بزرگ کردن کیک اقتصاد دیجیتال با مشارکت بخش خصوصی

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 14:36
­رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در وزارت ارتباطات سه واژه کلیدی اقتصاد دیجیتال، زیرساخت و تنظیم گری وجود دارد. هدف و مسئولیت ما، بزرگ کردن کیک اقتصاد و افزایش سهم بخش خصوصی برای رشد اقتصاد دیجیتال است.

بزرگ کردن کیک اقتصاد دیجیتال با مشارکت بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدمحسن صدر ­رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در رویداد نقش تنظیم گری ۵ G-ALOT در توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: حوزه اقتصاد دیجیتال مرز نمی‌شناسد و اگر شرایط فراهم شود و مرزی وجود نداشته باشد و ارائه خدمت به مردم انجام می‌شود.

وی افزود: وزارت ارتباطات به عنوان بانی اصلی توسعه زیرساخت زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا صنایع در حوزه‌های فناوری دیجیتال را وارد سرمایه گذاری کنند.

صدر افزود: کاش یاد بگیریم که واژه هوش مصنوعی را از بخش فانتزی خارجی کنیم. برخی احساس می‌کنند اگر از این واژه استفاده نکنند، بی سواد هستند، درحالی که نمی‌دانند ابعاد آن چیست.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: ابعاد هوش مصنوعی داده و پردازش است و متخصصان هوش مصنوعی با الگوریتم‌های مختلف از این دو به محصول می‌رسند و داده یکی از موضوعات مهم سازمان فناوری اطلاعات است و تلاش می‌کند تا دسترسی فعالان این حوزه را فراهم کند.

حکمرانی داده یعنی درمورد یک موضوع همه آمار و ارقام واحدی داشته باشند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: هدف اصلی مان این است که حکمرانی داده در کشور رخ دهد و یکبار برای همیشه در مورد یک موضوع همه نظر واحد داشته باشند نه اینکه در یک جلسه درخصوص یک موضوع سه آمار مختلف ارائه شود.

اگر حکمرانی داده داشتیم اتفاق تلخ بندر شهید رجایی رخ نمی‌داد

صدر در ادامه درباره حادثه بندرعباس گفت: چه معنا دارد ۱۳۰ هزار کانتینر دپو شود و اگر سوال شود نمی‌توانند گزارشی داشبوردی ارائه کنند که مشخصات آنها به چه صورتی بوده است و اطلاعات مشخصی درخصوص مبدا و زمان انتظار آنها وجود ندارد درحالی که از مسیر حکمرانی داده می‌توان شبکه‌های زیرساختی و اقتصاد دیجیتال را توسعه داد.

صدر در رویداد نقش تنظیم گری ۵ G-ALOT درباره اهمیت توسعه اقتصاد دیجیتال افزود: اگر اقتصاد هر یکی از کشور‌های توسعه یافته را بررسی کنید علت عمده اقتصاد دیجیتال آنهاست، اما آیا ما زیرساخت‌های مناسب را داریم و اگر داریم برای توسعه آن و برای تبادل داده چه باید کنیم؟ وزارت ارتباطات به عنوان بانی اصلی تهیه زیرساخت چه نقشی را باید ایفا کند و چه زمینه‌ای را فراهم کند که صنایع ما در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: مبحث داده سازمان فناوری اطلاعات به عنوان متولی اصلی آن برای داده‌ها فراهم کند. اینکه چقدر موفق بودیم و نقشه راه ما چیست؟ اینکه داده‌ها را به متخصصان ندهیم به چه درد می‌خورد؟ کاش مقاومت هایمان را بشکنیم و به خودمان و دیگران اجازه دسترسی به داده‌ها را بدهیم. البته بر اساس ایمن سازی انتقال داده‌ها که سوء استفاده‌ای از داده‌ها صورت نگیرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.