‌رو‌ها تردد می‌کنند و هیچ برخوردی با آنها نمی‌شود. بر اساس سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶، سهم کل منابع آلاینده متحرک در انتشار سالانه گازها، هشت درصد است که ۲۱.۳ درصد این سهم مربوط به موتورسیکلت‌ها و ۱۰.۱ درصد مربوط به منابع آلاینده است. درخواست ما این است که وزارت کشور اقدام عاجلی انجام دهد.
پیرهادی با اشاره به اقدامات شهرداری در این زمینه گفت: شهرداری تهران تاکنون ۱۶۴ دستگاه موتورسیکلت به شرکت پست داده و رئیس کل دادگستری استان تهران نیز چند ماه پیش اعلام کرد که شهرداری پرونده‌ای در اجرای قانون هوای پاک نداشته و این ارزشمند است. تلاش شهرداری در واردات اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی نیز قابل تقدیر است و به گفته رئیس کل دادگستری، شهرداری از دستگاه‌های موفق در این زمینه است.چمران: تعداد اتوبوس‌های برقی پایتخت تا پایان بهار به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسیدشرکت برق مبلغ اضافه‌ای در قبوض لحاظ کرده ؛ وزیر نیرو رسیدگی کند
حبیب کاشانی ، خزانه دار شورای شهر تهران  نیز در سیصد و بیست و سومین جلسه شورا  با اشاره به دسته‌بندی مشترکین برق به خانگی، صنعتی و کشاورزی گفت: ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک خانگی در کشور وجود دارد و اخیراً متوجه شده‌ایم که شرکت برق مبلغ اضافه‌ای در قبوض لحاظ کرده است.
وی افزود: اگر وزیر نیرو به عنوان فردی متدین، از این موضوع مطلع شود، از آن جلوگیری خواهد کرد. اگر این رقم ۱۰۰ هزار تومانی به هر قبض اضافه شود، عدد قابل توجهی خواهد شد. ظاهراً این مبلغ دریافت و ماه بعد کسر می‌شود. تقاضای ما این است که این موضوع در وزارت نیرو بررسی شود. این اقدام خلاف شرع است و ماندن یک ماهه این پول، رقم بالایی را ایجاد می‌کند.
کاشانی در بخش دیگری از سخنانش خواستار بهره‌گیری از توان بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی شد و گفت: از مدیران شهری درخواست می‌کنم که بانوانی که گواهینامه پایه یک دارند را در ناوگان شهری به کار گیرند. در واگذاری اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها به بانوان اقدام شود و محدودیتی که پیش‌تر در جذب بانوان در این زمینه اعلام شده بود، برطرف شود.چمران: تعداد اتوبوس‌های برقی پایتخت تا پایان بهار به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسیدادعای تعیین تکلیف باغ‌ها توسط اعضای شورا دروغ است
درادامه ، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اجرای قانون باغات گفت: از شهروندان می‌خواهم اجازه دهند این موضوع در مسیر قانونی خود پیش برود.
سید احمد علوی با تاکید بر لازم الاجرا بودن قانون باغات گفت: اینکه در برخی موارد مربوط به زمین‌های زیر ۲ هزار متر، افرادی تماس می‌گیرند و با اطلاع از اینکه پرونده‌شان در کارتابل کدام عضو شوراست، درخواست‌هایی مطرح می‌کنند، جای سوال دارد.
وی افزود: دیروز درگیر یکی از این پرونده‌ها بودم؛ این افراد ما را در موضع ضعف قرار می‌دهند. این ادعا که عضو شورا می‌تواند پرونده‌ای که مربوط به باغ است را به دلخواه تعیین تکلیف کند، دروغ است و امکان ندارد.
علوی از شهروندان خواست اجازه دهند این موضوع در مسیر قانونی خود پیش برود و از مراجع قضایی نیز تقاضا کرد این مشکلات را برطرف کنند تا با چنین مواردی مواجه نشویم.چمران: تعداد اتوبوس‌های برقی پایتخت تا پایان بهار به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسیدوزارت نیرو بار ناترازی انرژی را بر دوش مردم جنوب شهر نیاندازد
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با پرداختن به قطع برق مکرر خصوصا در محور جنوب خیابان انقلاب گفت: وزیر نیرو به این موضوع رسیدگی کند. اینکه ناترازی انرژی بر دوش مردم جنوب شهر باشد، کار درستی نیست و از عدالت دور است.
جعفر بندی شربیانی در سیصد و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تجمعی مقابل اداره برق شهرری در روز گذشته انجام شد، اظهار کرد: مردم نسبت به قطع برق مکرر اعتراض داشتند. از جنوب انقلاب ساعات قطع برق بالاتر است. در منطقه ۲۰ حدود پنج ساعت در روز برق قطع می‌شود که از عدالت به دور است.
وی افزود: وزیر نیرو به این موضوع رسیدگی کند. اینکه ناترازی انرژی بر دوش مردم جنوب شهر باشد، کار درستی نیست و از عدالت دور است. فیلمی از نماینده مردم ورامین دیدم که گفته از وزیر نیرو سوال می‌پرسد. کار در ساعات طلایی روز به دلیل قطعی برق مختل شده است که باید به این موضوع توجه شود.
شربیانی با بیان اینکه پویش «پیگیر کار مردم» در روز گذشته در منطقه ۱۷ برگزار شد، خاطرنشان کرد: موضوعی که از شهردار تهران درخواست می‌کنیم، اتصال خط ۸ مترو به این منطقه است. با توجه به حجم بالای تردد در این منطقه به واسطه وجود بازار‌های مختلف و به گفته شهردار منطقه، شرایط برای ایجاد ایستگاه مترو در میدان زکات وجود دارد.چمران: تعداد اتوبوس‌های برقی پایتخت تا پایان بهار به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسیدتصویب لایحه «مجوز تمدید بهره‌برداری از ۱۱ فقره املاک تحت مالکیت شهرداری تهران واگذار شده به اشخاص حقوقی» 
همزمان با سیصد و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، «مجوز تمدید بهره‌برداری از ۱۱ فقره املاک تحت مالکیت شهرداری تهران (موضوع بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری)، واگذار شده به اشخاص حقوقی» بررسی و با حداکثر آراء موافق تصویب شد.
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و بیست و سومین جلسه شورا در جریان بررسی «مجوز تمدید بهره برداری از ۱۱ فقره املاک تحت مالکیت شهرداری تهران (موضوع بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری)، واگذار شده به اشخاص حقوقی» با بیان اینکه بر اساس قانون و دستورالعمل شورا در مهرماه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران ۱۱ مورد از املاک را که در اختیار اشخاص حقوق بوده و زمان آن تمام شده، برای تمدید واگذاری به شورا معرفی کرده است، اظهار کرد: از ۲۱ فقره پرونده، مقدمات تمدید زمان ۱۱ مورد فراهم شده است.
وی با بیان اینکه از ۱۱ پرونده، تمدید ۱۰ مورد به مدت دو سال و یک مورد تمدید برای پنج سال است، خاطرنشان کرد: دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۴ منطقه ۴ در حکیمیه، اورژانس خیابان کمیل در منطقه ۱۰، اورژانس خیابان گلستان در منطقه ۱۴، مرکز خدمات جامع سلامت شهری در بزرگراه نواب جنوب در منطقه ۱۶، درمانگاه و مراکز توان بخشی شهرک ولیعصر در منطقه ۱۸، اورژانس بلوار الغدیر شمالی و مرکز بهداشت خلیج فارس در نوروزآباد در منطقه ۱۸، بیمارستان بلوار شقایق در منطقه ۱۹، سازمان تبلیغات شهرری در سه راه ورامین در منطقه ۲۰ و شورای حل اختلاف در تهرانسر در منطقه ۲۱ برای تمدید دو ساله پیشنهاد شده‌اند. مرکز اوتیسم نیز تنها پرونده‌ای است که تمدید پنج ساله بهره برداری از آن پیشنهاد شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: کمیسیون مربوط به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری، مدارک را بررسی و وزارت بهداشت نیز مراکز درمانی پیشنهادی را تأیید کرده است.
آخوندی افزود: هیچ موردی از واگذاری املاک از سوی شهرداری در سه سال اخیر نداشته‌ایم و تمام این پرونده‌ها تمدید پروانه بهره برداری است. اگر ملکی در قالب بند ۶ ماده ۵۵ جدیداً واگذار شده باشد، تخلف است.
گفتنی است «مجوز تمدید بهره برداری از ۱۱ فقره املاک تحت مالکیت شهرداری تهران (موضوع بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری)، واگذار شده به اشخاص حقوقی» با اضافه شدن سه تبصره، با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.