به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، میلان چوکیچ معاون شهردار بلگراد در دیدار با عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران با بیان اینکه تهران برای ما جایگاه ویژهای دارد افزود: تا جایی که در جریان هستیم ارتباط خواهرخواندگی سالها قبل بین این دو شهر ایجاد شده است هرچند به علت موانعی همچون ویروس کرونا تفاهمنامه مشترک بین تهران و بلگراد کامل و درست اجرایی نشد.
معاون شهردار بلگراد تاکید کرد: آمادگی داریم طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، در زمینه مدیریت مترو و نیز روشنایی معابر بلگراد با تهران همکاری کنیم.
وی افزود: اراده سیاسی و اقتصادی برای ادامه تعاملات بین دو کشور وجود دارد، اما برای شروع همکاریها بین دو شهر، باید ارتباطات بیشتری شکل بگیرد. علاوه بر سیستم ارتباطی تعریف شده، بخشهای اقتصادی سفارتخانههای ایران و صربستان میتوانند وارد مرحله جدیدی از تعاملات شوند.
معاون شهردار بلگراد خاطرنشان کرد: ما به ایران علاقمندیم و سعی میکنیم تعاملاتی با سفارت ایران در صربستان برای برقراری ارتباطات فرهنگی و تحولات این حوزه در عرصه بینالمللی فراهم کنیم.
وی ادامه داد: ما برنامهای پیشبینی کردهایم که روز جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برگزار شود و مسئولان دو کشور با حضور اصحاب رسانه در این شهر گردهم آیند.
عبدالمطهر محمدخانی رییس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران نیز گفت: مدیریت شهری تهران علاقه دارد همکاریهای بین دو شهر را از سر بگیرد و در سطوح بالا نیز بین دو کشور این علاقمندی برای ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر وجود دارد.
محمدخانی تصریح کرد: شهرداری کاملاً آماده است که تجربیات خود را در مدیریت و دیپلماسی شهری در اختیار قرار دهد.
وی با بیان اینکه شعار پایتخت جمهوری اسلامی، "تهران دوست داشتنی" است، خاطرنشان کرد: اگر میهمانان خارجی از شهر دیدن کنند، به طور ملموس شاهد تحقق این شعار خواهند بود.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از موارد تفاهمنامه مشترک تهران با بلگراد موضوع همکاریها برای ساخت مترو است، یادآور شد: یکی از ویژگیهای مثبت این تفاهمنامه این است که زمان برای آن تعریف نشده و میتوان بر اساس آن همکاریها را پس از این گسترش داد.
وی افزود: شهرداری تهران در این زمینه تجربیات ارزشمندی دارد؛ به طوریکه هفت خط مترو به طول ۳۰۸ کیلومتر در تهران فعال است.
محمدخانی گفت: در این هفت خط تعداد ۱۶۰ ایستگاه فعال هستند که تا پایان سال به ۱۶۵ ایستگاه میرسد. روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۲ میلیون نفر از خطوط مترو استفاده میکنند.
سخنگوی شهرداری تهران افزود: این پایان کار نیست و چهار خط دیگر مترو به طول ۱۲۰ کیلومتر به این ۳۰۸ کیلومتر اضافه خواهد شد. در فضای زیرزمینی شهر تهران یک کارگاه عمرانی بزرگ وجود دارد که در حال توسعه خدماترسانی به شهروندان است.
وی تاکید کرد: در آغاز ساخت خطوط مترو از مشاوران اروپایی و چینی استفاده شده، اما ادامه کار آن توسط متخصصان ایرانی پیگیری و انجام شده است.
محمدخانی با بیان اینکه با استفاده از توان داخلی، هزینه ساخت و بهرهبرداری از این ظرفیتها بسیار پایینتر از کشورهایی همچون چین است، تصریح کرد: در تفاهمنامه مشترک بین دو شهر به موضوع مترو اشاره شده، اما قابلیت همکاریهای بیشتر وجود دارد.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه پیشنهاد کرد که کارگروه مشترکی بین شهرداری دو شهر بلگراد و تهران برای اجرای تفاهمنامه شکل بگیرد.